Letošní letní prodeje dálničních známek byly vyšší než loňské, kdy se prodalo přes 900 tisíc kusů ještě papírových kuponů. Během července a srpna motoristé koupili denně v průměru 21 tisíc dálničních známek, celkově pak přes 1,3 milionu kusů za téměř 700 milionů korun. Nejvíce se prodalo desetidenních e-vinět, přes 800 tisíc kusů. Třicetidenních variant koupili lidé téměř 300 tisíc a ročních přes 200 tisíc. Zvýšený zájem souvisel jak s dovolenými, tak s tranzitem turistů.
Dlouhodobě nejoblíbenějším prodejním kanálem zůstává e-shop na webu edalnice.cz. Jeho prostřednictvím si e-známku pořizuje průměrně přes 83 % motoristů. Na čerpacích stanicích EuroOil nakupuje přibližně 9 % lidí a na pobočkách České pošty zhruba 6 %. Zejména při transitu přes Českou republiku využívají řidiči také samoobslužné prodejní kiosky rozmístěné především v blízkosti hraničních přechodů. Ty se na celkových prodejích podílí 2 %. Státní podnik CENDIS, který je provozovatelem systému elektronických dálničních známek, v průběhu léta také pružně zareagoval na zvýšenou poptávku na vstupu do ČR ze Saska po dálnici D8 a do Varvažova instaloval další kiosek.
Podle ministra dopravy Karla Havlíčka vývoj prodeje elektronických známek ukazuje, že si lidé na tento způsob úhrady dálnic rychle zvykli a nečiní jim větší potíže. „Od spuštění prodeje v prosinci loňského roku jsme systém přizpůsobili některým požadavkům z praxe. Nyní je tak možné například požádat o vrácení peněz, pokud jste omylem zaplatili dálniční známku na neexistující SPZ,“ říká Havlíček a doplňuje: „Průběžně také reagujeme na potřeby zahraničních motoristů, abychom jim nákup známky co nejvíc ulehčili.“
Jan Paroubek pověřený řízením s. p. CENDIS vysvětluje: „Bližší pohled na prodeje ročních elektronických dálničních známek ukazuje, že lidé rádi využívají jejich klouzavou platnost. Největší zájem byl pochopitelně letos koncem ledna a v únoru, po uplynutí platnosti papírových kuponů. Jsem rád, že jsme nápor bez problémů zvládli. V dalších letech už očekáváme špičky na přelomu roku menší, protože se nám nákupy ročních známek pozvolna rozprostřou do celého roku,“
Dálniční známky v Evropě používá 12 zemí. Ve většině případů nabízí dvě krátkodobé a jednu roční. Výjimkou je Švýcarsko, které prodává jen roční dálniční známku.
Od prosince loňského roku se v Česku prodalo téměř 5 milionů dálničních známek, z toho více než 2,6 milionu ročních, zhruba půl milionu měsíčních a více než 1,6 milionu desetidenních.
Státní fond dopravní infrastruktury a NejBusiness.cz
17. září 2021
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....