Obchodní centra: tržby jako před krizí a zájem investorů

Obchodní centra: tržby jako před krizí a zájem investorů

Po květnovém znovuotevření obchodních center se zvýšily jejich tržby i návštěvnost, a to na míru převyšující loňské výsledky ze stejného období. Oproti předkrizovému roku 2019 byla návštěvnost nižší, ale tržby srovnatelné, dokonce mírně vyšší. Nejlépe jsou na tom z hlediska tržeb supermarkety a hypermarkety, daří se také prodeji elektroniky a produktů pro zdraví a krásu. Aktuální výkonnost obchodních center lze tedy označit za velmi silnou, její hodnoty převyšují původní očekávání, a tyto nemovitosti se tak opět stávají cílem investorů – letos a v příštím roce se má v retailovém segmentu odehrát několik významných transakcí. Letos se zatím nejvíce prodávaly kancelářské a logistické nemovitosti.

Údaje o výkonnosti obchodních center, které má realitněporadenská společnost Cushman & Wakefield k dispozici (jedná se převážně o menší až středně velká centra v českých regionech), ukazují na pozitivní trend: obchodní centra se po znovuotevření dočkala růstu tržeb i návštěvnosti. Přestože k otevření všech obchodů došlo až ve třetině května, dosáhla květnová návštěvnost o 31 procent vyšší úrovně než v květnu 2020, tržby dokonce o 55 procent. V červnu byla návštěvnost meziročně o 6 procent vyšší, tržby o 18 procent. To je pro celý maloobchodní trh rozhodně pozitivní zpráva – nenaplňují se původní obavy, že kamenný retail koronavirovou krizi nepřežije.

Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Zdá se, že se v posledních měsících projevuje jednak efekt odložené spotřeby, kdy se mnoho spotřebitelů již nemohlo dočkat možnosti vyrazit na nákupy do obchodního centra. Zároveň současná situace komplikuje cestování do zahraničí, a tak mnoho lidí, kteří by jinak v létě odjeli na dovolenou mimo Českou republiku, zůstává v tuzemsku, kde tím pádem také utrácí peníze. Na druhou stranu je stále třeba rozlišovat mezi jednotlivými typy a lokalitami maloobchodních projektů: i v našem portfoliu vidíme velké rozdíly zejména mezi menšími regionálními projekty a většími obchodními centry, případně těmi v centru Prahy, jež do určité míry závisejí na zahraničním turistickém ruchu, který se stále neblíží úrovni před pandemií.“

Méně návštěv, vyšší útraty

Návštěvnost zatím nedosáhla předkrizové úrovně – lidé nyní obchodní centra navštěvují méně často. Oproti roku 2019 byla letošní návštěvnost v květnu o 26 a v červnu o 21 procent nižší.

Za nákupy v nich ale utrácejí dokonce o něco více než před krizí: v květnu byly tržby o 4 procenta vyšší než předloni, v červnu o 2 procenta.

V plusu jsou hlavně supermarkety, elektronika a produkty pro zdraví a krásu

Ne všem typům obchodů v obchodních centrech se daří stejně, některé zatím předkrizových tržeb nedosahují, mnohé již však ano.Na tržby supermarketů a hypermarketů měla

pandemie vliv pozitivní – všech dosavadních šest měsíců letošního roku byly výrazně vyšší než ve stejném období předkrizového roku 2019.

V prodejnách elektroniky tržby vzrostly v květnu o 32 procent, v červnu o 21.

Pozitivní čísla hlásí i prodejci zboží pro zdraví a krásu – nárůst o 10 procent v květnu, v červnu o 15.

V segmentu oblečení a obuvi tržby bezprostředně po otevření rostly – v květnu o 21 procent, červen pak byl oproti roku 2019 slabší – tržby byly o 10 procent nižší.

V kategorii osobních služeb a také v kavárnách a restauracích v obchodních centrech byly tržby v květnu stále nižší než před krizí, v červnu již ale rostly o 27 procent, respektive o 1 procento.

Retail znovu v hledáčku investorů

Potvrzení o odolnosti a dobré výkonnosti této části maloobchodního trhu je důležitým signálem také pro investory do nemovitostí, kteří se o obchodní centra i nákupní parky začínají po období vyčkávání a nejistoty opět zajímat.

Michal Soták, partner a vedoucí investičního týmu v České republice, Cushman & Wakefield: „Výkonnost obchodních center po zmírnění omezení překonala očekávání, což spolu s příznivou cenou přineslo – po pauze způsobené koronavirovou nejistotou – oživený zájem západních investorů o obchodní centra v regionu CEE. Investoři všech typů se zaměřují zvláště na nemovitosti zahrnující prodejnu potravin.“

Dokladem zájmu investorů o retail je 11 transakcí maloobchodních projektů, které se letos od začátku roku uskutečnily. Velkou část z nich tvořily prodeje retail parků, jež byly vůči koronavirové krizi nejodolnější, realizoval se však také významný prodej obchodního centra: s poradenskou podporou společnosti Cushman & Wakefield prodala společností Bluehouse obchodní centrum Korso Karviná.

Letos bychom v Česku měli být svědky několika dalších prodejů obchodních center, v příštím roce by se investiční aktivita v tomto segmentu měla dále zvyšovat.

Do nemovitostí se investovalo o pětinu více než loni

V prvním pololetí letošního roku dosáhly investice do komerčních nemovitostí celkem 678 milionů eur, což je o pětinu více než ve stejném období loni. Do konce roku 2021 očekává realitněporadenská společnost Cushman & Wakefield, že se celkový objem investic bude pohybovat kolem jedné a půl miliardy eur, což je více než za loňský rok, ale výrazně méně než v letech před koronavirovou pandemií.

Michal Soták, partner a vedoucí investičního týmu v České republice, Cushman & Wakefield: „Po období vyčkávání jsou nyní investoři optimističtí, pokud jde o ekonomické oživení, a mají k dispozici množství kapitálu, který na trhu chtějí uplatnit. Transakční aktivita je však v Česku zatím nízká, a to především kvůli nedostatku vhodných nemovitostí, který je zčásti způsobený nízkou výstavbou ve všech nemovitostních sektorech. Panuje také nesoulad mezi tím, o co by investoři měli zájem, a tím, co je na trhu k dispozici.“

Kanceláře a logistika stále v kurzu

Nejvíce investoři v prvním pololetí utratili za kanceláře, jejichž podíl na celkovém objemu investic dosáhl přesné poloviny. Kancelářských transakcí bylo zároveň nejvíc, dvanáct; k nejzásadnějším se řadí i prodej několika kancelářských budov v Praze (Parkview, Avenir Business Park nebo Explora Business Centre), Ostravě (Nová Karlina Park) a Brně (Platinium).

Michal Soták, partner a vedoucí investičního týmu v České republice, Cushman & Wakefield: „Na pražské kanceláře cílí hlavně čeští investoři a kupci z regionu. Ceny i likvidita těchto nemovitostí jsou stabilní. Pražský trh je co do výstavby poddimenzovaný a do koronavirové krize vstoupil s rekordně nízkou neobsazeností, proto by měl jakýkoli výkyv v poptávce zvládnout velmi dobře.“

Téměř pětina objemu investic směřovala v letošním prvním pololetí do průmyslových nemovitostí, které se nadále těší velkému zájmu investorů.

Michal Soták, partner a vedoucí investičního týmu v České republice, Cushman & Wakefield: „Logistické nemovitosti jsou stále velmi vyhledávané, zvláště ty, které těží z boomu e-commerce v odvětví F&B, tedy projekty tzv. městské logistiky. Jejich nabídka je však velmi omezená.“

Do hotelů se investovalo 16 procent celkového objemu; právě v tomto segmentu se odehrála jedna z největších transakcí prvního pololetí 2021, prodej W Hotelu Evropa v Praze. K hotelovým nemovitostem a celkově těm na pražské „high street“ investoři přistupují individuálně, ve střednědobém horizontu je vnímají pozitivně.

Česko cílem domácích investorů a druhé v CEE

Největší podíl mezi kupujícími u lokálních transakcí roku 2021 měli tuzemští investoři (43%), kteří se zaměřovali zejména na kanceláře a retail parky. Se třináctiprocentním podílem je následovali němečtí investoři, dále izraelští a singapurští.

V rámci střední Evropy (Česká republika, Slovensko, Polsko, Maďarsko a Rumunsko) bylo Česko pro investory druhou volbou. Z celkového objemu investic v regionu, který činil 3,7 miliardy eur, směřovala polovina do Polska, do České republiky téměř pětina. Oproti loňskému prvnímu pololetí se nyní v regionu investovalo o čtvrtinu méně, Česko naopak zaznamenalo 20procentní růst, zatímco ostatní země s výjimkou Slovenska významný pokles.

Zdroj informací

Cushman & Wakefield a NejBusiness.cz

Datum

6. srpna 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

Reklama

Page generated in 1.9238 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál