Vyhledávání při nákupu potravin online použije přibližně čtvrtina zákazníků. Výjimkou je internetový supermarket Košík.cz, kde tuto funkci využívá až 40 % nakupujících. Zásadního rozdílu dosáhl nejen vylepšením uživatelského prostředí (UX) stránek, ale i vylepšením vyhledávacího systému, díky kterému navíc zvýšil celkové konverze z nákupu o 10,5 %. Technologie od slovenského startupu Luigi’s Box využívají k optimalizaci vyhledávání i doporučování produktů umělé inteligence. Díky tomu za posledních 12 měsíců na Košíku nakoupilo 130 tisíc domácností a e-shop pomohl zákazníkům snáze a rychleji najít více než 18 000 druhů zboží.
„Přemýšleli jsme, jak vylepšit vyhledávání v rámci našeho webu a jak ulehčit našim zákazníkům nakupování. Zvolili jsme si Luigi’s Box, protože nám dává garanci odbornosti a technologický fokus jejich týmu zaměřený na optimalizaci vyhledávání nás dokáže posunout rychle k našim cílům. Důkazem je, že se nám díky tomuto nástroji podařilo zvýšit vyhledávání a konverze na Košík.cz, které nyní využívá 40 % zákazníků a 40 % z nich taky přidává zboží do košíku,“ říká o spolupráci Robin Rezek, produktový manažer Košík.cz. E-shop má ve své široké nabídce zboží mnoha druhů, od čerstvých potravin přes drogerii až po produkty pro domácí mazlíčky. Je jedním z největších českých internetových prodejců potravin.
„V případě Košíku jsme vyvinuli technologii pro lepší porozumění frázím do té míry, že lidé mohou bez obav zadat do vyhledávače, co chtějí, a vyhledávač to pochopí a splní. Dalším důležitým krokem je personalizace, zejména v případě e-shopu, kam se lidé vracejí a nakupují stejné produkty. Na základě nákupní historie jim dokážeme nabízet nejen jejich oblíbené potraviny, ale i doporučit případnou alternativu,“ vysvětluje Michal Barla, CPO a spoluzakladatel slovenského startupu Luigi’s Box. Jeho nástroje pro optimalizaci vyhledávání a doporučování produktů pomocí umělé inteligence využívají značky Answear, Dedoles, Electroworld či Zoot. Po integraci nástroje zaznamenal Košík.cz nárůst konverzí z vyhledávání o 10,5 %, proklikovost zboží nabízeného přes funkci Našeptávač stoupla o 83 %. Navíc se snížil počet celkových vyhledávání bez výsledků o 74 % a o 38 % klesla i odchodovost zákazníků (tzv. exit rate) z vyhledávání.
Hlavním důvodem, proč zákazníci na e-shopech nenakoupí, je, že nenaleznou hledaný produkt. Jen málokdy totiž hledají zboží přesně podle názvu či popisu, pod nímž e-shop výrobek eviduje. „Pro zjednodušení můžeme uvést například slovo ‚pivo‘, které v názvu svého produktu obsahuje jen velmi málo značek. Pokud by vyhledávač pracoval fulltextově a bral v potaz jen přesnou shodu zadání s názvem produktu, zákazníkovi by nemusel zobrazit žádné výsledky. A to i přesto, že by dané zboží e-shop v nabídce měl,“ uvádí Michal Barla. Mezi nejčastější problémy, se kterými by si měl vyhledávač umět poradit, jsou přitom překlepy, cizojazyčné pojmy, slangové výrazy či jednotné a množné číslo. Podle Barly totiž u e-shopů, které optimalizaci vyhledávání neřeší, končí 10–20 % vyhledávání bez výsledků. V některých případech dokonce až 40 %. Naopak u těch, které ji upřednostňují a soustředí se i na přiřazování relevantních alternativ k produktům, se toto číslo pohybuje mezi 1–3 %.
„Častým problémem, se kterým se nevyladěné vyhledávače potýkají, je hledání zboží fulltextově. Tedy že srovnávají hledaný pojem s textem, který k produktu zadal prodejce. Což představuje zásadní překážku ve chvíli, kdy například zákazník zadá pojem chybně nebo jinak, než jak je výrobek evidován v internetovém obchodě,“ podotýká Michal Barla. Původní vyhledávání internetového supermarketu komplikovalo také zobrazování určitých produktů v nelogických kategoriích. Například při hledání tabulky čokolády se objevovaly jogurty, proteiny a zmrzliny, které čokoládu obsahovaly. Stejně tak se třeba hovězí svíčková objevovala v kategorii ryby, spadala totiž do nadřazené kategorie masa.
Optimalizace slovenským nástrojem dokázala problémy vyřešit, díky čemuž se už zákazníkům ukazují jen relevantní produkty. Pokud se totiž nakupujícím nezobrazí ve vyhledávání relevantní či žádné výsledky, až 30 % z nich e-shop ihned opouští. Optimalizací prošly i sezonní produkty jako svatomartinská husa, aby se ve správném období ukazovaly na prvních místech vyhledávání, přestože v porovnání s běžnými produkty mají mnohem nižší míru vyhledávání i nákupu.
Košík.cz a NejBusiness.cz
22. července 2022
Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...