Sodexo: Covid mění plány dovolených

Sodexo: Covid mění plány dovolených

Letošní dovolenkové plány změnilo kvůli covidu 44 % Čechů. Více než 67 % se rozhodlo trávit léto pouze v tuzemsku. Pouze necelých 18 % pojede do zahraničí – nejčastěji se za hranice chystají mladší ročníky do 34 let. Zhruba 15 % lidí chce svou dovolenou trávit zčásti v Česku a zčásti za hranicemi. Vyplývá to z průzkumu společnosti Ipsos, který si těsně před začátkem prázdnin nechala zpracovat společnost Sodexo Benefity.

„Pokud bychom to srovnali s podobným průzkumem, který jsme si nechali zpracovat před dvěma lety, tak propad ,zahraničních dovolenkářůʻ je opravdu velký. Tehdy se chystalo za hranice 62 % Čechů,“ říká Martina Machová, HR ředitelka Sodexo Benefity.

Nadpoloviční většina (61,5 %) z těch, kterým covid změnil plány, se rozhodla pouze pro tuzemskou dovolenou, nicméně jen 2 % zůstanou doma a necelých 11 % pojede k rodině či přátelům.

„Zajímavé je, že 14 % lidí si dovolenou vybere pouze ve formě prodloužených víkendů. Tady ale nejspíše nejde o důsledek covidu, tuzemští zaměstnanci si volno takto kouskují i v běžných časech,“ konstatuje Martina Machová a dodává, že podle dlouhodobých průzkumů si jen málokdo dopřává dvoutýdenní nebo delší volno najednou. „Podle psychologů přitom lidský organismus potřebuje pro opravdový odpočinek právě alespoň dva týdny v kuse,“ připomíná Machová.

15 % lidí si dopřeje dovolenou levnější než obvykle, přičemž více než 56 % lidí napříč všemi věkovými skupinami uvedlo, že na dovolenou si musí peníze šetřit. „Ačkoli se to zdá hodně, před dvěma lety si podle našeho průzkumu na dovolenou muselo šetřit ještě více dotazovaných, téměř 80 %. Tuzemská dovolená je prostě levnější,“ zamýšlí se Machová.

A kolik lidé za dovolenou chtějí utratit?

V utrácení jsou přitom velkorysejší muži – s náklady mezi 10 a 20 tisíci jich počítá 37 % oproti 29 % žen. Zhruba pětina lidí musí během dovolené vyjít s méně než pěti tisíci korunami na osobu – je mezi nimi 23 % žen a 14 % mužů. Zároveň ale většina (56 %) uvádí, že se během dovolené nemusí finančně nijak omezovat.

K financování dovolené lidé využívají i firemní volnočasové benefity. V předdovolenkovém čase, tedy v květnu a červnu 2021, si cestovní kanceláře „ukously“ z transakcí provedených volnočasovou FlexiPass CARD více než 14 %, což odpovídá jejich dlouhodobému podílu (15,2 % v 5-6/2019, 12,4 % v 5-6/2020). Průměrná útrata s FlexiPass CARD za dovolenou dosáhla letos ve sledovaných měsících 7 848 Kč. Je to dáno mimo jiné tím, že firemní výdaje na tuto oblast v posledních letech rostou. Zatímco v roce 2019 byl průměrný roční příspěvek na FlexiPass CARD 3720 Kč, letos je to už 4847 Kč. „Firem, které si uvědomují důležitost fyzického i psychického zdraví, přibývá. V tomto sehrála covidová pandemie pozitivní roli,“ míní Martina Machová a dodává, že roste počet lidí, kteří od svého zaměstnavatele dostávají tisíc a více korun měsíčně.

Dovolená zn. ideál

Doma, na vlastní chatě či chalupě anebo u příbuzných stráví dovolenou zhruba 30 % lidí. Mezi chalupáři možná poněkud překvapivě nevedou Pražáci, ale obyvatelé Královéhradeckého, Karlovarského a Moravskoslezského kraje (shodně po 20 %). Obyvatelé Prahy spolu s Jihočechy a Karlovaráky pak často budou trávit léto u příbuzných. S tím souvisí i skutečnost, že jen zhruba 17 % dotazovaných využije při svých cestách služeb cestovních kanceláří.

17 % Čechů pojede pod stan. „Zajímavé je, že nejčastěji se pod stan chystají lidé ve věku 35 až 44 let. Zřejmě jde o rodiče, kteří vyrazí se svými školou povinnými dětmi, aby jim dopřáli dobrodružství,“ domnívá se Martina Machová.

Nejčastěji se ale lidé budou ubytovávat v hotelech a penzionech (více než 60 %), 23 % si pak pronajme chatu, chalupu či byt. I tady je ale ve srovnání s rokem 2019 patrný propad – před dvěma lety si léto v hotelu či penzion, tedy dražší pobyt, dopřálo 84 % Čechů.

Za ideální dovolenou považuje většina Čechů výlety nebo sport v přírodě (50 %) a relax u moře (46 %). „Představy o ideální dovolené se příliš nemění. I před dvěma lety suverénně ,zvítězilyʻ relax u moře (47,3 %) a výlety nebo sport v přírodě (43,3 %), jen si prohodily pořadí,“ komentuje výsledky Martina Machová.

Jak vypadá vaše ideální dovolená?

„Kdybyste měl na dovolenou k dispozici dalších 10 tisíc korun, jak byste je využil?“ Na tuto otázku většina lidí uvedla, že by vyrazili ještě na jednu cestu (35 %), případně by si dovolenou prodloužili (21 %).

Sodexo v České republice

Od roku 1992, kdy Sodexo vstoupilo na český trh, poskytuje všech 2 000 zaměstnanců skupiny v ČR služby, které zlepšují kvalitu každodenního života. Sodexo nabízí firmám i institucím služby v oblastech zaměstnaneckých benefitů, motivačních programů a řešení pro veřejnou správu, ať už prostřednictvím elektronických karet a poukázek na stravování a volný čas, dárkových poukázek nebo systému na správu benefitů Cafeteria. Dále pak i služby v oblasti komplexních řešení služeb na míru u klienta (firemní restaurace a širokou škálu služeb facility managementu – správy budov, údržby mechanických zařízení a elektro, revizí, projekt managementu, úklidu a administrativních služeb).

Zdroj informací

Sodexo s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

18. července 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

Reklama

Page generated in 1.9587 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál