Řada firemních webů a e-shopů cílí také na cizince žijící v Česku či přímo řeší expanzi a potřebuje zaujmout novou klientelu. Jeden ze základních a dobře známých marketingových nástrojů, který pomůže k lepší dohledatelnosti na internetu, se skrývá pod zkratkou SEO neboli „search engine optimization”. Ne každý si už ale uvědomuje, že ho je potřeba lokalizovat obdobně jako samotný web, neboť pouhý překlad zde nestačí.
SEO hraje v online marketingu zcela zásadní roli, neboť umožňuje, aby byl web optimalizovaný, rychlý a použitelný, aby měl hodnotný obsah, který uspokojí uživatele, a zároveň byl ve vyhledávačích snadno dohledatelný i bez placené reklamy. Pokud ale firma cílí na cizojazyčné publikum, je třeba se zaměřit i na lokalizaci webu v každém cílovém jazyce, s čímž se pojí specifické potřeby zákazníků. „Díky připravené analýze vyhledávacích dotazů na internetu lze identifikovat specifika trhu a do překládaných textů na webu zakomponovat vhodné informace, které budou odpovídat potřebám zákazníka a jeho lokálním požadavkům,” vysvětluje Jan Makovička z digitální agentury Taste.
Do optimalizace webů a překladu textů lze zahrnout i velmi konkrétní faktory, jako jsou například kulturní preference potenciálních zákazníků, jejich jazykové nuance v humoru či citovém zabarvení jazyka i jejich uživatelské zvyklosti ve světě online médií. Nejde tedy jen o čistý překlad klíčových slov, jako např. vyhledávacích dotazů či frází z původního jazyka do nového. Celý proces SEO překladu je složitější a i drobné odchylky ve formulacích mohou mít vliv na výsledek.
„Klíčem k úspěchu je proto odborná analýza klíčových slov a frází přímo v cílovém online prostředí a následná práce s nimi v marketingových textech. Zvláštní pozornost je přitom třeba věnovat takzvaným meta titulkům a meta popiskům překládané stránky – tyto části webu totiž vyhledávače většinou zobrazují ve výsledcích vyhledávání zákazníkům,” popisuje Petra Sendlerová, metodička pro překlady a tlumočení z jazykové agentury Skřivánek.
SEO hraje stěžejní roli např. v případě firem, které do Česka přišly ze zahraničí a chtějí sem dostat svůj produkt. „Ze začátku samozřejmě musí zjistit, jestli vůbec mají v tuzemsku zákazníky, kteří by o jejich produkt měli zájem. Pokud ano, firmy by pak měly co nejvíce uzpůsobit obsah svého webu, e-shopu, sociálních sítí a zkrátka celé komunikace značky speciálně pro svou novou skupinu zákazníků. Často se totiž zapomíná na to, že lidé napříč zeměmi mají z marketingového hlediska jiné potřeby, preference a zvyklosti, kterým je třeba se přizpůsobit, vstupuje-li firma na jejich trh,” vysvětluje Makovička.
Komunikace navenek ale není všechno. Do nastíněné kategorie spadají také nadnárodní společnosti, které v českých městech nově otevírají své pobočky. Pracovní týmy těchto firem často tvoří zaměstnanci z různých koutů světa. Zvolený jazyk a používané formulace je tak potřeba vhodně přizpůsobit i pro interní komunikaci k těmto vícejazyčným týmům, pro jejich interní web či předávání know-how.
Nemalá část firem pak potřebuje oslovit vedle českých zákazníků i cizince, zejména příslušníky menšin žijících v Česku. K těm největším přitom dlouhodobě patří slovenská, polská, německá, ukrajinská a vietnamská komunita. Nejrychleji rostoucí menšinou u nás je přitom vzhledem k aktuální situaci na východě menšina ukrajinská. „Pokud se tedy vaše firma například orientuje na zboží či aktuální zprávy z Ukrajiny, ale nedaří se vám navázat přímý kontakt s vašimi nově přicházejícími potenciálními klienty, je více než vhodné do přeložených textů na webu s pomocí profesionálů zapracovat specifické informace, které vaši cílovou skupinu osloví,” uvádí na aktuálním příkladu Sendlerová.
Dalším z ukázkových typů firem hojně využívajících SEO jsou ty, které z Česka expandují do zahraničí. „V těchto případech je důležité nezapomenout na kvalitní výzkum zaměřený na obsah, o který by nová klientela měla mít zájem. Firma tak odhalí svůj pravý potenciál na novém trhu, který se od toho původního může významně lišit,” dodává Makovička.
A dokonce i v případě, že se na oslovení nové klientely či expanzi na jiný trh nechystáte, optimalizace obsahu pro vás může být užitečná i ve stálém podnikatelském prostředí, ve kterém zrovna působíte. Dobře provedená optimalizace totiž mimo jiné pomáhá budovat dlouhodobé a kvalitní vztahy se zákazníky – alfu a omegu moderního online marketingu.
Taste, a.s. a NejBusiness.cz
17. července 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....