Podniková data jsou v době nástupu umělé inteligence cennou komoditou

Podniková data jsou v době nástupu umělé inteligence cennou komoditou

Kvalita podnikových dat je dlouho podceňovaným faktorem, který trápí tuzemské i světové firmy, jak vyplývá z praxe česko-kanadské společnosti Ataccama vyvíjející platformu pro unifikovanou správu dat. Firmy totiž podle ní datovou kvalitu řeší obvykle až ve chvíli, kdy data potřebují. A to s sebou nese zvýšené nároky na manuální čištění datovými odborníky, prodlužuje se doba, než lze data reálně využít jako podklad pro rozhodování, a navíc hrozí, že firma kvůli nepřesným datům dojde k chybným závěrům.

Zmíněné problémy jsou manifestací chybějící datové strategie, která firmu stojí peníze, demotivuje její zaměstnance a ohrožuje rentabilitu budoucích investic. Tento názor podporují jak interní průzkumy samotné Ataccamy mezi jejími zákazníky, tak oficiální výzkumy celosvětových agentur.

Podle reportu o datové připravenosti společností, který Ataccama zveřejnila před rokem, téměř 80 % společností čelilo problémům s daty. V posledních dvou letech došlo vlivem pandemie k prudkému 78% růstu počtu firem, které jsou svým byznysem na datech závislé. Více než polovina (55 %) dotázaných připustila, že data před finálním zpracováním musí manuálně upravovat a čistit na odpovídající kvalitu, 44 % jich na podklady musí čekat déle než den, což v dnešní době instantních rozhodnutí představuje konkurenční nevýhodu. Zdlouhavé čekání na data, negativní dopad na rozhodování a byznysový výkon byly spolu s ohrožením strategických iniciativ jmenovány mezi třemi nejčastějšími projevy nedostačující kvality.

To se podle reportu State of Data Quality 2022 zlepšilo a společnosti se datům a jejich kvalitě věnují intenzivněji. Pouze 16 % dosahuje stavu, kterému Ataccama přezdívá datová dospělost, ale 27 % se tomuto stavu blíží. Pozitivním zjištění je, že data z nějakého důvodu neřeší jen 5 % z více než 1 000 dotázaných firem. Z výsledků reportu také vyplynulo, že ve společnostech, ve kterých řízení data kvality není úspěšné, je 80 % úkolů vykonáváno manuálně. Na druhé straně spektra firmy s úspěšnými procesy manuálně vykonávají jen 30 % úkolů, zbytek automatizují pomocí nástrojů založených na AI a strojovém učení.

„Až tři čtvrtiny dotázaných firem stále využívají pro správu dat Excel a 69 procent si je dokonce přeposílá jako e-mailovou přílohu. Naše platforma Ataccama ONE akceleruje nejen samotnou správu dat, ale jejich kvalitu zvyšuje například i tím, že je pomocí umělé inteligence čistí už na vstupu. Tím eliminuje manuální úpravy nutné k odstranění duplicit nebo napravení formátů čísel a e-mailových adres. Takto pokročilé nástroje zatím 43 % firem nevyužívá vůbec, a to ani přes legislativní požadavky vyplývající například z GDPR,“ říká Lukáš Kolek, VP of Data Quality v Ataccamě. Bez specializovaného datového nástroje je pro firmu velmi pracné plnit požadavky fyzických osob, kterým GDPR přisuzuje právo na informace. Manuální dohledávání dat, která firma o subjektu ukládá, z jakého titulu a jak dlouho, jakým způsobem je zpracovává a kterým třetím stranám je poskytuje, to vše lze v profesionálním nástroji zjistit na několik kliknutí.

Data jako komodita budoucnosti

Většina firem si důležitost dat uvědomuje, jelikož jsou nezbytnou komoditou pro prohlubující se digitalizaci firem a zavádění datově náročných technologií jako umělá inteligence (AI), strojové učení (ML) nebo internet věcí (IoT). S tímto rozvojem se pojí i tlak na řešení datové otázky a zlepšování datové gramotnosti firem. Podle odhadů amerického Forbesu přichází tamější firmy o 3,1 bilionu dolarů ročně, tedy o 20 procent jejich celkových tržeb. Z části za to může podle výzkumné agentury Gartner snížená produktivita práce, kdy datoví specialisté tráví až 80 % času získáváním a čištěním dat, na jejich samotné používání jim zbývá pouhá pětina času. Čas neefektivně využívají ale i další role ve firmě, například obchodníci, kteří 27 % produktivního času řeší problémy s neúplnými či neaktuálními kontaktními údaji.

Zvýšení kvality dat není jednorázový proces, jde o dlouhodobou strategickou iniciativu firmy. V průměru zákaznická data podle Gartneru degenerují tempem až 2 % měsíčně, tedy zhruba 25 % ročně. Symptomy nesprávných dat jsou potom neefektivní rozhodnutí, kdy dochází například k překročení plánovaných rozpočtů – za kterými podle výzkumu stojí v 88 % případů nedostatečná kvalita dat. Ataccama ONE je nástroj, který automatizovaně zajišťuje právě datovou kvalitu. Firmám umožňuje porozumět aktuálnímu stavu, monitorovat, validovat a zlepšovat datové sestavy. Navíc zabraňuje chybným datům do systému vůbec vstupovat. Díky využití metadat a umělé inteligence nabízí jednoduchou konfiguraci, nasazení i škálování, takže ji ocení jak malé týmy, tak globální společnosti, kterým přináší rychlé zavedení správy a řízení dat a rychlou návratnost investice.

Zdroj informací

Ataccama a NejBusiness.cz

Datum

11. října 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

27. ledna 2025

Nůžky odměňování žen a mužů v Česku jsou pořád rozevřené

Mind the gap. Hlášení, které v anglicky mluvících zemích upozorňuje cestující v metru na prostorovou...

22. ledna 2025

Půjčka pro podnikatele je spojená s minimální administrativou

Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

Reklama

Page generated in 1.6836 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál