Pouze 6 % obětí ransomwaru v Česku loni zaplatilo výkupné

Pouze 6 % obětí ransomwaru v Česku loni zaplatilo výkupné

Češi jsou velmi disciplinovaní v otázce, zda platit či neplatit výkupné za odšifrování dat zablokovaných ransomwarem. V loňském roce získali kybernetičtí vyděrači platby pouze od 6 % obětí v České republice. Z celosvětového hlediska za odšifrování dat zaplatila více než polovina napadených (56 %), vyplývá z průzkumu bezpečnostní společnosti Kaspersky, kterého se zúčastnilo 15 tisíc respondentů. 17 % z nich však ani platba tučného výkupného nezaručila obnovení přístupu k datům. S rostoucím povědomím o různých druzích kybernetických hrozeb ale existuje důvod k optimismu, že úspěšnost ransomware kampaní klesne.

Ransomware je typ malwaru, který zločinci využívají k vydírání obětí. Zašifrují data na napadeném zařízení a poté požadují výkupné za poskytnutí dešifrovacího klíče.

Čím mladší oběť, tím větší ochota zaplatit

Procento obětí, které v loňském roce zaplatily výkupné za obnovení přístupu k zašifrovaným datům, bylo nejvyšší ve věkové skupině 35 až 44 let. Dvě třetiny (65 %) napadených z této věkové kategorie přiznalo, že útočníkům zaplatily požadované výkupné. Podobně ochotné byly i oběti ve věku 16 až 24 let, které zaplatily v 52 % případů. Naopak mezi uživateli staršímiu 55 let připustilo platbu výkupného pouze 11 % respondentů, takže se ukazuje, že pravděpodobnější úspěch mají útočníci u mladších obětí.

Bez ohledu na to, zda oběť zaplatila, či nikoli, pouze v 29 % případů se po útoku ransomwarem podařilo obnovit všechny zašifrované soubory. Polovina napadených (50 %) nadobro přišla alespoň o část souborů, 32 % zaznamenala ztrátu podstatného množství dat (v České republice dokonce 40 %) a 18 % přišlo jen o jejich malou část. Ovšem 13 % obětí zůstalo prakticky bez kompletních dat, která se už nikdy nepodařilo obnovit (v tuzemsku to bylo 12 %).

„Čísla mluví jasně: za posledních 12 měsíců jsme zaznamenali významný růst počtu uživatelů, kteří jsou ochotni zaplatit výkupné za obnovení přístupu ke svým datům. Platba útočníkům ale automaticky nezaručuje, že se ke svým datům skutečně dostanete, a pouze ponouká kybernetické zločince, aby pokračovali v trestné činnosti. Proto vždy radíme, aby uživatelé napadení ransomwarem neplatili, protože těmito platbami pouze podporují celý tento vyděračský systém,“ říká Marina Titova, vedoucí marketingu produktů pro domácnosti společnosti Kaspersky. „Místo toho by měli investovat do kvalitní ochrany a zabezpečení zařízení a pravidelně zálohovat všechna data. Díky tomu klesne počet úspěšných útoků a také zájem zločinců o využívání ransomwaru, což povede k bezpečnějšímu internetu pro všechny.“

Rizika spojená s útoky ransomwarem si za posledních 12 měsíců podle průzkumu uvědomovali čtyři z deseti (39 %) respondentů. V souvislosti s výrazně vyšším počtem lidí, kteří pracují z domova, je důležité, aby toto číslo dál rostlo. Je třeba pomoct uživatelům chránit se před těmito typy útoků a když se o nich dozvědí více informací, je klíčové, aby pochopili, na co si mají dávat pozor a co mají podniknout, když narazí na ransomware.

Pokud jste se stali obětí útoku ransomwarem, společnost Kaspersky vám doporučuje následující:

• Neplaťte výkupné, i když je vaše zařízení zašifrované a útočníci ho požadují. Platbou výkupného pouze podpoříte kyberzločince, aby v této praxi pokračovali. Místo toho kontaktujte policii a nahlaste jí útok.

• Pokuste se zjistit název trojanu, který infikoval vaše zařízení ransomwarem. Tato informace může pomoci bezpečnostním expertům dešifrovat zařízení a obnovit přístup k souborům.

• Navštivte stránku noransom.kaspersky.com, kde najdete nejnovější decryptory, klíče k dešifrování ransomwaru a informace o ochraně před ransomwarem.

• Neklikejte na odkazy ve spamových e-mailech nebo na neznámých webech a neotevírejte přílohy e-mailů od nedůvěryhodných odesílatelů.

• Nikdy nevkládejte do počítače USB nebo jiná externí úložiště dat, pokud nevíte, odkud pocházejí.

• Chraňte svůj počítač před ransomwarem pomocí komplexního řešení zabezpečení před internetovými hrozbami, jako je Kaspersky Internet Security.

• Zálohujte svá zařízení, aby vaše data zůstala v bezpečí, pokud na vás zaútočí pomocí ransomwaru.

Kaspersky

Kaspersky je globální společnost zaměřená na kybernetickou bezpečnost, která byla založena v roce 1997. Odborné znalosti společnosti Kaspersky v oblasti bezpečnostních hrozeb a zabezpečení se neustále transformují do inovativních bezpečnostních řešení a služeb na ochranu firem, kritické infrastruktury, vlád a uživatelů po celém světě. Komplexní portfolio zabezpečení, jež tato společnost nabízí, zahrnuje špičkovou ochranu koncových bodů a řadu specializovaných bezpečnostních řešení a služeb, jež pomáhají čelit sofistikovaným digitálním hrozbám, jakkoli se neustále proměňují. Technologie společnosti Kaspersky chrání více než 400 milionů uživatelů a pro 250 000 firemních klientů přinášíme ochranu všeho, co je pro ně v digitální oblasti nejcennější.

Zdroj informací

Kaspersky a NejBusiness.cz

Datum

31. března 2021

Fotogalerie

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

Reklama

Page generated in 1.4497 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál