Firemní vozové parky prochází v Česku proměnou a jedním z hlavních důvodů je změna stylu práce v souvislosti s pandemií covid-19. Ta snížila počet služebních cest (objem najetých km) u 2/3 společností s vlastní flotilou. Téměř čtvrtina českých firem zastavila v době pandemie obměnu svého vozového parku. Vyplývá to z unikátního průzkumu společnosti EY, kterého se zúčastnilo 50 manažerů firemních vozových parků, 300 zaměstnanců – uživatelů služebních vozů, 10 dealerů a 4 leasingové společnosti, které poskytují služby firemním flotilám. Dotazování proběhlo v květnu a červnu 2021.
„Výběru vozidel do firemních flotil nadále dominuje cenový aspekt. Za stěžejní kritérium jej považuje více než polovina respondentů. V případě obměny vozových parků tuzemské společnosti zohledňují hlavně stáří vozu, a to v 78 % případů,“ shrnuje závěry šetření Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie, a dodává: „V případě elektromobilů zůstávají zaměstnavatelé konzervativní a s jejich brzkým zařazením do flotily spíše nepočítají. Zajímavé je, že většina zaměstnanců si naopak elektromobil jako svůj služební vůz dokáže představit.“
Po ceně (53 %) jsou nejdůležitějšími kritérii výběru firemního vozu do flotily jeho značka (43 %), praktičnost (39 %) a bezpečnost (33 %). Ekologičnost zůstává s 8 % jako hlavním kritériem pro výběr vozu na chvostu parametrů.
Devět z deseti firem v ČR stále nemá ve flotile žádný elektromobil a v dohledné době se to nejspíše výrazně nezmění. 39 % Fleet manažerů nepočítá s nákupem elektromobilů. 35 % o nich sice uvažuje, avšak jen v delším časovém horizontu (déle než 5 let), naopak 26 % jejich zavádění ve svých společnostech předpokládá do pěti let. Mezi zaměstnanci se těší elektromobily coby služební vozy většímu zájmu než u zaměstnavatelů. 69 % dotazovaných zaměstnanců se domnívá, že by elektromobil mohlo komfortně využívat. Za největší překážku považují zaměstnanci dojezd elektromobilu (72 %). Pro zaměstnavatele je oproti tomu hlavní bariérou elektromobility pořizovací cena (78 %).
Na důležitosti začíná nabírat konektivita vozů. Konektivní služby má ve svém služebním voze zatím pouze 35 % dotázaných zaměstnanců. Polovina dotázaných dealerů a leasingových společností nicméně v posledních 12 měsících zaznamenala nárůst zájmu o konektivní služby ze strany fleetových zákazníků.
Alternativní mobilitní prostředky naopak stále ještě nezískaly velkou popularitu jak ze strany firem, tak zaměstnanců. Kromě služebního vozu využívá nejvíce zaměstnanců (55 %) ke služebnímu cestování veřejnou hromadnou dopravu. S velkým odstupem za ní se řadí vozy taxi včetně služeb Uber a Bolt (17 %) a vozy z autopůjčovny (14 %). Alternativnější formy mobility jako carsharing nebo bikesharing využívají pouze 4 % zaměstnanců.
Ernst & Young, s.r.o. a NejBusiness.cz
16. září 2021
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....