Ženy oproti mužům dosáhnou na důstojný důchod obtížněji než muži. Důvodem je platová nerovnost či méně let, které za život stráví v zaměstnání. Kvůli průměrně delší době života si navíc musí s nižším důchodem vystačit po delší dobu. Ačkoli podle interního průzkumu společnosti 65 % žen považuje investování za vhodný způsob zajištění důstojného důchodu, pouze 27 % své úspory skutečně investuje. Hlavními důvody jsou neochota riskovat či obava z neznalosti tržního prostředí.
V roce 2020 dosáhly ženy na průměrné platy o takřka 7 tisíc korun nižší než muži. V porovnání s opačným pohlavím stráví za svůj život v zaměstnání průměrně o 6,5 roku méně. Ženy jsou také oproti mužům o 1,6 procentního bodu častěji nezaměstnané. Tyto faktory vedou k tomu, že průměrné důchody žen jsou oproti důchodům mužů o 17 p. b. nižší.
Průzkum Fondee ukázal, že přes nerovné podmínky jsou ženy v řešení finančních otázek oproti mužům zdrženlivější a ke svému důchodovému zabezpečení přistupují méně proaktivně. Například pouhých 8 % žen ví, kolik je nyní nuceno spořit, aby na důstojný důchod dosáhlo, a jen 15 % tuto strategii následuje. Větší uzavřenost žen vůči finančním otázkám podporuje i neochota a stres z plánování rozpočtu (28 %) a budování úspor. Jen 32 % žen má vytvořené finanční rezervy, přičemž pouhá čtvrtina by ze svých úspor dokázala v případě nouze žít 6 měsíců a více. Výsledky dále ukazují, že téma financí je mezi ženami upozaďováno.
„Vnímáme, že téma financí je mezi ženami stále tabuizováno. Průzkum ukázal, že 31 % žen svou finanční situaci se svým okolím neřeší nebo předpokládá, že jim debata o financích nenáleží. Takřka polovina z nich však považuje komunikaci o této problematice za důležitou a přiznává, že by větší otevřenost ve společnosti uvítalo. Obava veřejně hovořit o tomto tématu je pravděpodobně jedním z faktorů, které drží sebevědomí žen ohledně financí a investic nízko,“ říká Eva Hlavsová z Fondee.
Podle Fondee je třeba ženy motivovat, aby nerovným podmínkám čelily prostřednictvím investic a dlouhodobých strategií. Výzkum poukázal na skutečnost, že ačkoli takřka 60 % žen považuje investování za účinný nástroj proti znehodnocování financí a pro zajištění důstojného důchodu, pouze 27 % své úspory skutečně investuje, z toho 9 % začalo v období pandemie. To dokazuje, že důvěra v investice jako takové mezi ženami narůstá. Téměř 23 % žen uvedlo, že přestože neinvestuje, rádo by začalo.
„V současné době představuje správná investiční strategie jediný způsob, jak své úspory zhodnocovat a bránit proti inflaci. Ženy platí spíše za konzervativnější investory a učinit první krok v investicích tak pro ně může být v porovnání s muži problematičtější. Obezřetnější přístup v tomto směru však nemusí být na škodu. Větší rozvážnost v plánování strategií dělá z žen silné investorky,“ dodává Hlavsová.
O větší motivaci žen investovat usiluje Fondee prostřednictvím své kampaně Finanční wellness pro ženy, která hodlá ženám svět investic přiblížit a pomoci v něm učinit první kroky. Prostřednictvím kampaně Fondee chce ženám dodat sebevědomí a ukázat, že mohou být skvělými investorkami.
Fondee s.r.o. a NejBusiness.cz
24. května 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....