Alza je nejúspěšnější český e-shop a roste raketovou rychlostí. Kde se ale vzala a kdo je její majitel Aleš Zavoral (odtud Al-Za), kterého na veřejnosti zastoupil některými milovaný a jinými nenáviděný zelený mužíček z reklamy?
Jaké je tajemství původně malé firmy, která se z obchůdku v Dělnické ulici vypracovala na největší český internetový obchod s loňským obratem 37,3 miliardy korun (bez DPH)? A jak si poradila s rychlým a nečekaným nástupem pandemie COVID-19?
1994
Společnost vzniká pod značkou Alzasoft.
2000
Spuštění první verze e-shopu a stěhování do nových prostor v Jateční ulici. Nejčastějšími zákazníky jsou profesionálové a experti HW i firmy.
2005
Překonání magické hranice obratu 1 mld. Korun.
2006
Alza má 80 zaměstnanců, denně vyřídí tisíce objednávek a nabízí více než 10 000 položek. Splátkový prodej lze komplet realizovat bez návštěvy obchodu, radikální zrychlení a zpřehlednění výdeje zboží ve skladu přinesla elektronická evidence vydávaného zboží. Obrat převyšuje 1,6 miliardy Kč a z Alzasoftu se stává Alza.cz. Společnost se tak po mnoha letech přizpůsobila slangovému označení běžně užívanému mezi zákazníky i zaměstnanci. Ruku v ruce s touto zásadní změnou šlo spuštění nové verze webových stránek v několika jazykových mutacích.
2014
Firma se rozrůstá i do dalších zemí Evropské unie.
2016
V prosinci 2016 Alza oznámila překonání hned dvou historických rekordů: překročení miliardové tržby za jediný týden a denní nákupní rekord ve výši 200 milionů Kč. Před Vánocemi 2018 už firma atakovala obrat čtvrt miliardy za jediný den a během pouhých 10 dnů (od 10. do 19. prosince) pokořila v tržbách hranici dvou miliard. Své vlastní rekordy Alza překonává pravidelně, zejména v předvánočním období. V roce 2020 byl rekordním dnem 14. prosinec, kdy firma prodala zboží v hodnotě 292,5 milionů Kč a přijala 119 715 objednávek.
15 specializovaných segmentů pokořilo v roce 2020 miliardovou hranici. Mobilní telefony přesáhly obrat 4 miliardy Kč, těsně pod touto úrovní skončily notebooky, domácí elektro a příslušenství pro IT a mobilní telefony. Mezi nové miliardové segmenty se zařadily kosmetika a drogerie, hobby a zahrada, hračky, nositelná elektronika, služby, sport a tiskárny a spotřební materiál.
2020
Alza.cz v roce 2020 rostla dvakrát rychleji než v roce předchozím – zaznamenala tak růst zrychlený o 50 %. V zahraničí se jednalo o větší extrémy – na některých trzích se obrat Alzy zvýšil i o více než 90 %.
Forbes informoval, že za rok 2020 firma rostla nejrychleji za posledních 10 let. Vyřídila neuvěřitelných 16 milionů objednávek a z Alzy nakoupilo kolem 5 milionů lidí. Obrat se meziročně zvýšil z 29 miliard Kč na 37,3 miliard Kč bez DPH (více než 1,4 miliardy €). Firma meziročně vzrostla o 26 % a suverénně tak obhájila svou pozici mezi deseti největšími obchody v ČR
2021
V současném pandemickém období se Alze daří jako nikdy předtím. Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alzy, řekl pro Forbes, že jim zákazníci věřili i v náročných časech. Svědčí o tom růst ve všech zemích, kde působí.
V roce 2021 Alza kromě e-shopu provozuje také 53 prodejen a 800 AlzaBoxů nejen po celém Česku a Slovensku, ale také v Maďarsku a v Rakousku. Své showroomy má v Praze, v Bratislavě a Budapešti.
Kromě expandování do zahraničí se společnost zaměřila i na rozvoj privátních značek a spolupracovala i s dalšími internetovými prodejnami, například s prodejcem módy Zoot nebo Alkohol.sk.
K jejich rozvoji pomohlo i rozšíření sítě samoobslužných výdejních AlzaBoxů. Počet se jim za jeden rok ztrojnásobil na sedm set.
Jak je vidět na výše uvedené časové ose, Alzu vždy o krok dál posunulo to, že de facto nikdy neusnula na vavřínech. Když se Alze daří, neslaví, neztrácí čas, přemýšlí, jak udělat další krok kupředu.
„Když meziročně vyrosteme o 20 procent, neplácáme se s Alešem po zádech. Spíše se ptáme, proč to nebylo více,“ řekl druhý muž Alzy Tomáš Havryluk pro časopis Forbes. Vystihl tak mindset, který je pro jedničku české e-commerce scény charakteristický. A je jedním z klíčů k jejímu úspěchu.
Skvělým příkladem toho, že Alza prostě dělá věci jinak, je i uplynulý rok, který se nesl ve znamení pandemie. Jak jsme již zmínili, Alza závratně zvýšila obraty, to není ve světě e-commerce v souvislosti s covidem až taková anomálie. Unikátní však je, jak to Alza udělala. Podívejme se na to podrobně, krok za krokem.
To se ukázalo jako velmi efektivní i v době pandemie COVID-19. Reakce společnosti na tuto událost je excelentním příkladem nejen skvělé práce s produktovým portfoliem, ale také příklad pozitivního PR. Je evidentní, že společnosti nejde pouze o to na situaci co nejvíce vytěžit, ale současně řešit nastalé situace.
Pandemie změnila nákupní chování. Důsledkem byl enormní nárůst prodejů na Alza.cz. Uvádíme několik zásadních příkladů toho, jak kreativně si Alza s nastalou situací poradila:
• Alza spustila nový segment, prodává alkohol – reaguje tak na uzavření barů a restaurací a zároveň eliminuje riziko nákazy v supermarketech díky doručení až domů.
• Spuštění nového segmentu, díky spojení se Zootem Alza prodává módu. Na domácí párty se tak s Alzou může zákazník i obléknout.
• Alza v reakci na pandemii nabízí trvanlivé potraviny – obzvlášť na začátku pandemie tak lidem nabídla jistotu a bezpečí – dostatek trvanlivých potravin až domů, opět bez nutnosti participovat na hysterii, která v té době panovala v supermarketech.
• Spuštění revoluční platformy pro skupinové nákupy Sdílej a ušetři. Alza tak nejen napomohla lidem zlepšit jejich finanční situaci, ale zároveň lidi vybízela k solidaritě, spolupráci a socializaci.
• Spuštění programu Alza Partner, prostřednictvím kterého mohou na Alze prodávat podnikatelé své služby.
• COVID-19: Dropshipment 2.0 – Alza pomáhá dodavatelům zasaženým zákazem prodeje.
• Alza nabízí možnost prodeje přes drop shipment i pro klienty Shoptetu.
• Rozšíření skladových kapacit o 39 % a posilování přepravy AlzaExpres – blesková odpověď na vzrůstající poptávku, schopnost odbavit masivní nárůst objednávek.
• Masivní rozšíření sítě AlzaBoxů – alternativa k přetíženým výdejním místům.
• Vyzvednutí i reklamace zboží nyní v Alze zcela bezkontaktně – reakce na hygienická opatření.
• COVID-19: Darován 1 milion Kč na vývoj plicních ventilátorů, roušky pro neziskové organizace.
• Nové projekty v Souhvězdí pomoci a další vlna Alza Pelíšek.
• Dar 50 notebooků pro rodiny samoživitelů, další stovky s výraznou slevou.
• Dar 1,5 milionu korun pro Nadační fond pro předčasně narozené děti a jejich rodiny.
• Mezi organizace zapojené do Souhvězdí pomoci Alza věnovala dar 500 tisíc korun. Celkem je zapojeno již přes 80 organizací.
• Alza nabízí školám i domácnostem pomoc s online výukou.
• Program Alza pro Školy a stát nabízí speciální modely pro online výuku.
Pravidlo č. 1 – neusněte na vavřínech. Vždycky je co zlepšovat. Ať už je to logistika, procesy, zákaznická péče, marketing, nebo další – pokud máte pocit, že jste už udělali vše, jste ve slepé uličce. Začněte přemýšlet out of the box. Začněte přemýšlet jako Alza.
Pravidlo č. 2 – naslouchejte vašim zákazníkům, reagujte na jejich aktuální přání a potřeby.
Pravidlo č. 3 – investujte do výzkumu, vývoje a inovací. Nové produkty, nové služby, nový způsob platby, rychlejší doprava, zlepšení logistiky skladu, více výdejních míst – to vše jsou investice, které se vám v dlouhodobé perspektivě vyplatí. Pokud můžete, investujte.
Pravidlo č. 4 – Mějte přehled o svých financích aneb cash flow je dobrý sluha, ale špatný pán. Buďte inovativní i v tomto směru – využijte nových finančních aplikací, jako je například Cashbot.cz, který pomáhá podnikatelům získat peníze do 30 minut nebo zdarma.
Pravidlo č. 5 – Důvěra je základ. Budujte důvěru svých zákazníků, komunikujte s nimi, buďte jim k dispozici. Pandemie COVID-19 prokázala, že znalost značky a její obecně platná důvěryhodnost a dobrá reputace je mnohokrát klíčovým faktorem při rozhodování, kde nakoupit online.
Dodavatelé, zákazníci, nové cesty, jak objednávat i platit, produkty a služby, po kterých je aktuální poptávka. To vše Alza obratem nabídla jak svým obchodním partnerům, tak svým zákazníkům. Právě na krocích, inovacích a zavádění nových produktů, služeb a dalších novinek je jasně vidět, že Alza je více než internetový obchod. Jedná se o vizionářskou firmu, která se dostala na vrchol právě díky snaze i schopnosti vidět za několik rohů, neusnout na vavřínech, přemýšlet a nápady promptně převádět do praxe.
A právě to je oním „kouzlem“, které drží a pravděpodobně i nadále Alzu bude držet na výsluní české e-commerce scény.
Alza a.s. a NejBusiness.cz
23. června 2021
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....