Moderní automobily opouštějící výrobní linky jsou vybaveny stále složitějšími a sofistikovanějšími technologiemi. Jedná se o přirozený vývoj, který je však nepříjemností zejména pro řadu drobných autoservisů. Ty na opravy a údržbu novějších vozů často nemají potřebné technologie ani odbornost. Řada z nich by se tak v souvislosti s obměnou vozového parku mohla brzy potýkat s existenčními problémy.
Jen těžko lze pohledem technologické vybavenosti srovnávat starší vozy z přelomu tisíciletí s těmi, co dnes produkují moderní automobilky. S trochou nadsázky se proto říká, že současná auta jsou počítače na kolečkách. „Software už dávno není pouze okrajovou součástí automobilového průmyslu. Jeho podíl na celkové ceně vozidla neustále roste. Technické vymoženosti, ať už určené pro vyšší komfort nebo pro požadovanou bezpečnost, se v daleko širší míře dostávají i do základních výbav levnějších modelů a poptávka ze strany zákazníků je vysoká. Také čeští dodavatelé tyto nové trendy vnímají,“ komentuje Vojtěch Severýn, manažer komunikace Sdružení automobilového průmyslu.
Technologické inovace využívané v moderních vozech však činí práci automechaniků stále složitější. Zkušenosti řady drobných opravářů, zvyklých zejména na servisování starších vozů, tak v konfrontaci s novými modely již mnohdy neobstojí. „Vše je o odbornosti a schopnosti mechaniků, a především o vybavení servisů. Kdo tyto trendy nezachytí, během pár let bohužel dost možná skončí. Ale to platí pro všechny obory,“ uvádí Marek Zukal, jednatel společnosti Quick Stop Car.
Na dynamicky se rozvíjející odvětví, jakož i na zvyšující se nároky na odbornost autoservisů, reaguje společnost LKQ CZ, která je lídrem na tuzemském trhu v prodeji náhradních dílů a autopříslušenství na osobní, lehké užitkové a nákladní vozy.
„Pokud si chce autoservis udržet krok s dobou, je potřeba právě teď investovat do vzdělávání personálu, a navíc se nebát vyzkoušet i online kurzy. Servis tak získá na kvalitě a profesionalitě, která se ve výsledku odrazí v mnohem větší spokojenosti zákazníků. Proto v rámci naší vzdělávací platformy LKQ Academy nabízíme více než 140 prezenčních školení a workshopů a také 125 online školení. To vše připravujeme s profesionálními lektory z řad LKQ i s externími partnery v rámci LKQ Europe,“ vysvětluje Jaroslav Pospíšil, ředitel divize Technical Sales - LKQ CEE.
V roce 2020 bylo v Evropské unii (EU) registrováno přes půl milionu nových osobních bateriových vozidel (BEV) a obdobný počet takzvaných plug-in hybridů (PHEV). Přibližně každý desátý nově registrovaný osobní automobil v unii tak disponoval externím dobíjením. V České republice, na rozdíl od severských zemí či Německa, tento trend není prozatím tak zřetelný. S přihlédnutím k zelené politice sedmadvacítky je však očividné, kudy se bude v příštích letech automobilový průmysl ubírat.
„Zvyšující se počty zejména čistých elektromobilů pochopitelně ovlivní i sféru autorizovaných i nezávislých autoservisů. Dříve těch prvně jmenovaných. V důsledku toho lze očekávat postupný úbytek údržby a oprav spojených s klasickými spalovacími motory. Samozřejmě velmi pozvolný. Automobily s těmito motory se určitě budou masově používat ještě spoustu let. Jinak elektromobily jsou obecně o něco méně náročné na servis, a tak až budou tvořit nezanedbatelnou část vozového parku, zřejmě dojde kromě jiného také k úbytku potřeby automechaniků. Řádově o patnáct až 30 procent. To závisí na vývoji konstrukce elektromobilů. Nebude to však v dohledné době, ale v časovém horizontu po roce 2030,“ popisuje Josef Lhoták, prezident Svazu prodejců a opravářů motorových vozidel České republiky (SAČR).
Požadavky dnešních zákazníků na služby, které by jim mělo jejich nové auto nabídnout, neustále stoupají. Dražší prvky příplatkové výbavy, dříve běžné převážně u luxusnějších modelů, se tak dostávají do masovější výroby. „Do budoucna je jisté, že s nástupem prvků autonomního řízení, požadavků na vyšší bezpečnost silničního provozu, s důrazem na konektivitu, zábavu ve vozidle a dalších trendů, budou nové technologie čím dál tím víc pronikat do běžné výbavy,“ nastiňuje Severýn. Nároky na práci běžných automechaniků se tak budou v nejbližších letech výrazně měnit.
Správný servis automobilu je přitom velmi důležitý. Pochybení při jeho provedení může ohrozit zdraví nejen řidiče a spolujezdců, ale všech účastníků silničního provozu. „Zákazník požaduje kvalitu, férovou cenu a vymahatelnou záruku. S rozvojem složitých technologií přežije pár garážových opraven, ale budoucnost je v servisních sítích. Ty školí personál a investují nemalé zdroje do diagnostického vybavení pro moderní vozy,“ uzavírá Zukal, jehož firma Quick Stop Car hodlá do roku 2024 v České republice vybudovat síť 400 servisních jednotek. Ty by měly zákazníkům nabídnout vysoce profesionální služby cenově položené mezi autorizovanými a garážovými servisy.
Quick Stop Car s.r.o. a NejBusiness.cz
29. ledna 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....