Češi dál skupují nemovitosti, jejich investiční apetit roste

Češi dál skupují nemovitosti, jejich investiční apetit roste

Třetina těch, které by ještě před koronakrizí ani nenapadlo investovat do nemovitostí, svůj postoj nyní přehodnocuje. Z nejnovějšího průzkumu společnosti EMA data vyplynulo, že začít do realit investovat, nebo investice navýšit, chce nyní 66 % Čechů. Přes 80 % respondentů přitom dává přednost přímému nákupu nemovitosti před investicí prostřednictvím realitního fondu či nákupem akcií developerských společností.

Nemovitost na investici aktuálně vlastní 6 % Čechů. „Češi platí za velmi rezervované vůči investicím, převážná většina nechává své prostředky ležet na účtu, v lepším případě na spořicím. Alespoň doposud platili. Stávají se z nich totiž investoři do nemovitostí,“ vysvětluje Martin Viktora, co-founder společnosti EMA data, která provedla na téma realitních investic průzkum. Podle něj stoupá zájem o investice do nemovitostí, aktuálně do nich chce začít investovat, nebo stávající investice navýšit, 66 % Čechů. „Vliv na to mají přitom čtyři faktory – stále ještě poměrně nízké úrokové sazby hypoték, stále ještě zachovalé úspory z lock downů a nedostatečná nabídka spolu s trvale rostoucími cenami. To vše vyvolává v Češích až nákupní horečku s mottem 'buď teď, nebo nikdy',“ dodává Martin Viktora.

Investice nastartovala pandemie

Na zájmu o reality se podepsala především pandemie. Více než třetina dotázaných (36 %) připustila, že koronakrize ovlivnila jejich ochotu investovat do nemovitostí. Větší zájem přitom projevují muži než ženy, navyšovat investice chce 36 % mužů oproti 29 % žen. Co do věku je zjevná chuť pustit se do investování především u věkové kategorie 41 až 55 let (42 %) a u mladých lidí do 26 let (40 %). S rostoucím věkem zájem postupně klesá. „Nemovitost si lidé kupují především pro rodinu, a to nejen k vlastnímu užívání, ale právě i jako investici. Mladí lidé ji chtějí později mít pro vlastní bydlení, ve středním věku pak myslí na zabezpečení potomků. S přibývající léty už mají Češi tendenci naspořené prostředky spíše vydávat než z nich tvořit další hodnoty,“ vysvětluje Miloslav Lafek, CEO Lusq.

Nemovitost chceme do vlastních rukou, fondy nelákají

A jak Češi kupují nemovitosti? Podle průzkumu EMA data 81 % respondentů považuje za nejlepší způsob realitní investice přímý nákup nemovitosti. Realitní fond preferuje 11 % investorů a 8 % upřednostňuje nákup akcií developerských společností. Preference přímého nákupu nemovitosti znatelně stoupá s rostoucím věkem, starší ročníky se naopak méně často přiklání k nákupu akcií developerských společností.

Průzkum

Průzkum společnosti EMA data proběhl on-line a zúčastnilo se ho 1 044 respondentů ve věku 21–61 let v reprezentativním zastoupení podle pohlaví, věku, regionu a ekonomické aktivity.  Sběr dat probíhal v období 12.–18. 5. 2021.

EMA data

Společnost EMA data se zabývá monitoringem a analytikou finančního a realitního trhu. Usnadňuje strategická a byznysová rozhodování a nabízí přehled toho nejdůležitějšího, co se v oblasti financí a realit právě děje. Za projektem stojí lidé s dlouhodobými zkušenostmi v oboru, Jiří Paták, zakladatel mnoha digitálních start-upů jako je Chytrý Honza, Patron, LUSQ, EMA data, dále pak Martin Viktora, autor úspěšných portálů Poradci-sobě.cz, Realiťáci-sobě.cz nebo konference FINfest a REALITYfest, a Petr Zámečník, datový analytik, vysokoškolský pedagog a šéfredaktor webu Poradci-sobě.cz.

Zdroj informací

emadata.cz s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

8. září 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

Reklama

Page generated in 4.2606 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál