Česká společnost MIWA vyvinula řešení, které umožňuje distribuovat a nakupovat produkty denní spotřeby bez jednorázových obalů. Jde o systém znovupoužitelných kapslí vybavených chytrou technologií, který splňuje logistické i hygienické požadavky současných obchodních řetězců a globálních výrobců.
Od října 2021 takto lze nakupovat také v supermarketu Albert na pražském Chodově a nyní se Prahou inspirovaly i holandské obchody Albert Heijn z téže skupiny Ahold Delhaize, které systém české firmy právě spustily v Rotterdamu a Amsterdamu. Firmu MIWA zároveň Světové ekonomické fórum (World Economic Forum – WEF) v těchto dnech vyhlásilo jako jednoho z technologických průkopníků roku 2022 (Technology Pioneers of 2022).
„Námi vyvíjené řešení znovupoužitelných obalů znamená velkou systémovou modernizaci pro výrobce, obchodníky i spotřebitele. Nyní se ukazuje, že ho pozitivně přijímá trh a konkrétní mezinárodní obchodní řetězce, což je pro nás velmi důležité. Beru tuto holandskou spolupráci jako dílčí úspěch na naší dlouhé cestě k umožnění bezodpadového nakupování,“ řekl Petr Báča, zakladatel společnosti MIWA.
„Podobně vnímám i fakt, že nás WEF zařadilo jako historicky první českou firmu do skupiny tzv. technologických průkopníků z celého světa. Velice si tohoto ocenění vážíme i proto, že jedním z kritérií výběru je potenciál transformovat celé odvětví a mít významný dopad na společnost. MIWA se tak ocitá ve skupině, do které byly v minulosti vybrány dnes už velmi významné technologické firmy jako Twitter, Airbnb nebo Google,“ dodal Petr Báča.
První kontakt s největším holandským řetězcem Albert Heijn MIWA navázala před rokem a půl. Ovšem klíčová pro rozhodnutí Holanďanů byla až prvotní úspěšná implementace celého systému v Albertu v Praze, o které se dozvěděli i v Albert Heijn. Pak už šlo všechno rychle: v prosinci 2021 si Albert Heijn s MIWOU vše odsouhlasil a v dubnu a květnu proběhla instalace a spuštění celého systému. Po Rotterdamu a Amsterdamu bude v červnu následovat ještě třetí instalace v obchodě v holandském městě Zaandam. A ředitel řetězce Albert Heijn hovoří o plánech zavést toto řešení během dohledné doby v dalších 50 obchodech po celém Holandsku.
„Řada evropských hráčů se zavázala, že do určitého data redukuje jednorázové obaly v důsledku tlaku ze strany přicházející legislativy, ale i ze strany spotřebitelů. Ti se dnes chtějí chovat udržitelně a nejsilněji to vidíme hlavně v zahraničí, například v Holandsku, Německu či ve Švýcarsku. To rozšiřování našeho systému určitě pomáhá, stejně jako fakt, že naše řešení umožňuje efektivní provoz a celkově je snadno škálovatelné,“ komentoval holandskou spolupráci Mirek Lizec, výkonný ředitel společnosti MIWA.
V Rotterdamu i Amsterdamu Albert Heijn nabízí zhruba 60 produktů, jako jsou těstoviny, rýže, bulgur, kuskus, ořechy, sušenky, či káva. Rozdílem oproti pražskému Albertu je nabídka sypaných čajů, které jsou v Holandsku velmi populární.
A co přinese společnosti MIWA v praktické rovině začlenění mezi tzv. Technology Pioneers Světového ekonomického fóra?
„Na dva roky nyní získáváme unikátní možnost aktivně působit a sdílet naše zkušenosti v rámci pracovních platforem WEF, které sdružují důležité hráče jak ze soukromého, tak veřejného sektoru. Pro nás je nejrelevantnější zejména platforma týkající se budoucích spotřebitelských modelů (přesněji Platform for Shaping the Future of Consumption).
Odvětví znovupoužitelných obalů, ve kterém MIWA působí, je totiž na vzestupu a během nejbližších deseti let nahradí dle konzervativních odhadů 10 až 20 % trhu jednorázových obalů. Je pro nás velkým uznáním a ctí, že můžeme tuto budoucnost spoluutvářet na světové úrovni,“ říká Ivana Sobolíková, která má ve společnosti MIWA na starosti strategii udržitelnosti a vztahy s investory.
MIWA a NejBusiness.cz
16. května 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....