Zatímco nejdražší lokalitou stále zůstává centrum města, bezkonkurenčně nejrychleji se rozvíjí Karlín. Roste také význam Prahy 7 a okolí O2 areny i zbytku západní části Prahy 9. Vyplývá to z dat, které má o pražském kancelářském trhu KPMG Česká republika.
Praha představuje na kancelářské mapě střední Evropy stále atraktivní a rychle se rozvíjející lokalitu. Přes otřesy způsobené pandemickou situací zůstává trh aktivní a dosahuje stabilní míry obsazenosti.
„Neobsazenost kanceláří je stále pod zdravou hranicí 10 procent. Hledání nové formy uspořádání kancelářské práce bude firmám trvat minimálně rok. Nemyslím ale, že se ve finále tato nová úprava obejde bez odpovídajících prostor,“ říká Pavel Kliment, partner KPMG Česká republika odpovědný za sektor real estate.
Mezi tradiční lokality pro kancelářské prostory patří centrum města, kde se platí také nejvyšší měsíční nájemné. V tzv. prime nemovitostech na Praze 1 zaplatí nájemníci 22 eur na m². Významnými kancelářskými oblastmi jsou také městské části Praha 4, 5 a 8, kde nájemné dosahuje výše 16,00–17,50 eur za m².
Kancelářské prostory situované v samotném centru Prahy jsou velmi prestižní a reprezentativní, často je využívají například banky, advokátní kanceláře a další podobné instituce. Rozvoj Prahy 1 ale limituje nedostatek volných stavebních ploch, památková ochrana a zdlouhavé stavební řízení. Nové kancelářské plochy zde často vznikají přestavbou stávajících historických objektů.
V minulém roce se završila výstavba deseti kancelářských projektů o celkové výměře 130 900 m². Letos se počítá s dokončením devíti projektů o výměře 110 700 m². Polovinu nově vzniklých kancelářských ploch představují dva největší projekty – Bořislavka na Praze 6 a Harfa Business Centre B na Praze 9. Projekt v přímém sousedství O2 areny nabídne přes 30 000 m² kancelářských a retailových ploch. V předpokládané nebo už běžící výstavbě je dalších 13 developerských projektů o celkové výměře 265 400 m² s plánovanou realizací do konce roku 2023. Dá se ale očekávat, že některé z nich se podaří dokončit až v roce 2024.
Z pohledu kancelářské výstavby se nejrychleji rozvíjí městská část Praha 8, mezi jejíž nesporné výhody patří vedle vynikající občanské vybavenosti také blízké sousedství s historickým centrem. Nejžádanější a nejrychleji rostoucí oblastí v Praze 8 je Karlín, kde vzniká na Rohanském nábřeží nová čtvrť. Od počátku 21. století probíhá v celé městské části intenzivní výstavba.
V poslední době značně roste také popularita Prahy 7 a západní části Prahy 9. Atraktivita „sedmičky“ spočívá v relativní blízkosti centru a volných stavebních parcelách v těsné blízkosti metra A. Lokalita je zajímavá také dobrou dopravní a železniční dostupností. Praha 9 nabízí velký rozvojový potenciál v podobě ploch s možností vysoké hustoty zastavění v těsné blízkosti metra. Dobrou dostupnost automobilové dopravy zajišťuje napojení na rychlostní komunikace v severní a východní části Prahy. Benefitem je nepochybně také napojení na městský okruh a takzvanou Libeňskou spojku s výjezdem do ulice Českomoravská a občanská vybavenost.
KPMG Česká republika, s.r.o. a NejBusiness.cz
21. září 2021
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....