Jak dokládají výsledky Broker Consulting Indexu spotřebitelských úvěrů, vývoj úrokových sazeb je u úvěrů na cokoli v porovnání s úvěry na bydlení dlouhodobě stabilní. Hodnota indexu, která v posledních čtyřech letech osciluje mezi 6 a 7 %, v listopadu mírně vzrostla o 0,38 procentního bodu na 6,42 %. Jak upozorňují odborníci, u spotřebitelských úvěrů ovlivňuje výši splátky především splatnost úvěru nežli úroková sazba.
Na rozdíl od hypotečních úvěrů není u úvěrů na cokoli nejdůležitějším parametrem sazba. Její změna nemá na výši splátky tak dramatický vliv. „Jestliže se úroková sazba u průměrného úvěru na spotřebu zvýší o 1 %, dopad na splátku se bude pohybovat pod 200 korunami měsíčně. O poznání větší vliv na splátku úvěru má jeho výše, a především splatnost. Čím bude splatnost kratší, tím vyšší měsíční splátka čeká žadatele o úvěr. Jednoduše řečeno, je třeba nejprve zhodnotit výslednou splátku, a až potom úrokovou sazbu,“ doporučuje Martin Novák, hlavní analytik společnosti Broker Consulting.
U žádosti o spotřebitelský úvěr hraje zcela logicky zásadní roli jeho posouzení bankou. Poskytovatelé úvěrů obecně využívají dva přístupy k poskytování spotřebitelských úvěrů a určení úrokové sazby. Prvním z nich je sazebníkový, druhým je tzv. risk-based-price model. V případě prvního modelu jsou jasně stanovena jak pásma úrokových sazeb, tak i přísnější riziková kritéria. Žadatel o úvěr má tedy přesnou informaci o výši sazby, nicméně může dojít k tomu, že jeho úvěr schválen nebude. Druhý model přistupuje k poskytování úvěrů na spotřebu z pohledu klienta. Poskytovatel úvěru zhodnotí klienta na základě rizikových kritérií a podle toho mu nabídne úrokovou sazbu, která odráží riziko případného nesplacení. Jedná se tedy o model, který žadateli nabízí mnohem vyšší šanci na schválení, ovšem za vyšší cenu.
„Také v období mezi vánočními svátky by klienti měli mít na paměti, že spotřebitelský úvěr je dobrý sluha, ale zlý pán. Klientům, kteří se ocitnou v nenadále životní situaci, může tento úvěr pomoci vyřešit rychlý nákup čehokoliv. V žádném případě by ale neměl sloužit k nákupu zážitků a dárků,“ upozorňuje Jiří Tatýrek ml., ředitel pražské pobočky OK POINT Luka.
Broker Consulting, a.s. a NejBusiness.cz
30. prosince 2021
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....