Složitým obdobím, které podle všeho ještě nemusí být zdaleka u konce, prochází v současnosti odvětví automobilového průmyslu. Nedostatek polovodičů na trhu a další problémy spojené s koronavirovou pandemií přinutily mnohé automobilky snížit nebo dokonce přerušit svůj provoz. Výroba vozidel tak zaznamenala nejen v Česku, ale i ve světě, rekordní propad. I z tohoto důvodu si musí nyní zákazníci za nové vozy výrazně připlatit. Zároveň rostou i náklady na údržbu aut.
V listopadu letošního roku přesáhl objem vyrobených automobilů v České republice milionovou hranici. Oproti předchozím letům se tak ovšem stalo o dva měsíce později. Snížení produkce vozů není pouze tuzemskou, nýbrž globální záležitostí. „Uplynulé období bylo pro automobilový průmysl velmi složité. V důsledku pandemie covidu-19 došlo v globálně úzce propojeném odvětví k výraznému narušení dodavatelských a logistických řetězců. Kromě nedostatku vstupních surovin a materiálů byla největším problémem globální krize na trhu s polovodiči,“ vysvětluje Vojtěch Severýn, manažer komunikace Sdružení automobilového průmyslu.
Právě polovodičové čipy jsou přitom pro fungování moderních automobilů nepostradatelné. V dnešním průměrném voze jich nalezneme asi 1 500, v těch nejvyspělejších až dvojnásobek. Velká část příčin jejich nedostatku na trhu je přímo spojena s koronavirovou krizí. „V době pandemie došlo k výraznému nárůstu poptávky po elektronice, pro kterou jsou čipy rovněž nezbytné. Některé továrny také přešly na výrobu nové generace čipů, se kterými automobilky nechtějí pracovat. Svou roli sehrála i přírodní neštěstí, jako například požár v továrně Intelu, což je jeden z nejvýznamnějších producentů. Nemůžeme opominout ani prudké zdražení lodní dopravy po zablokování Suezského průplavu,“ popisuje Marek Zukal, jednatel společnosti Quick Stop Car.
Kvůli nedostatku čipů musela řada automobilek a jejich dodavatelů omezit či přímo přerušit výrobu. Podle předpokladů se v letošním roce celosvětově vyrobí asi o pět milionů aut méně, oproti původnímu plánu. „Odhadujeme, že kvůli čipové krizi nebude v České republice v letošním roce vyrobeno až 300 tisíc vozidel, o která by jinak na trhu byl zájem. To odpovídá celkovým ztrátám tržeb na straně automobilek i dodavatelů v objemu zhruba 260 miliard korun,“ nastiňuje Severýn situaci v tuzemsku.
Většina prognóz zároveň nenabízí automobilovému průmyslu příliš optimistické vyhlídky pro příští měsíce. V následujícím roce zřejmě výraznější zlepšení na trhu s polovodiči očekávat nelze. To by mohlo přijít až v roce 2023.
Utlumená výroba, zvyšující se ceny energií a dopravy, rostoucí inflace – to vše se výrazně promítá do koncové ceny vozidel. Ta podle Českého statistického úřadu letos v listopadu meziročně vzrostla o 7,4 procent. Velká část zákazníků si zároveň na auto musí počkat až dvojnásobně dlouhou dobu, než bylo obvyklé. Vedle nových vozů zdražují i ojetiny, kterých začíná být na trhu rovněž nedostatek.
Motoristé proto budou muset sáhnout hlouběji do kapsy nejen při koupi nového vozu, ale i při jeho údržbě. Servisy letos, podle výzkumu společnosti Cebia, zdražily svoje služby o devět procent. „Zároveň mají rekordní množství práce a bude jí ještě více. Pokud bude dva až tři roky váznout výroba aut, lidem nezbyde nic jiného, než své současné vozy za cenu oprav držet při životě. Majitelé starších automobilů většinou spoléhají na menší garážové opravny. Vlastníci novějších modelů jsou však odkázáni na dražší autorizované servisy,“ uzavírá Zukal, jehož společnost Quick Stop Car plánuje začátkem roku 2022 vstoupit na trh a do roku 2024 v Česku vybudovat 400 autoservisů. Ty by měly nabídnout nižší ceny, nežli je tomu v autorizovaných servisech. Zároveň budou disponovat odborně proškoleným personálem a potřebnou moderní technikou.
Quick Stop Car je franšízová síť autoservisů, která plánuje během následujícího roku zprovoznit v České republice přes 60 servisních jednotek. Do roku 2024 by jich zde mělo vyrůst dokonce 400. Zákazníkům nabídnou kompletní moderní servis pro běžné automobily i dodávky. Cílem Quick Stop Caru je nabídnout motoristům alternativu cenově položenou mezi autorizovanými servisy a garážovými servisy. Generálním dodavatelem kompletního vybavení bude společnost LKQ.
Quick Stop Car a NejBusiness.cz
31. prosince 2021
Mind the gap. Hlášení, které v anglicky mluvících zemích upozorňuje cestující v metru na prostorovou...
Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...