Výroba nových aut v Evropě klesla o 23 %, což představuje více než tři miliony vozů. Vyplývá to z březnové zprávy Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA). Česko, které má třetí nejvyšší produkci nových aut v EU zaznamenalo propad o 19,5 %, a je tak pátou nejvíce postiženou zemí. Mezi členskými státy EU došlo k vyššímu poklesu výroby ve Francii (-46 %) a sousedním Německu (-24 %). Podle odhadu společnosti Arval, poroste cena aut nejen kvůli snížení výroby, ale také kvůli emisním pokutám.
Podle výroční zprávy Evropské asociace výrobců automobilů se loni v zemích EU vyrobilo o 3,3 milionů vozů méně než v loňském roce. Mezi nejvíce zasažené země patří i Česko, které je třetím největším producentem aut v EU. Loni se v ČR výroba snížila o 19,3 % a množství vyrobených vozů se tak vrátilo na úroveň z roku 2014. „Kvůli propadu počtu vyrobených vozů v Evropě i v Česku dojde ke zvýšení cen aut, i když zatím není jasné, o jak velký nárůst cen půjde. Automobilky potřebují dohnat ztráty z jarní a podzimní vlny pandemie, na vině jsou také stále přísnější požadavky na bezpečnost, které zdražují základní výbavu malých městských vozů,“ vysvětluje Jiří Solucev, ředitel divize Retail ve společnosti Arval.
Čeští zákazníci nebudou mít v budoucnu na nová auta peníze. Podle údajů poradenské společnosti Ernst & Young chce většina Čechů vlastnit levné vozy v cenové hladině od 250 tisíc do 500 tisíc korun. Trh ovšem brzy přestane nová auta v této cenové hladině nabízet. „Žebříčkům prodejů nových aut dominuje Škoda Octavia, jejíž cena ale 1,5krát převyšuje částku, kterou je většina Čechů ochotná za nové auto utratit. Proto stále více domácností volí jako alternativu pořízení auta jeho dlouhodobý pronájem. Za loňský rok poptávka od těchto zákazníků vzrostla o 80 %. Tím se přibližujeme trendům západní a jižní Evropy, kde je tato forma financování aut běžná a těší se velké oblibě.“ Komentuje situaci Jiří Solucev ze společnosti Arval, která poskytuje dlouhodobý pronájem aut.
Výrobci vozů musí od loňského roku platit orgánům Evropské unie za každý gram CO2 nad limit 95 g/km částku 95 €, což je v přepočtu skoro 2500 korun. Podle údajů analytické společnosti JATO jsou stále dvě pětiny automobilek s plněním emisních limitů pozadu. Patří mezi ně i koncern Volkswagen, jehož součástí je Škoda Auto. V loňském roce měl koncern v období od ledna do října průměrné hodnoty emisí 114,5 g/km. Pokuty, které budou muset automobilky zaplatit EU, se pak samozřejmě promítnou do cen nových vozů. Je možné, že pokuty u vozů vyšší střední třídy mohou dosáhnout desítek tisíc korun.
Arval a NejBusiness.cz
1. dubna 2021
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....