Tři čtvrtiny Čechů – alespoň čas od času – zahradničí. A zahrady se stávají i místem, kde hledáme azyl v době pandemie. Téměř čtvrtina respondentů výzkumu Equa bank totiž zahradničení a své zahradě věnovala během pandemie více času než před ní. A rostou i investice do tohoto koníčku – téměř pětina Čechů totiž vydává v době pandemie více peněz na zahraničení než v době před ní. Equa bank identifikovala i nový fenomén – roste počet lidí, kteří zahradnické potřeby nakupují on-line. Nyní se jejich počet vyhoupl až na jednu třetinu.
Zahradám a zahradničení se věnují tři čtvrtiny Čechů. Vyplývá to z průzkumu Equa bank. Téměř polovina Čechů (47 %) má přitom vlastní zahradu hned u domu či nemovitosti, ve které bydlí. 11 % se pak zahradničení věnuje na chalupě či u své rekreační nemovitosti a 8 % pak na zahrádku dojíždí mimo své bydliště – například do zahrádkářské kolonie. Desetina Čechů zahradničí na zahradě, která jim nepatří, ale je v majetku některého z dalších členů rodiny a příbuzenstva a o zahradu se místo nich starají.
Zahradu nemá a zahradničení se nevěnuje jen opravdu malá část české populace – 24,4 % Čechů. Nicméně i z těch, kdo aktuálně zahradu nevlastní, téměř polovina – 43 % - uvažuje o tom, že by si v současné době ovlivněné pandemií zahradu pořídila nebo alespoň pronajala.
Zahradničení se totiž stalo populární a dostupnou alternativou k omezenému volnočasovému a dovolenkovému cestování. Právě možnost strávit čas „ve vlastní přírodě“ – u sebe na zahradě – uváděla až polovina respondentů, jako to, co bylo pro ně kompenzací během pandemie, která nahradila cestování. Téměř čtvrtina respondentů (23 %) proto také zahradničení a své zahradě věnovala během pandemie více času než před ní.
Tři čtvrtiny respondentů počítají s částkou do 5000 Kč, kterou letos během jarních prací věnují na péči o zahradu tak, aby byla po zimě připravena na jaro a léto a stala se místem, kde budou Češi rádi trávit svůj volný čas – právě například místo cestování. Až téměř pětina Čechů (19 %) přitom své investice do zahrady v době pandemie navýšila a za nákupy spojené s péčí o ni vydá teď více peněz než dříve.
Právě relaxace a odpočinek jsou totiž pro téměř tři čtvrtiny Čechů (71 %) hlavní náplní času stráveného na zahradě. 52 % Čechů pak kromě relaxace a odpočinku má zahradu pro to, aby si vypěstovala vlastní ovoce a drobnou zeleninu pro vlastní spotřebu.
Pandemie Covid nicméně neznamenala jenom větší příklon Čechů k zahradničení. Změnila také zvyklosti z hlediska pořizování vybavení a výsadby na zahradu. Nejmarkantnější je to ze srovnání oblíbenosti nakupování zahradnických potřeb v e-shopech. Před pandemií to bylo jenom kolem 20 % Čechů, kteří zahradnické potřeby kupovali on-line, nyní se jejich počet vyhoupl až na jednu třetinu. S nadsázkou se dá říct, že tak, jak Češi jednoduše a rádi kupovali dříve letenky on-line, se stejnou vervou se vrhli na nákup zahrádkářských potřeb on-line.
„Růst zájmu o on-line nákupy vybavení pro zahrady či terasy vidíme i na tom, jak tento segment posiluje v rámci našich odložených plateb PlatímPak,“ říká Petr Baťka, Head of External Sales Equa bank. A dodává „Nakupovat on-line zboží všeho druhu je stále populárnější. Raketovému růstu obliby e-shopů pomohla nejen pandemie a uzavření kamenných obchodů, ale zejména snadnost, rychlost a pohodlí nákupu z domova. Jednou z vychytávek, které se stále více prosazují, jsou právě odložené platby. Zjednodušeně řešeno: nakoupíte hned a platíte až pak. Zákazník e-shopu si vybere zboží a zvolí jako platební metodu PlatímPak. Pak dostane zboží, které si může v klidu prohlédnout, vyzkoušet a zkontrolovat. A buď si ho nechá a zaplatí za něj Equa bank do 30 dnů, nebo ho obchodníkovi jednoduše vrátí a bance nic neplatí. PlatímPak je zdarma, zákazník zaplatí pouze za zboží.“
Na tom, co nejvíce kupují v rámci přípravy na jarní práce, se Češi poměrně ve velkém shodnout. Přibližně polovina z nich kupuje na zahrádku semena nebo cibule (52,8 %), sazenice zeleniny (55,8 %), sazenice květin (51 %) a samozřejmě hnojiva (51,8 %), aby zahrádka prospívala a všechno na ní dobře rostlo.
Equa bank a.s. a NejBusiness.cz
3. dubna 2021
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....