Audi činí s modelem Q4 e-tron, který se vyznačuje výraznými liniemi, oblými plochami a dravě tvarovanými blatníky ve stylu quattro, další krok v designovém stylu svých elektromobilů. Kompaktní SUV přináší do sériové výroby design, který na začátku roku 2019 představila studie Audi Q4 concept. Odpovědnost za jeho precizní realizaci nese nástrojárna značky Audi, která přenáší nápady designérů do výroby a vyjadřuje jejich emocionalitu prostřednictvím plechů. Při konstrukci a výrobě nástrojů je nezbytná preciznost na tisícinu milimetru. Proto má nástrojárna zásadní vliv na zajišťování vysoké kvality vozů Audi.
Q4 e-tron fascinuje expresivní interpretací designu SUV ve všech partiích a z každého úhlu pohledu – zepředu, ze strany i zezadu. Výroba vozu s takovým designem je však velmi náročná, což je patrné například u rámu boční stěny varianty ve stylu kupé. S ní totiž přichází do sériové výroby design studie z července 2020. V zadní části se na malé ploše vyskytují velké výzvy. Nahoře dosedá střešní sloupek D na boční stěnu, v opačném směru na něj navazuje zadní spoiler a pod nimi, v horní části blatníku nad kolem, prochází hrana s velmi malými poloměry křivek a hlubokým prolisem nad zadními svítilnami. Všechny uvedené křivky a linie jsou realizovány s nejvyšší precizností a dokonalou povrchovou úpravou.
Odpovědnost za to nese nástrojárna Audi, která převádí návrhy designérů do reality. Její technologové se účastní již raných fází vývoje a zkoumají realizovatelnost návrhů. Koordinace a vývojové procesy probíhají dalekosáhle digitálně na počítačích. Na modelu Q4 e-tron pracovali nástrojáři z obou německých výrobních závodů Audi. Specialisté z Ingolstadtu si vzali na starosti rám boční stěny, dveře a střechu, odborníci z Neckarsulmu se věnovali přední kapotě a zadnímu výklopnému víku.
S využitím velmi těžkých kovových nástrojů realizují v nástrojárně i komplexní pracovní kroky s nekompromisní přesností. Například nástroje pro lisování rámů boční stěny jsou litinoví obři – o délce cca 4,50 metru, šířce 2,40 metru a výšce 1,35 metru. Jejich hmotnost je až 47 tun. Jsou výsledkem desítek tisíců hodin vysoce precizní manuální práce a jsou složeny z až 500 jednotlivých dílů. Od mnohatunových matric a posuvných raznic přes upevňovací čelisti až po odřezávače a děrovače. Montáž jedné sady nástrojů trvá několik měsíců.
Hotové nástroje se nejprve zapracovávají v jednostupňových zkušebních lisech, a pak ve velkých transferových lisovacích linkách – většina z nich zpočátku v závodě Audi v Ingolstadtu. Poté jsou přepraveny do Cvikova, kde vzniká Q4 e-tron. Mezitím probíhá řada optimalizačních cyklů, u nichž se často jedná o několik tisícin milimetru. Vykazuje klenutí plechového dílu drobná vyvýšená nebo naopak propadlá místa? Jsou někde po jednotlivých procesních krocích sotva viditelná zúžení tloušťky nebo miniaturní zvlnění? Moderní optická měřicí zařízení poskytují přesné výsledky – ale ostrý lidský zrak, citlivé prsty a cit pro chování plechu v lisu nahradit stále nedokážou.
Po spuštění sériové výroby potřebují cvikovské lisovací linky k vytvarování rámu boční stěny celkem šest výrobních kroků, z nichž každý vyžaduje specifický nástroj. Lisovaný díl je podavači přenášen z jednoho nástroje k dalšímu. První nástroj vytáhne plech do požadovaného tvaru, v následujících nástrojích vznikají výřezy a ořezy, například v oblasti bočních oken, jemné hrany a linie, montážní otvory a složité záhyby a další úpravy na vnitřní straně plechů, které jsou nezbytné pro přesné lícování při pozdějším spojování rámu se sousedními plechy v karosárně. Protože má plech mírný sklon vracet se do původního tvaru, dochází v každém pracovním kroku ještě jednou k cílenému dodatečnému tváření. Na začátku procesu tváření je plochý výstřižek z plechu, z něhož nakonec vznikne trojrozměrný díl s nejvyšší precizností a emocionálním designem.
Elektrická ofenziva nabírá na intenzitě: Q4 e-tron vstupuje do dynamického segmentu trhu
Elektrická ofenziva Audi pokračuje s ještě větší intenzitou. Po velkých SUV Audi e-tron a e-tron Sportback a sportovním modelu e-tron GT následuje Q4 e-tron. Audi Q4 e-tron hraje ve strategii elektrifikace značky hlavní roli, protože vstupuje do mimořádně atraktivního a rychle rostoucího segmentu trhu, do třídy kompaktních SUV. Zákazníkům značky Audi nabídne cenově atraktivní vstup do světa prémiové elektromobility.
Porsche Česká republika s.r.o. a NejBusiness.cz
2. dubna 2021
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....