Podle říjnových dat se spotřebitelé rozhodli být o letošních svátcích opatrní

Podle říjnových dat se spotřebitelé rozhodli být o letošních svátcích opatrní

Podle nejnovějšího EY Future Consumer Index (FCI) se spotřebitelé po celém světě připravují na finančně opatrnější a ekologičtější sváteční sezónu, protože obavy o zdraví v souvislosti s pandemií covid-19 začínají ustupovat, zatímco obavy o životní náklady a životní prostředí se prohlubují.

„Aktuální data z globálního průzkumu ukazují, že spotřebitelé nakupují podle zhruba dvou stejně důležitých priorit: cenové dostupnosti (25 %) a ekologičnosti (25 %). Ovšem v zemích s vysokou inflací, mezi které se letos zařadilo i Česko, se cenová dostupnost stala v roce 2022 hlavním kritériem pro nákupní rozhodování u podstatné skupiny spotřebitelů,“ uvedl Jan Fanta, vedoucí partner oddělení Consultingu EY Česká republika. „V mnoha ohledech jde šetrnost ruku v ruce s ohledem na životní prostředí a zde je šance, že aktuální inflační vlna může pomoci spotřebitelům vytvořit si dlouhodobě udržitelnější návyky,“ dodává.

Spotřebitelé jsou optimističtí i přes ekonomické problémy

Z 11. ročníku celosvětového průzkumu EY Future Consumer Index mezi více než 21 000 spotřebiteli, který se uskutečnil mezi 23. zářím a 14. říjnem 2022, vyplývá, že respondenti, kteří nakupují s přístupem „cenová dostupnost na prvním místě“ a „planeta na prvním místě“, jsou společně největšími výdajovými kohortami, přičemž každá z nich představuje 25 % všech respondentů.

Přestože cenová dostupnost dominuje globálním titulkům, studie zjistila, že mnoho respondentů přistupuje k nadcházejícímu období svátků i době po nich s touhou žít udržitelně nebo zdravě, případně mít obohacující zážitky. Celkově jsou spotřebitelé optimističtí, pokud jde o budoucnost, a 74 % z nich se těší, že se po tak velkém narušení způsobeném pandemií covid-19 vrátí život „do normálu“. Zatímco 58 % respondentů pociťuje velké obavy z rostoucích životních nákladů, 59 % se cítí mít svůj život pod kontrolou a touží dohnat zážitky, které kvůli pandemii zameškali (53 %).

S rostoucími obavami o životní prostředí hledají lidé způsoby, jak snížit spotřebu. 37 % z nich nakoupí méně potravin na slavnostní pokrmy, aby se vyhnuli plýtvání v období svátků, a 44 % plánuje v domácnosti používat méně vánočního osvětlení a dekorací. 67 % respondentů uvedlo, že raději opraví své věci, než aby kupovali nové, přičemž 45 % respondentů uvedlo, že jim více záleží na užitečnosti výrobků, které kupují. Pozoruhodné je, že 63 % respondentů celosvětově necítí potřebu držet krok s nejnovějšími módními trendy.

U spotřebitelů globálně však stále převažují obavy z inflace a vývoje hospodářství. Ekonomika jejich země velmi nebo mírně znepokojuje 92 % respondentů a 87 % se obává o své finance. 89 % respondentů uvádí, že plánují o letošních svátcích méně utrácet nebo nezvyšovat své výdaje za rodinu a 41 % utratí méně za dárky pro přátele. Pouze 10 % nebude měnit žádné výdajové návyky, protože „tradice jsou tradice“ a (39 %) plánuje utratit méně za cesty na dovolenou. Očekávané změny ve výdajích domácností se nejvýrazněji projeví snížením výdajů na jídlo s sebou a na donášku jídla, za což 42 % respondentů plánuje v příštích třech až čtyřech měsících utratit méně.

Zdroj informací

EY a NejBusiness.cz

Datum

22. listopadu 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

Reklama

Page generated in 1.4368 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál