Jak si chránit svoji digitální identitu v novém metasvětě?

Jak si chránit svoji digitální identitu v novém metasvětě?

Po přejmenování společnosti Facebook na Meta a oznámení Marka Zuckerberga se rozběhla celosvětová debata o nových virtuálních světech – metaverzech. Nadnárodní firmy, a dokonce i státy plánují, že budou v tomto digitálním prostředí otevírat svoje pobočky a realizovat různé projekty. Během několika posledních let je termín „metaverzum“ velmi často zmiňován v souvislosti s různými hrami a firmami, například Fortnite, Microsoft, Roblox, Minecraft, Balenciaga a Nike, i ve spojení s technologiemi rozšířené reality (AR) a virtuální reality (VR).

Označení „Metaverse“ použil spisovatel science fiction Neil Stevenson ve svém kyberpunkovém románu Snow Crash vydaném v roce 1992. Stevensonovo metaverzum představuje další vývojový stupeň internetu – veřejný digitální svět, který kombinuje „fyzickou“ realitu s rozšířenou a virtuální realitou.

Matrix se stává realitou, i se všemi jeho nešvary

Lidé mohou do metaverza vstupovat tak jako v on-line hrách v podobě virtuálních postav (avatarů) a dělat vše, jako by byli v reálném světě – vyhledávat informace, komunikovat, nakupovat nebo pracovat –, ale také uniknout z běžné reality a žít ve vysněném virtuálním vesmíru. Lidský avatar v metaverzu může být čímkoli a vlastnit cokoli chce, a ani smrt nemá stejný význam jako v reálném světě.

Některé příklady plnohodnotných digitálních světů v populární kultuře najdeme třeba v trilogii Matrix nebo v knize a ve filmu Ready Player One, kde se obdobou metaverza stala multiplayerová on-line hra OASIS.

Kromě digitálních světů se virtuální obrazy již postupně stávají součástí dnešní reality. V USA byla spuštěna show Alter Ego, v níž soutěžící zpívají v zákulisí a technologie motion capture vytváří jejich digitální avatary, kteří se objevují místo nich na scéně.

Lidé, pro které se metaverzum stane v budoucnu součástí jejich životů, by se měli zamyslet nad bezpečností digitálních avatarů a možnými hrozbami souvisejícími s virtuálními světy:

1. Krádež identity nebo účtu podobně jako na existujících sociálních sítích nebo v multiplayerových hrách. Možné následky jsou:

a. Ztráta nebo odcizení osobních údajů (například korespondence nebo její obdoby v metasvětě, což může vést například k vydírání).

b. Krádež virtuálních platidel, skutečných peněz nebo kryptoměn z karet a digitálních peněženek spojených s účtem nebo odcizení drahých virtuálních předmětů, například skinů nebo oblečení.

c. Využívání avatara k podvodům (scénáře, kdy jsou přátelé nebo členové rodiny žádáni o půjčení peněz).

Další informace o zabezpečení účtu najdete zde: How to protect your Steam account | Kaspersky official blog (Jak ochránit účet služby Steam | Oficiální blog společnosti Kaspersky)

2. Sociální inženýrství – Podobně jako například v seznamovacích aplikacích, a jistě vzniknou i jejich metaverzové obdoby, nemusí být lidé ve virtuální realitě těmi, za koho se vydávají, nebo nemusí mít dobré úmysly.

Možné problémy:

a. Catfishing (vytváření falešné identity pro záměrné oklamání jiných lidí)

b. Stalking (pronásledování a obtěžování) a doxing (neoprávněné zveřejnění soukromých informací). Společnosti Kaspersky a Endtab.org připravily kurz, jak se před doxingem chránit nebo jak se vypořádat s jeho následky.

c. Jiná nebezpečí při přechodu z virtuálního do reálného světa. Více informací najdete na blogu Kaspersky – Love in an algorithmic age (Láska v době algoritmů).

3. Ohrožení soukromí – Metaverza jsou jako sociální média, jen ve virtuální realitě, a proto musí být uživatelé ostražití a dobře chránit svoje osobní údaje (například údaje z pasu nebo číslo letenky). Další rady pro ochranu soukromí na internetu najdete zde: From zero to online privacy hero in 5 steps (Pět kroků, jak se stát mistrem v ochraně soukromí na internetu).

4. Problémy spojené s blockchainem. Pokud je identita uživatele postavena na digitální peněžence, jako je tomu v digitálním světě Decentraland, pak je třeba ji chránit, jak se částečně píše například zde: Safe cryptotrading 101 v kapitole What are cryptowallets, and how do they store tokens? (Co jsou kryptopeněženky a jak se v nich ukládají tokeny?)

5. Aktivními uživateli metaverza se mohou stát i děti. Jedním z významných příkladů je platforma Roblox, která se mezi dětmi dlouhodobě drží na vrcholu nejoblíbenějších her. Je proto také důležité předvídat možné problémy a chránit děti před pachateli trestné činnosti při setkáních v prostředí VR. Více informací o bezpečnosti VR a AR technologií najdete zde: What are the Security and Privacy Risks of VR and AR (Rizika pro bezpečnost a ochranu soukromí u virtuální a rozšířené reality).

Zdroj informací

Kaspersky a NejBusiness.cz

Datum

28. prosince 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. července 2025

Program turistických voucherů pro Jeseníky přinesl regionu téměř 300 milionů korun

rogram turistických voucherů pro Jeseníky realizovaný Ministerstvem pro místní rozvoj (MMR) ve spolupráci...

11. června 2025

SÚIP: V roce 2024 provedl bezmála 19 000 kontrol a udělil pokuty za téměř 470 miliónů

Celkem 18 969 provedených kontrol, 5 595 udělených pokut v celkové výši 468 994 500 korun, ale i 1 934...

6. června 2025

První vysokorychlostní trať v ČR „Moravská brána“ je blíže realizaci

První vysokorychlostní trať v České republice uspěla v procesu posouzení vlivů na životní prostředí (EIA)...

4. června 2025

Firmy v železničním průmyslu nabízejí stovky pracovních míst pro letošní absolventy technicky zaměřených středních škol

Členské firmy Asociace podniků českého železničního průmyslu - ACRI letos nabízejí stovky pracovních míst,...

16. května 2025

Samsung přebírá špičkového globálního výrobce HVAC zařízení FläktGroup

Společnost Samsung Electronics oznámila, že uzavřela dohodu o převzetí veškerých akcií skupiny FläktGroup,...

27. dubna 2025

SGEF reportuje 36% nárůst financování strojů a technologických zařízení

Société Générale Equipment Finance (SGEF), tuzemský lídr nebankovního financování firem a člen Skupiny...

25. dubna 2025

Flexibilních kanceláří v Česku už je přes 172 500 metrů čtverečních. A bude jich více i v regionech

Flexibilní kanceláře v Česku zažívají rekordní růst. Po utlumení poptávky během pandemie sledujeme výrazné...

22. dubna 2025

IROP v roce 2024: 2 409 podpořených projektů a investice za 26,5 miliardy korun

Integrovaný regionální operační program (IROP) v roce 2024 významně podpořil rozvoj regionů napříč všemi...

17. dubna 2025

Inspekce práce v loňském roce při kontrolách odhalila téměř 2 tisíce nelegálně pracujících osob

V uplynulém roce 2024 bylo při kontrolách Státního úřadu inspekce práce odhaleno téměř 2 tisíce nelegálně...

9. dubna 2025

ABB, Smart View a Keyence otevřely studentům dveře do reálného světa robotiky na RoboVision Hackathonu

ABB, Smart View a Keyence uspořádali RoboVision Hackathon, který studentům nabídl jedinečnou možnost...

Reklama

Page generated in 1.5946 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál