Český startup Deafcom digitalizuje znakové tlumočení

Český startup Deafcom digitalizuje znakové tlumočení

Na světě je přes 7,5 milionu neslyšících, kteří se v každodenní komunikaci s úřady či lékaři neobejdou bez služeb tlumočníka do znakového jazyka. V mnoha zemích světa přitom na jednoho tlumočníka připadá 200 až 300 neslyšících, lidé s poruchou sluchu tak na jejich služby čekají i týdny. Celý proces usnadní český technologický startup Deafcom, který vytvořil software pro zprostředkování online tlumočení znakového jazyka a přepis mluveného slova. Služba běží například v Polsku, Chorvatsku a na Slovensku, v Česku tento nástroj využívají Česká spořitelna, Raiffeisenbank i pražské úřady. Deafcom do konce roku 2022 plánuje rozšířit spolupráci s organizacemi v Asii, Africe a Jižní Americe. K zahraniční expanzi mu pomůže investice od impaktového fondu Tilia Impact Ventures.

„Naší ambicí je být celosvětovým poskytovatelem softwaru pro online tlumočení neslyšícím. V každé zemi máme za cíl navázat úzkou spolupráci s lokálními tlumočníky i některou z organizací, které jsou s neslyšícími v blízkém kontaktu,“ vysvětluje CEO startupu Michal Obložinský. Ten jej převzal v roce 2019 a po rebrandingu z původního Tichého spojení mu dal se společníkem Jakubem Minksem nový směr. „Snažíme se naslouchat zpětné vazbě našich uživatelů i spolupracujících organizací a jejich návrhy implementovat plošně. Například v Bulharsku přišli s nápadem umístit na městském úřadu QR kód, který po načtení rovnou spojí uživatele s některým z tlumočníků, aniž by měl aplikaci nainstalovanou, a umožní mu tak rychlé a bezproblémové vyřízení jeho záležitostí. Tuto myšlenku jsme následně dokázali prosadit také v Portugalsku, Polsku i na Islandu,“ dodává Obložinský.

Tlumočník vždy po ruce

Aplikace Deafcom usnadňuje komunikaci neslyšícím i nedoslýchavým v situacích, kdy se potřebují domluvit na úřadech, v bance, se zaměstnavatelem nebo jinou institucí. Nutnost fyzické přítomnosti tlumočníka efektivně nahradí možnost spojit se s tlumočníkem pomocí videohovoru nebo formou online přepisu. „I když klient zvládne takovou návštěvu za třicet minut, tlumočníkovi by mohla včetně cesty zabrat i několik hodin. Díky spojení online ušetří spoustu času, který může věnovat jiným klientům. V řadě zemí světa totiž připadá na jednoho tlumočníka dvě stě až tři sta neslyšících. A čekací lhůta na tlumočníka může dosáhnout řádově dnů, někdy i týdnů. Tato problematika je ještě výraznější v rozvojových zemích,“ vysvětluje CEO startupu. Pro uživatele je přitom využívání služeb Deafcomu zdarma.

„Pro rozené neslyšící je jejich primárním jazykem znakový jazyk, ten se však od těch mluvených, jako je čeština či angličtina, liší gramatikou. I když si tak neslyšící přečte českou smlouvu, často jí nemusí plně rozumět. A právě tehdy je pro něj tlumočník nezbytnou pomocí,“ vysvětluje Jakub Minks, který startupu pomáhá s finančním a byznysovým rozvojem. Každá země má navíc svůj vlastní znakový jazyk. Ten totiž není univerzální, jak se mnoho lidí domnívá, a právě proto nelze tlumočníky využít globálně. Podle průzkumu Deafcomu je celosvětově asi 7,5 milionu neslyšících, kteří využívají znakový jazyk, dalších 75 milionů lidí pak má problémy se sluchem a vyžadují transkripci mluveného slova. Pouze necelých 15 procent z nich má bezproblémový přístup k tlumočníkovi vždy, když jeho služby potřebuje.

V Česku je online tlumočení do znakového jazyka dostupné každý pracovní den od 9.00 do 17.00, v případě domluvy s vybraným tlumočníkem i v jinou dobu. „Ačkoliv se lze s tlumočníkem spojit bez předchozí rezervace, vřele tuto variantu doporučuji pro časově náročnější záležitosti, jako je návštěva úřadu či citlivá témata, například návštěva lékaře. Uživatel tak může využít služeb stejného tlumočníka, ke kterému má již díky předchozí dobré zkušenosti určitou důvěru,“ dodává Minks. Rezervaci lze přitom provést prostřednictvím aplikace, která je dostupná z webového prohlížeče i pro zařízení s operačními systémy Android a iOS.

Česká aplikace s globálním impactem

Aktuálně Deafcom působí v České republice, na Slovensku, v Polsku a Chorvatsku. V tuzemsku jeho služeb využívají například Česká spořitelna, Raiffeisenbank nebo městské úřady v Praze. Další spolupráci startup aktuálně chystá v Portugalsku, na Islandu, v Malajsii, Keni a Nigérii. Do konce roku 2022 plánuje Deafcom rozšířit spolupráci s organizacemi ve dvaceti zemích světa, napříč Evropou, Asií, Afrikou a Jižní Amerikou.

Dosud má aplikace na kontě přes šedesát tisíc tlumočených minut, koncem roku 2025 chce Deafcom dosáhnout jednoho milionu neslyšících uživatelů po celém světě. K zahraniční expanzi mu mimo jiné pomáhá investice od českého fondu Tilia Impact Ventures, který se zaměřuje na podporu podniků se silným společenským dopadem. „Deafcom přišel s efektivním způsobem, jak zkvalitnit život milionům lidí po celém světě. Toto řešení je navíc cenově dostupné a mohou si je dovolit i menší organizace nebo organizace v zemích, pro které by konkurenční alternativy nebyly finančně únosné,“ říká Silke Horáková, spoluzakladatelka fondu Tilia Impact Ventures.

Zdroj informací

DeafCom CZ s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

7. října 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

10. března 2025

Česká EAG ohlásila dvě akvizice v Německu za více než miliardu

osud roztříštěný evropský trh se softwarovými, datovými a analytickými nástroji pro obchodování s novými i...

28. února 2025

Evropská komise schválila Česku podporu na výrobu tepla z biomasy

Evropská komise schválila podle pravidel EU pro veřejnou podporu český program ve výši přibližně 2,6...

27. ledna 2025

Nůžky odměňování žen a mužů v Česku jsou pořád rozevřené

Mind the gap. Hlášení, které v anglicky mluvících zemích upozorňuje cestující v metru na prostorovou...

22. ledna 2025

Půjčka pro podnikatele je spojená s minimální administrativou

Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

Reklama

Page generated in 1.2713 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál