Každý třetí Čech bude letos vánoční dárky nakupovat výhradně z e-shopů a polovina je plánuje pořizovat online i v kamenných prodejnách. S nákupem vánočních dárků chce 33 % oslovených začít dříve než v předchozích letech. Vůbec nejvíce lidí přitom začíná dárky řešit teprve v listopadu po Black Friday (29 %) a každý pátý odkládá nákupy až na posledních 14 dnů před Vánoci. Češi tak věří, že jsou balíkoví přepravci na sezónu opět připraveni. To potvrzuje přepravce GLS, který letos i díky nové třídicí hale v Jihlavě posílil kapacitu přepravní sítě až o 50 %. Pět procent Čechů nebude dárky nakupovat vůbec. Údaje vyplývají z průzkumu společnosti GLS realizovaného prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na vzorku 1000 respondentů.
Online nákupy se navzdory odeznívající pandemii těší stále velké oblibě. Jsou pohodlné (63 %), uspoří čas (60 %), nabízejí jednoduché srovnání cen na internetu (51 %) a umožňují vyhnout se davům v obchodech (50 %). Pro třetinu Čechů (32 %) je proto nákup dárků přes internet jasnou volbou. Na e-shopech nejčastěji nakoupí 4 až 6 dárků (43 %). Online nákupů využijí především mladší lidé do 45 let. Naopak lidé ve věku 54 až 65 let online nákupům příliš neholdují. Jako hlavní nevýhody označují nemožnost vyzkoušet si zboží (70 %), obavu z poškození zboží během přepravy (41 %) nebo komplikovanou reklamaci (31 %). Polovina oslovených (48 %) nakoupí dárky kombinovaně v obchodech a na e-shopech, čtvrtina naopak zejména v obchodech. Pět procent Čechů však letos nebude dárky pořizovat vůbec. To je nárůst o 2 procentní body ve srovnání s rokem 2020.
V době realizace průzkumu ještě polovina Čechů s nákupem vánočních dárků vůbec nezačala. Nechávají to často na poslední chvíli. Necelá třetina začíná dárky řešit po Black Friday, který letos připadá na 26. listopadu, pětina (20 %) dokonce nakupuje až během posledních 14 dnů před Vánoci. Před tím však varují přepravci: „Loňské Vánoce co do počtu přepravených balíků trhaly rekordy. Očekáváme a průzkumy tomu nasvědčují, že obliba online nákupů v průběhu roku nijak neklesla. Pro lidi je to zkrátka pohodlnější a rychlejší, proto lze i letos čekat další nápor na přepravce. Vzhledem k tomu, ale i s ohledem na problémy výrobců s materiálem, dopravou dílů z Číny i rychlého růstu cen všech vstupů doporučujeme doporučujeme nákup dárků nenechávat na poslední chvíli,“ upozorňuje Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.
Za dárky Češi letos utratí do 8 tisíc Kč (73 %). Pouze 5 % oslovených má na vánoční dárky vyčleněno více než 15 tisíc Kč, obdobné množství však pouhou tisícikorunu.
Přípravy na vánoční sezónu zahajují balíkoví přepravci obvykle již zkraje roku. GLS v reakci na mimořádnou expanzi e-commerce v roce 2020 urychlila plánované rozšíření národního a mezinárodního třídícího centra v Jihlavě a již začátkem října zprovoznila novou halu, která navýší třídicí kapacitu až o 50 %. Během roku byla otevřena také nová depa ve Frýdku-Místku a Dobříči u Prahy, do konce října bude zprovozněno také nové depo v Tišnově u Brna. Rovněž klíčové depo v Hradci Králové se letos přestěhovalo do nových prostor u sjezdu z dálnice D11 a je nyní schopno odbavit dvojnásobek balíků. S ohledem na rostoucí oblibu výdejních míst byl o třetinu navýšen počet GLS ParcelShopů a další rychle přibývají. Investice proběhly i do zelených technologií, např. do nákupu dalších 15 elektrododávek od značek Mercedes a MAN, která jsou v provozu již ve 12 městech České republiky, mj. v Praze, Brně, Ostravě, Berouně, Hradci Králové či Plzni.
„Každý rok navyšujeme kapacitu naší sítě, abychom zvládli doručit všechny dárky včas. Proto nyní v Jihlavě otevíráme novou třídící halu o rozloze 4640 m2, která zvýší třídicí kapacitu až o 50 %. Celá budova, do které bylo investováno na 12 milionů EUR, navíc splňuje ekologické standardy – k vytápění slouží tepelná čerpadla, je zde využívána dešťová voda i LED osvětlení a disponuje zelenou fasádou. Balíky ale musí také někdo rozvážet, proto před vánoční sezónou nabíráme přibližně 100 kurýrů,“ uzavírá Pavel Včela.
GLS Czech Republic s.r.o. a NejBusiness.cz
25. října 2021
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....