V minulém roce bylo v České republice dokončeno či rozšířeno 23 projektů nákupních parků (neboli retail parků) s celkovou obchodní plochou téměř 55 tisíc metrů čtverečních, jejich výstavba byla loni nad desetiletým průměrem. Souhrnná plocha všech retail parků v Česku tak překročila hranici milionu čtverečních metrů. Výstavba retail parků se nyní zaměřuje především na menší města do 40 tisíc obyvatel, nejvíce se loni stavělo ve Středočeském kraji. Vzhledem ke svému zaměření na prodejny nezbytného zboží a vstupu do obchodů rovnou z parkoviště jsou nákupní parky odolné a daří se jim i za koronavirové krize, těší se proto zájmu developerů i investorů. Zjištění přinesla analýza realitněporadenské společnosti Cushman & Wakefield, která jako jediná na českém trhu disponuje specializovaným týmem expertů na retail parky.
Pojem retail park označuje maloobchodní projekt na okraji města, obvykle napojený na prodejnu některého potravinového řetězce, který nabízí vždy alespoň tři obchody především se zbožím denní potřeby, se samostatnými vchody a společným parkovištěm. V průběhu roku 2020 u nás nově vzniklo či bylo rozšířeno 23 takových projektů s celkovou obchodní plochou téměř 55 tisíc metrů čtverečních1. Z více než tří čtvrtin (77 procent) se jednalo o nově vystavěné projekty, těch vzniklo 14. V 19 procentech šlo o rozšíření stávajících projektů, čtyři procenta představovala přestavba supermarketů či hypermarketů na retail parky. Celkově tak Česko nyní disponuje více než 250 nákupními parky.
Od posledního stavebního boomu v roce 2009, kdy bylo nově dokončeno zhruba 80 tisíc metrů čtverečních retail parků, se v následujících deseti letech ročně dokončovalo v průměru 42 tisíc čtverečních metrů, loňský rok je tedy nadprůměrný.
Martin Kubín, associate a vedoucí týmu nákupních parků a pozemkových transakcí v industriálním týmu, Cushman & Wakefield: „Oproti předchozím letům se dá rok 2020 co do objemu nové výstavby hodnotit jako velmi silný. Retail parky jsou v současnosti pro developery a investory atraktivním konceptem. V loňském roce tak jejich výstavba dokonce převýšila development klasických obchodních center.“
Největším loni otevřeným retail parkem je RP Kolín Ovčáry s plochou 7 500 metrů čtverečních (bez započtení plochy supermarketu). Právě ve Středočeském kraji se loni retail parků vystavělo nejvíce – přes čtvrtinu celkové loni vzniklé plochy.
Martin Kubín, associate a vedoucí týmu nákupních parků a pozemkových transakcí v industriálním týmu, Cushman & Wakefield: „Jedním z důvodů je dojíždění za prací do metropole, ať už z nových rezidenčních oblastí kolem Prahy, nebo ze vzdálenějších míst Středočeského kraje. Tamní skupiny obyvatel pracující v Praze představují významnou kupní sílu – dosahují vyšších příjmů a do zaměstnání dojíždějí autem. Zboží denní potřeby tak nakupují v dobře dopravně dostupných místech cestou domů z práce – ať už v blízkosti svého bydliště, nebo při opouštění Prahy. To nahrává vzniku nových retail parků v jejím širším okolí, loni například v Unhošti či Vestci.“
Kraj | Podíl |
Středočeský kraj | 27 % |
Jihočeský kraj | 18 % |
Zlínský kraj | 15 % |
Liberecký kraj | 11 % |
Ústecký kraj | 8 % |
Pardubický kraj | 7 % |
Jihomoravský kraj | 7 % |
Hlavní město Praha | 4 % |
Moravskoslezský kraj | 2 % |
Karlovarský kraj | 1 % |
Zdroj: Cushman & Wakefield
Unhošť a Vestec jsou přitom mezi lokalitami, kde retail parky loni vznikly, spíše výjimkou, pokud jde o velikost měřenou počtem obyvatel. Obě jich mají méně než 5 000, což pro vznik nákupního parku obvykle není dostatečná kupní síla. Projekty zde vznikly opravdu především díky velkému množství obyvatel bližších či vzdálenějších obcí každodenně tudy projíždějících cestou do práce a z práce. Typičtěji retail parky loni vznikaly v následující kategorii obcí od pěti do 12,5 tisíce obyvatel, nejčastěji pak v okresních městech s 25 až 40 tisíci obyvatel.
Martin Kubín, associate a vedoucí týmu nákupních parků a pozemkových transakcí v industriálním týmu, Cushman & Wakefield: „Téměř dvě třetiny retail parků loni vznikly v menších městech a obcích do 40 tisíc obyvatel. Ve větších městech se již tolik nákupních parků nestavělo: trh je zde saturovaný výstavbou v minulých letech, navíc jejich obyvatelé mají k dispozici také větší klasická obchodní centra nebo nákupní třídy v centru města.“
Počet obyvatel | Kategorie obce | Podíl |
Méně než 5 tisíc | malé obce | 5 % |
5–12,5 tisíce | obce s rozšířenou působností | 23 % |
12,5–25 tisíc | menší okresní města | 6 % |
25–40 tisíc | okresní města | 28 % |
40–90 tisíc | větší okresní a menší statutární města | 9 % |
90–150 tisíc | větší krajská města | 20 % |
150 tisíc–1 milion | Brno, Ostrava, Plzeň | 2 % |
více než 1 milion | Praha | 7 % |
Zdroj: Cushman & Wakefield
Oproti nákupním třídám v centrech měst a obchodním centrům mají nákupní parky několik výhod, díky nimž se jim dobře daří i v době koronavirové krize, kdy jiné maloobchodní koncepty trpí především opakovaným uzavíráním provozu z důvodu vládních nařízení. Svým zaměřením hlavně na prodejny nezbytného zboží (potraviny, drogerie, lékárny, domácí potřeby či chovatelské potřeby), jich poměrně velká část zůstává otevřena bez omezení.
Martin Kubín, associate a vedoucí týmu nákupních parků a pozemkových transakcí v industriálním týmu, Cushman & Wakefield: „V současné době se jako velká výhoda retail parků ukazuje i jejich stavební řešení. To je založené na oddělených prostorech jednotlivých prodejen, z nichž každá má samostatný vchod, nejsou zde žádné uzavřené společné prostory, pasáže apod., parkoviště je sice společné, ale nezastřešené. Zákazníci se zde tak neobávají šíření nákazy a shlukování lidí.“
Obliby retail parků a jejich výhod v podobných situacích si samozřejmě všímají také samotní retaileři. I ti, kteří dosud působili hlavně v klasických obchodních centrech, nyní při plánování expanze či relokace často zvažují umístění prodejny v nákupním parku.
Martin Kubín, associate a vedoucí týmu nákupních parků a pozemkových transakcí v industriálním týmu, Cushman & Wakefield: „Nájemcům retail parky obvykle přinášejí nižší nájmy a úsporu i na dalších nákladech – třeba za společné prostory, jež zde nejsou. Naopak v obchodním centru můžou nájemci těžit z jiných výhod, například z množství impulsivních nakupujících, které sem přilákají i ostatní maloobchodní a volnočasové koncepty, zatímco nákupní parky jsou orientované především na cílené nákupy. Každý z typů maloobchodních projektů má svoje pro a proti, každopádně retail parky v Česku jsou a nadále budou populární mezi zákazníky, retailery, investory i developery.“
Společnost Cushman & Wakefield je předním světovým poskytovatelem realitních služeb, které ve výjimečné kvalitě dodává nájemcům i vlastníkům nemovitostí. Cushman & Wakefield je jednou z největších firem v sektoru komerčních nemovitostí: zaměstnává na 50 000 lidí ve 400 pobočkách v 60 zemích světa. V roce 2020 dosáhly příjmy společnosti 7,8 miliardy dolarů, a to díky aktivitám v oblasti správy budov, nemovitostí a projektů, pronájmu, investičních trhů, oceňování nemovitostí a dalších služeb.
Cushman & Wakefield a NejBusiness.cz
3. května 2021
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....