Přes klesající počet nově prodaných vozů pandemie COVID-19 v Česku plány na pořízení nového auta příliš neovlivnila – podle průzkumu společnosti EY neměla pandemie žádný vliv na to, zda si nový vůz pořídí, u 69 % respondentů. Pouze 14 % respondentů uvedlo, že nákup vozu zcela odloží, dokud koupě nebude nezbytně nutná. Jen 5 % pak uvedlo, že si sice nový vůz pořídí, oproti původním plánům to ovšem bude zástupce nižší třídy, případně levnější automobil jiné značky.
Podle odborníků ale nemusí tento trend vydržet dlouho, neboť cena nových vozů i nadále poroste, především kvůli zpřísňujícím se pravidlům Evropské unie, jak pro emise skleníkových plynů, tak i kvůli povinným bezpečnostním prvkům. Zvyšující se cena a také ztráta zůstatkové hodnoty vozu, která klesne v prvních třech letech až o třetinu, bude zvyšovat zájem Čechů o pronájmy aut.
Češi se při nákupu auta rozhodují podle ceny, nejčastěji v hodnotě čtvrt až půl milion korun
Podle průzkumu EY se Češi nejčastěji při nákupu nového i ojetého vozu rozhodují podle ceny. „Téměř tři čtvrtiny českých zákazníků si nová auta vybírají podle ceny, přičemž lidé, u kterých primárně rozhoduje při nákupu cena, chtějí automobil do 500 tisíc korun. Pro řidiče, kteří hodlají za nový vůz zaplatit vyšší částku, je rozhodující pozitivní zkušenost s danou značkou a bezpečnost“, komentuje výsledky průzkumu Petr Knap, vedoucí partner pro automobilový sektor v regionu střední Evropy a Asie společnosti EY.
Nových vozů s cenovkou do pěti set tisíc ale bude do budoucna méně. „Nejprodávanější Škoda Octavia začíná v základní výbavě na 700 tisících. Do budoucna bude nákup nového auta nad finanční možnosti podstatné části českých domácností. Při financování leasingem pak musí řidiči počítat mimo zaplacení akontace i průměrně s dvojnásobnou dobou splácení, aby výše jejich měsíční splátky nepřevyšovala částku, za kterou si mohou nový vůz dlouhodobě pronajmout. Splátka leasingu navíc neobsahuje pojištění nebo náklady na servis, takže provoz nového auta, kterému klesá zůstatková hodnota, bude dosahovat desítek tisíc korun ročně,“ vypočítává Jiří Solucev, ředitel divize Retail ze společnosti Arval, která poskytuje dlouhodobý pronájem vozů.
Podle průzkumu společnosti EY chce nová auta z vlastních úspor kupovat 46 % Čechů. „U nových vozů o kombinaci finančních produktů a vlastních zdrojů uvažuje téměř polovina respondentů. Přičemž poptávka po dlouhodobém pronájmu vozů (8 %) začíná dotahovat poptávku po finančním leasingu (9 %) – platí pro nové i ojeté automobily. V případě pouze nových vozů poptávka po dlouhodobém pronájmu (13 %) překonala poptávku po finančním leasingu (11 %),“ shrnuje zjištění průzkumu Petr Knap z EY.
Potvrzují to také údaje společnosti Arval, které za loňský rok rekordně vzrostla poptávka v segmentu malých firem, živnostníků a soukromých osob. „Poptávka od těchto zákazníků loni vzrostla o 80 % a tito řidiči u nás podepsali každou osmou smlouvu. Vlivem pandemie budou Češi stále méně ochotní vynaložit většinu prostředků na nákup nového vozu nebo se dlouhodobě zavázat finančním společnostem. Trend je patrný převážně u mladých zákazníků z generace X a Z, kteří autem potřebují hlavně jezdit, nikoli ho vlastnit“, shrnuje Jiří Solucev ze společnosti Arval.
Arval a NejBusiness.cz
26. března 2021
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....