Mastercard®: Pandemie vrátila Čechy do kuchyní a k jídelním stolům

Mastercard®: Pandemie vrátila Čechy do kuchyní a k jídelním stolům

Více než polovina Čechů si za poslední rok zdokonalila své kulinářské umění a téměř dvě třetiny tázaných začalo experimentovat s novými recepty. Vyplývá to z posledního průzkumu společnosti Mastercard®. Společné večeře s blízkými podle necelé poloviny respondentů rodinu či domácnost sblížily, a proto je přes 66 procent dotazovaných bude pro rodinu pořádat i po skončení pandemie. Nákupy ingrediencí se přesunuly na internet, kde loni začala nakupovat více než čtvrtina Čechů. Také podle transakčních dat Mastercard se celkový obrat e-commerce v České republice za uplynulý rok zvýšil téměř o třetinu, zejména pak v kategorii potravin, která zaznamenala růst dokonce o 184 procent. Celkem 27 procent dotázaných uvedlo, že bude nakupovat přes internet i po skončení mimořádných opatření.

V Čechách se říká, že nouze naučila Dalibora housti, což současný zvýšený zájem o domácí kulinářské umění nepochybně potvrzuje. Vedle hotových jídel s sebou či nachystaných polotovarů se v popředí zájmu drží i domácí vaření. Podle nedávného průzkumu si za poslední rok osvojilo 58 procent obyvatel Evropy a necelých 52 procent Čechů nové dovednosti v kuchyni. Průměrná domácnost nyní věnuje přípravě domácí stravy téměř dvacet hodin týdně. To je o 38 procent více než předchozí rok.

„Bylo to velmi náročných dvanáct měsíců, ale je dobré vidět, že z nich vzešlo i něco pozitivního. Příkladem může být právě celoevropský kulinářský boom. Základním posláním naší značky je dopřávat lidem požitek z toho, co jim dělá radost, ať už prostřednictvím našich partnerů, jedinečných zážitků, které lidem zprostředkováváme, anebo právě pohodlnými a bezpečnými způsoby platby za předměty každodenní potřeby,” říká Michal Čarný, generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Podle poslední studie společnosti Mastercard1 si oblíbená rodinná jídla, jako je u nás guláš či u sousedů na Slovensku tradiční kapustnica, stále zachovávají svou popularitu. Přesto téměř dvě třetiny Čechů uvedly, že v kuchyni nyní častěji experimentují s novými a nevyzkoušenými postupy a recepty. Více než polovina dotazovaných se ke zkoušení nových věcí v kuchyni inspirovala televizními pořady, streamovacími službami nebo sociálními sítěmi.

Vedle stránky praktické s sebou zvýšený zájem o domácí vaření přinesl i zájem o zdravý životní styl (44 procent Čechů), nové dovednosti (41 procent) a více času stráveného s blízkými (37 procent). Necelá polovina (45 procent) Čechů uvedla, že se u stolu začali opět scházet s ostatními členy domácnosti, a 66 procent z nich věří, že si rituál společných jídel udrží i do budoucna.

Poslední rok byl také svědkem znovuzrození „domácí párty s večeří“, kdy necelá polovina (45 procent) Čechů tam, kde to bylo možné a bezpečné, zvala na večeři členy rodiny, přátele nebo členy stejné sociální skupiny. Dalších 15 procent respondentů pořádalo společné virtuální večeře a polovina (50 procent) uvedla, že se společné večeře stanou pevnou součástí jejich společenského kalendáře, jakmile to situace dovolí.

Omezení spojená s pandemickou situací změnila i způsob, jak a kde čeští spotřebitelé nakupují. Každý čtvrtý (26 procent) v uplynulém roce poprvé nakupoval potraviny online a 28 procent respondentů uvedlo, že při nákupu potravin online utratí více, neboť impulzivně přidávají nové potraviny a přísady. Tento fakt potvrzují také transakční data společnosti Mastercard – za loňský rok se celkový obrat e-commerce v České republice zvýšil téměř o třetinu. Velký podíl na tom měl zejména strmý nárůst nákupů potravin na internetu, které se zvýšily dokonce o 184 procent. Čtvrtina respondentů (27 procent) uvedla, že potraviny bude nakupovat online i po skončení stávajících omezení.

Ve zkoumaném období vzrostly i další výdaje spojené se stravováním. Nárůst popularity zaznamenaly kuchyňské potřeby, nádobí, skleničky, ale například i nábytek. Zájem ovšem vzrostl i o další doplňky užitečné pro posezení u večeře: 12 procent českých respondentů zmínilo nákup chytrých reproduktorů pro účely hudebního doprovodu a další třetina (35 procent) atmosféru večeří vylepšilo nově zakoupenými svíčkami.

Nejoblíbenější domácí jídla v jednotlivých evropských zemích:

  • Česká republika – guláš
  • Slovensko – hustá zelňačka (kapustnica)
  • Velká Británie a Irsko – pečeně
  • Francie – palačinky (crêpes)
  • Itálie – špagety s vejcem, sýrem a vepřovým masem (spaghetti alla carbonara)
  • Německo – španělský ptáček
  • Španělsko – tortilla
  • Polsko – palačinky (naleśniki)
  • Rusko – karbanátky (kotleti)
  • Ukrajina – boršč
  • Turecko – karbanátky (köfte)
  • Maďarsko – palačinky (palacsinta)
  • Rumunsko – kukuřičná kaše (mămăligă)
  • Nizozemsko – kaše z brambor a zeleniny (stamppot)
  • Portugalsko – nasolená treska s bramborem a vejci (bacalhau à brás)
  • Švédsko – masové koule (kottbullar)
  • Belgie – hranolky
  • Rakousko – vídeňský řízek

Mastercard

Mastercard je technologická společnost s celosvětovou působností v oboru zprostředkování plateb. Zajišťováním bezpečných, jednoduchých, chytrých a snadno dostupných platebních transakcí Mastercard podporuje a propojuje inkluzivní digitální ekonomiku prospěšnou všem, kdekoliv na světě. Inovace a řešení využívající zabezpečených dat a sítí, partnerství a energie společnosti Mastercard pomáhají jednotlivcům, finančním institucím, vládním orgánům i firmám naplňovat beze zbytku jejich potenciál.

Firemní kultura společnosti a vše, co Mastercard dělá uvnitř i navenek, se řídí firemním kvocientem slušnosti. Se společností Mastercard je možné se spojit ve více než 210 zemích a oblastech. Mastercard vytváří udržitelný svět, v němž se všem nabízejí možnosti k nezaplacení. 

Zdroj informací

Mastercard a NejBusiness.cz

Datum

23. března 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

10. března 2025

Česká EAG ohlásila dvě akvizice v Německu za více než miliardu

osud roztříštěný evropský trh se softwarovými, datovými a analytickými nástroji pro obchodování s novými i...

28. února 2025

Evropská komise schválila Česku podporu na výrobu tepla z biomasy

Evropská komise schválila podle pravidel EU pro veřejnou podporu český program ve výši přibližně 2,6...

27. ledna 2025

Nůžky odměňování žen a mužů v Česku jsou pořád rozevřené

Mind the gap. Hlášení, které v anglicky mluvících zemích upozorňuje cestující v metru na prostorovou...

22. ledna 2025

Půjčka pro podnikatele je spojená s minimální administrativou

Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

Reklama

Page generated in 1.3857 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál