Dle světového ekonomického fóra změní do roku 2025 nové technologie až 85 milionů pracovních míst. Kvůli přerozdělení práce mezi stroje a lidi začínají zaměstnavatelé klást na své pracovníky odlišné nároky. V kancelářských oborech jsou tak již dnes vedle znalostí z oblasti IT, automatizace a digitalizace stále důležitější i měkké dovednosti, jako například schopnost řešit problémy či vést týmy, inovativnost, adaptabilita nebo odolnost proti stresu. Na jejich trénink se proto nyní firmy zaměřují i v rámci firemního vzdělávání. Vyplývá to z průzkumu ABSL, která v ČR sdružuje centra zákaznických, podnikových a IT služeb.
Z pohledu profesí dnes dle ABSL zaměstnavatelům chybí zejména analytici dat a specialisté na digitalizaci a umělou inteligenci. Jejich nedostatek vyřešil sektor podnikových služeb zesíleným firemním vzděláváním. „Díky intenzivnímu zaměření na rozvoj těchto dovedností dokáží centra podnikových služeb až v 70 % případů realizovat projekty automatizace a digitalizace vlastními silami,“ vysvětluje Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, a dodává: „Ve chvíli, kdy technologie přebírají rutinní úlohy, však roste i význam měkkých dovedností lidí. Kvůli rychlým změnám charakteru práce se totiž lidé musí být schopni přizpůsobit změnám, řešit nestandardní situace a problémy, kriticky myslet a komunikovat. Zvlášť v dnešní době je pak stále důležitější i schopnost čelit stresu.“
I když měkké dovednosti neboli soft skills vychází z osobnostních předpokladů člověka, dají se poměrně dobře vytrénovat. Firmy se proto na trénink těchto oblastí stále více zaměřují v rámci firemního vzdělávání. „Důležitým aspektem je také sociální inteligence včetně mezikulturních kompetencí a transdisciplinarity, bez kterých nemůže digitální společnost fungovat,“ dodává Jonathan Appleton.
Přes masivní adopci technologií a digitalizaci si jen málo zaměstnanců uvědomuje, že se jejich náplň práce může v budoucnu výrazně změnit. Podle průzkumu personální agentury Grafton Recruitment si to myslí pouze 15 % respondentů. I navzdory tomu si jsou však zaměstnanci ve valné většině případů vědomi nutnosti průběžného vzdělávání. Pracovníci center podnikových služeb se tak například nejvíce zajímají o trénink manažerských dovedností, studium jazyků a odborné certifikace. Uchazeči o práci se zase soustředí spíše na učení hard skills spojených s digitálními dovednostmi nebo analýzou dat.
Kvůli probíhajícím změnám zaměstnavatelé často zintenzivňují své vzdělávací programy. Například centra podnikových služeb poskytují svým lidem průměrně 46 hodin vzdělávání ročně, což je více než pětinový nárůst během čtyř let. Až 75 % center dotuje svým zaměstnancům jazykové kurzy a 33 % je finančně podporuje v postgraduálním studium nebo jiných odborných kurzech. ABSL se snaží podporovat vzdělávání a spolu s ním i celkový rozvoj a růst celého oboru i nově vytvořeným MBA programem specializovaným na podnikové služby.
„Roste potřeba rozvíjet manažery a rozšiřovat jejich kvalifikaci o nové oblasti, ať už jde o řízení lidí v digitální době, práci s daty, zavádění inovací či rozvojových strategií. Program, který jsme vytvořili ve spolupráci s University of New York in Prague a Hackett Institute, otevře absolventům velmi zajímavé kariérní šance,“ vysvětluje Jonathan Appleton. Profesní manažerské vzdělávání v podobě MBA programů se dle něj v České republice těší rostoucí oblibě a je vyhledáváno zejména členy středního a vrcholového managementu. Nově vytvořený MBA program je prvním a jediným MBA studiem se zaměřením na podnikové služby dostupným v České republice i ve světě.
ABSL (Association of Business Service Leaders in the Czech Republic) je organizace sdružující společnosti působící v segmentu sdílených podnikových služeb, který představuje silný zdroj zaměstnanosti v České republice. ABSL vznikla v roce 2013 s cílem podporovat společnosti z oblasti podnikových služeb, sdílet best practises a pomáhat s rozvojem aktivit svých členů i jiných subjektů působících v tomto segmentu. Zároveň ABSL poskytuje podporu zahraničním investorům, kteří chtějí v ČR zřídit svá centra podnikových služeb. V současnosti v ČR působí více než 330 center zaměstnávajících 120 000 lidí.
ABSL a NejBusiness.cz
14. dubna 2021
Integrovaný regionální operační program (IROP) v roce 2024 významně podpořil rozvoj regionů napříč všemi...
V uplynulém roce 2024 bylo při kontrolách Státního úřadu inspekce práce odhaleno téměř 2 tisíce nelegálně...
ABB, Smart View a Keyence uspořádali RoboVision Hackathon, který studentům nabídl jedinečnou možnost...
České firmy přehodnocují své exportní strategie v reakci na geopolitický vývoj, regulatorní změny a...
osud roztříštěný evropský trh se softwarovými, datovými a analytickými nástroji pro obchodování s novými i...
Evropská komise schválila podle pravidel EU pro veřejnou podporu český program ve výši přibližně 2,6...
Mind the gap. Hlášení, které v anglicky mluvících zemích upozorňuje cestující v metru na prostorovou...
Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...