E-shopy velkých kamenných hráčů za poslední 2 roky vyrostly o 149 %

E-shopy velkých kamenných hráčů za poslední 2 roky vyrostly o 149 %

Růstu přispěla zejména silná první polovina loňského roku. I když ve druhé polovině roku 2021 zaznamenaly e-shopy pokles, návrat zákazníků do offlinu se neočekává. Českou e-commerce do budoucna ovládnou velcí hráči, a to bez ohledu na to, zda vyrostli v onlinu či offlinu. Uspěje ten, kdo dokáže oba světy perfektně propojit. Vyplývá to z analýzy společnosti Shopsys, která se zabývá tvorbou e-shopů pro největší hráče.

Dle dat Heureky a Asociace pro elektronickou komerci utržily české e-shopy v loňském roce 233 miliard, což je o 14 % více než loni a o 44 % více než v předpandemickém roce 2019. “Tržby e-shopů velkých kamenných hráčů však rostly ještě výrazněji. Za rok 2021 utržily v porovnání s rokem 2020 o 23 % více, v porovnání s rokem 2019 dokonce o 149 % více, jejich procentuální nárůst zaposlední 2 roky je tedy více než trojnásobný oproti celému trhu,” uvádí Matěj Kapošváry, provozní ředitel společnosti Shopsys.

Loňský rok byl jako na houpačce

Rok 2021 byl pro e-shopy značně specifický. První polovina roku byla ve znamení velmi silných meziročních růstů, druhá přinesla stagnaci a mírný pokles. Jak ukázala analýza, první kvartál roku 2021 se na celoročních online tržbách velkých kamenných hráčů podílel z téměř 40 %, před pandemií však první kvartál pro tyto e-shopy znamenal běžně pouze 20 % celoročních tržeb. A naopak, poslední kvartál roku, který v roce 2019 i 2020 znamenal pro e-shopy zhruba třetinu ročního obratu, loni k celoročním tržbám přispěl pouze z 20 %. Hlavní příčinou těchto výsledků jsou lockdowny z první poloviny roku 2021, kdy byli zákazníci nuceni nakupovat online.

Zákazníci se do kamene vrací jen částečně, důležité je propojení všech prodejních kanálů

I když tržby e-shopů na konci loňského roku meziročně mírně poklesly, dlouhodobý trend je zřejmý. “Důležitost online prodejů u velkých kamenných hráčů je čím dál tím větší. Zajímavé je, že i když se v porovnání s rokem 2020 meziročně návštěvnost jejich e-shopů snížila, jejich online obraty vyrostly. To znamená, že více návštěvníků těchto e-shopů skutečně dokončilo nákup a méně jich po e-shopu pouze brouzdalo bez vytvoření objednávky. Pokud srovnáme roky 2021 a 2019, vzrostl podíl návštěvníků e-shopů, kteří skutečně dokončí nákup, o 28 %,” doplňuje Kapošváry.

Pandemie urychlila stírání hranic mezi online a offline nakupováním. Většina zákazníků dnes již nenakupuje pouze offline nebo pouze online, ale při své nákupní cestě chce plynule přicházet mezi oběma světy. Toto propojení kanálů, tzv. omnichannel, je něco, co zákazníci očekávají a považují za samozřejmost. Jak ale ukázal výzkum magazínu EXEC, který zkoumal 60 předních prodejců z pohledu 20 omnichannel scénářů, většina prodejců na tento způsob prodeje zatím není zcela připravena - 53 % zkoumaných prodejců nedosáhlo v průzkumu ani na polovinu maximálního počtu bodů. Velcí hráči tak budou muset v následujících letech do digitalizace svých prodejů dále značně investovat.

E-commerce ovládnou velcí hráči

“Byť je Česká republika dlouhodobě a právoplatně označovaná za e-shopovou velmoc z pohledu počtu e-shopů na obyvatele, jednotlivé e-shopy se velmi liší co do velikosti. Jedno procento největších e-shopů je aktuálně zodpovědné za více než 90 % obratu celého trhu. Tento trend bude dál posilovat a e-commerce ovládnou velcí hráči - bez ohledu na to, zda vyrostli v onlinu či offlinu,” očekává Kapošváry.

Zmíněný směr vývoje celého trhu potvrzuje i Heureka, z jejíž dat vyplývá, že za loňský rok vzrostl počet e-shopů pouze o 3 %, kdežto v předchozích letech byly meziroční nárůsty počtu online prodejců na úrovni 6-7 %. “I když jsou bariéry vstupu do e-commerce poměrně nízké, bariéry úspěchu v online prodeji jsou vysoké a už pouze porostou,” uzavírá Kapošváry.

Zdroj informací

Shopsys s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

5. ledna 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Košík

Aktuální košík je prázdný

 

E-shop NejBusiness.cz

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

10. března 2025

Česká EAG ohlásila dvě akvizice v Německu za více než miliardu

osud roztříštěný evropský trh se softwarovými, datovými a analytickými nástroji pro obchodování s novými i...

28. února 2025

Evropská komise schválila Česku podporu na výrobu tepla z biomasy

Evropská komise schválila podle pravidel EU pro veřejnou podporu český program ve výši přibližně 2,6...

27. ledna 2025

Nůžky odměňování žen a mužů v Česku jsou pořád rozevřené

Mind the gap. Hlášení, které v anglicky mluvících zemích upozorňuje cestující v metru na prostorovou...

22. ledna 2025

Půjčka pro podnikatele je spojená s minimální administrativou

Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

Reklama

Page generated in 1.3781 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál