Datový tarif mají dnes dvě třetiny Čechů

Datový tarif mají dnes dvě třetiny Čechů

V Česku má dnes aktivní datový tarif 64 % mobilních zákazníků, tarif s neomezenými daty si ale pořídí ani ne desetina z nich. Češi si také stále potrpí na vysokou kvalitu pevného internetu, kterému dají přednost před cenově výhodnými balíčky. Data vyplývají z průzkumu KPMG Česká republika, do kterého se zapojilo na 1 000 respondentů.

KPMG dělí české internetové zákazníky na čtyři segmenty, které se liší z pohledu využívání dat a služeb, znalostmi, vlastnictvím zařízení a chováním v digitálním prostředí (měřeno digitálním indexem). Přibližně třetina tuzemské populace se dle této kategorizace řadí mezi pasivní minimalisty, kteří používají mobil ke konvenčním službám a na internet chodí přes pevné připojení. Druhou třetinu tvoří konzumenti obsahu, kteří mají vysokou spotřebu dat, ale zároveň nízkou znalost digitálních technologií. Nejvyšších hodnot v tzv. indexu digitální vyspělosti dosahují segmenty konzervativních znalců (13 %) a především digitálních premiantů (21 %).Průzkum ukázal, že právě lidé s vyšším indexem digitální vyspělosti a

kvalitnější technologií připojení vydají za fixní služby v průměru nejnižší náklady. Souvisí to pravděpodobně s tím, že ti, kdo si zakládají na vyspělé technologii, se lépe orientují v produktech na trhu. „Velmi zajímavým zjištěním pro nás bylo, že ti Češi, kteří jsou digitálně vyspělejší, využijí tuto vlastnost spíše k optimalizaci ceny, nezávisle na pestrosti nabídky operátora,“ říká Ondřej Holek, který v KPMG Česká republika odpovídá za poradenské služby pro sektor telekomunikací.

Neomezená data Češi podle svých slov nevyužijí

Zatímco aktivní datový tarif je už poměrně běžnou záležitostí – s průměrnou spotřebou 4 GB jej využívá 64 % oslovených respondentů – tarif s neomezenými daty má v současnosti jen 9 % z nich. Přestože tyto tarify považuje většina datujících za drahé, pouze pro malou část je cena skutečnou překážkou k pořízení. Neomezená data nemá ani neplánuje 77 % datujících, přičemž velká část z nich by je dle vlastního vyjádření nevyužila. Pouze pro 17 % je rozhodnou překážkou k pořízení neomezeného tarifu cena.

Mobilní data si místo pevného internetu zatím neumíme představit

Češi, kteří si platí mobilní neomezená data (9 %), jako nejčastější důvody uvádějí, že nechtějí neustále hlídat spotřebu (85 %), omezené tarify jim už nestačily (63 %), anebo využívají data v mobilu jako náhražku pevného připojení (59 %). Navzdory třetí nejčastější motivaci si stále 68 % z celkového počtu respondentů mobilní data v telefonu jako náhražku pevného internetu zatím nedokáže představit, a to zejména z důvodu obavy z nižší kvality (41 %), nutnosti mít doma připojení i ve vlastní nepřítomnosti (30 %) či kvůli nevýhodné ceně v porovnání s dostupným pevným připojením (15 %).

­­Optika táhne víc než výhodné balíčky

Mít pevný internet jako součást širšího balíčku je klíčové pro 35 % dotázaných, přibližně polovina to pak za důležité vůbec nepovažuje. Zároveň průzkum ukázal, že mnoho Čechů si potrpí na vysokou kvalitu pevného internetu. Celkem 47 % respondentů uvedlo, že již mají optické připojení (20 %), anebo by k takému poskytovateli ihned přešli, pokud by byl k dispozici. Velká část respondentů tedy upřednostní kvalitní fixní připojení nad jednoduchostí a finanční výhodností balíčků.

Zájem o 5G pomalu roste

Povědomí Čechů o 5G technologii pomalu, ale jistě roste. Třetina dotázaných v průzkumu uvedla, že si je vědoma výhod 5G sítě, a pouze o něco méně respondentů (28 %) věří, že 5G přinese výhody i jim. Ovšem jen necelých 15 % lidí plánuje koupi nového mobilu tak, aby jejich zařízení tuto technologii podporovalo. Necelá polovina respondentů zatím neví, jaké výhody 5G může přinést. „Výhody 5G prozatím nejsou pro všechny zákazníky patrné, neboť se omezují se na vyšší rychlost přenosu dat. Ovšem do budoucna s příchodem nových 5G služeb očekáváme výraznější nárůst zájmu o tuto technologii,“ podotýká Ondřej Holek.

Průzkum

Jako základ studie posloužila data z nezávislého průzkumu, do něhož se koncem roku 2020 zapojilo 1000 respondentů z České republiky, kteří mají doma pevné připojení k internetu, anebo využívají mobilní data. Sběr dat zajišťovala nezávislá výzkumná společnost.

Zdroj informací

KPMG Česká republika, s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

14. srpna 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

Reklama

Page generated in 1.9042 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál