Další udržitelný krok McDonald's, který ušetří na 26 tun plastu ročně

Další udržitelný krok McDonald's, který ušetří na 26 tun plastu ročně

Šetrný přístup k naší planetě je vizí, kterou společnost McDonald’s prosazuje dlouhodobě. Kroky, které v uplynulých letech v České republice podnikla, zabrání každý rok vzniku víc než 100 tun plastového odpadu. Další významná úspora startuje právě teď. Jako jedni z prvních v Evropě si ji zákazníci tuzemských poboček McDonald’s vychutnají z recyklovaných PET obalů (rPET), předejde společnost spotřebě 26 tun plastového odpadu ročně.

„Odpovědné podnikání s důrazem na ohleduplnost vůči životnímu prostředí je dlouhodobě jedním z hlavních pilířů společnosti McDonald’s, a to nejen ve světě, ale i u nás. V uplynulých letech jsme zavedli celou řadu kroků, které naše dopady na životní prostředí ještě víc sníží. Šlo například o odstranění plastových kelímků u ovocných džusů a mléčných shaků, brček i příborů a loni jsme také spustili kampaň Naše protože, která propaguje zodpovědný přístup k planetě,“ říká Jitka Pajurková, ředitelka komunikace a PR McDonald’s ČR a SK. „Proto si velmi vážíme skutečnosti, že to jsou právě naši zákazníci, kteří si u nás jako první objednají pramenitou vodu Rajec v lahvích z rPET,” dodává Jitka Pajurková. McDonald’s je tak lídrem v obnovitelnosti i před jeho přímou konkurencí.

Novinka ve spolupráci s Kofolou

Zavedení nových obalů je v rámci Evropy spíše novinkou, dříve než v Česku se rPET v restauracích McDonald’s používal jen v Holandsku, Estonsku, Rakousku a severských zemích. K životnímu prostředí šetrné obaly přichystal McDonald’s ve spolupráci se společností Kofola ČeskoSlovensko, do jejíhož portfolia značka Rajec patří. „Jsme klíčovým výrobcem nápojů ve střední Evropě a v adriatickém regionu. Nápojovým obalům proto věnujeme mimořádnou pozornost. V rámci naší dlouhodobé udržitelné strategie preferujeme ty s nižší uhlíkovou stopou, jako jsou například nerezové sudy (KEG), ve kterých distribuujeme naše čepované nápoje. Spouštíme ale i projekt Cirkulka, kterým podporujeme zavedení vratných skleněných lahví do maloobchodu. V případě plastových lahví pak podporujeme využití recyklovaného PETu. Díky němu se zajistí cirkularita materiálu a sníží se množství použité primární suroviny. rPET je proto z našeho pohledu ideální cestou, jak vyrobit udržitelný obal, který bezpečně chrání kvalitu nápoje, a přitom zachovává komfort a praktičnosti pro spotřebitele,” říká David Sommer, specialista na udržitelnost ze společnosti Kofola.

„Od roku 2019 distribuujeme v recyklovaném PETu naši minerální vodu Kláštorná Kalcia. Letos rozšiřujeme portfolio nápojů v rPET o půllitrový Rajec, který aktuálně míří do McDonald's. Jde o další střípek z naší mozaiky udržitelných aktivit,” doplňuje David Sommer.

rPET vody Rajec v restauracích McDonald’s v ČR a SK ročně ušetří:

26 tun panenského PETu,
14 tun CO2,
10 tun ropy a
11 tun zemního plynu.

Díky nahrazení rPET namísto klasického PET materiálu se v McDonald’s ročně:

ušetří 90 % CO2 oproti výrobě z panenského „virgin” PET materiálu,
vypustí o 131 kg metanu, silného skleníkového plynu méně,
vypustí o 65 kg těkavých organických látek (VOC) méně,
vypustí o 38 kg oxidů dusíků méně a
zabrání vzniku 18 kg radioaktivního odpadu.

Za rPET stojí technologicky náročný výrobní proces

Výroba rPET obalů je poměrně náročný proces a skládá se z celé řady kroků. Ze žlutých kontejnerů je surovina převezena na třídící linku, kde se vybírají obaly vhodné pro recyklaci. Ty se rozemelou na vločky a propláchnou, čímž se nejen zbaví nečistot, ale v teplé vodě se oddělí i další materiály (ze kterých jsou etikety a uzávěry). Následuje výroba regranulátu, tedy rPET, z něhož nakonec vznikají nové nápojové lahve. Při jejich výrobě se využívá buď stoprocentní regranulát, anebo se k němu přimíchává primární surovina v podobě panenského PET. Maximálně však v poměru 8:2. Dochází tak k víceméně stoprocentní recyklaci. Pro většinu výrobců je složité uzavřít celý proces na jednom místě. Nicméně technologický vývoj v této oblasti je velmi dynamický a vše směřuje k tomu, aby se cirkulární smyčky uzavíraly lokálně.

rPET, redukce plastu i ekologické hračky v Happy Mealu

Uvedení půllitrových pramenitých vod Rajec v rPET obalech je pouze jedním z mnoha kroků, které McDonald’s na poli udržitelnosti podniká. Aktivitám, které staví na první místo planetu, se u nás největší restaurační síť věnuje už od roku 1992. Aktuálními změnami na cestě k šetrnějšímu provozování restaurací je v McDonald's postupné odstraňování plastových kelímků, přechod z plastových na papírová brčka či nahrazení plastových příborů těmi ze dřeva. Ročně tím McDonald's ušetří víc než 100 tun plastu. Od loňského podzimu se také postupně mění plastové hračky v Happy Mealu za ekologicky šetrnější varianty a letos na jaře se chystá změna salátových obalů s obsahem plastů na ryze papírové.

Zdroj informací

McDonald's a NejBusiness.cz

Datum

9. července 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

27. dubna 2025

SGEF reportuje 36% nárůst financování strojů a technologických zařízení

Société Générale Equipment Finance (SGEF), tuzemský lídr nebankovního financování firem a člen Skupiny...

25. dubna 2025

Flexibilních kanceláří v Česku už je přes 172 500 metrů čtverečních. A bude jich více i v regionech

Flexibilní kanceláře v Česku zažívají rekordní růst. Po utlumení poptávky během pandemie sledujeme výrazné...

22. dubna 2025

IROP v roce 2024: 2 409 podpořených projektů a investice za 26,5 miliardy korun

Integrovaný regionální operační program (IROP) v roce 2024 významně podpořil rozvoj regionů napříč všemi...

17. dubna 2025

Inspekce práce v loňském roce při kontrolách odhalila téměř 2 tisíce nelegálně pracujících osob

V uplynulém roce 2024 bylo při kontrolách Státního úřadu inspekce práce odhaleno téměř 2 tisíce nelegálně...

9. dubna 2025

ABB, Smart View a Keyence otevřely studentům dveře do reálného světa robotiky na RoboVision Hackathonu

ABB, Smart View a Keyence uspořádali RoboVision Hackathon, který studentům nabídl jedinečnou možnost...

8. dubna 2025

Exportéři hledají nové trhy. Diverzifikace je klíčem ke stabilitě a odolnosti

České firmy přehodnocují své exportní strategie v reakci na geopolitický vývoj, regulatorní změny a...

10. března 2025

Česká EAG ohlásila dvě akvizice v Německu za více než miliardu

osud roztříštěný evropský trh se softwarovými, datovými a analytickými nástroji pro obchodování s novými i...

28. února 2025

Evropská komise schválila Česku podporu na výrobu tepla z biomasy

Evropská komise schválila podle pravidel EU pro veřejnou podporu český program ve výši přibližně 2,6...

27. ledna 2025

Nůžky odměňování žen a mužů v Česku jsou pořád rozevřené

Mind the gap. Hlášení, které v anglicky mluvících zemích upozorňuje cestující v metru na prostorovou...

22. ledna 2025

Půjčka pro podnikatele je spojená s minimální administrativou

Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...

Reklama

Page generated in 1.2492 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál