Více než polovina Čechů si za poslední rok zdokonalila své kulinářské umění a téměř dvě třetiny tázaných začalo experimentovat s novými recepty. Vyplývá to z posledního průzkumu společnosti Mastercard®. Společné večeře s blízkými podle necelé poloviny respondentů rodinu či domácnost sblížily, a proto je přes 66 procent dotazovaných bude pro rodinu pořádat i po skončení pandemie. Nákupy ingrediencí se přesunuly na internet, kde loni začala nakupovat více než čtvrtina Čechů. Také podle transakčních dat Mastercard se celkový obrat e-commerce v České republice za uplynulý rok zvýšil téměř o třetinu, zejména pak v kategorii potravin, která zaznamenala růst dokonce o 184 procent. Celkem 27 procent dotázaných uvedlo, že bude nakupovat přes internet i po skončení mimořádných opatření.
V Čechách se říká, že nouze naučila Dalibora housti, což současný zvýšený zájem o domácí kulinářské umění nepochybně potvrzuje. Vedle hotových jídel s sebou či nachystaných polotovarů se v popředí zájmu drží i domácí vaření. Podle nedávného průzkumu si za poslední rok osvojilo 58 procent obyvatel Evropy a necelých 52 procent Čechů nové dovednosti v kuchyni. Průměrná domácnost nyní věnuje přípravě domácí stravy téměř dvacet hodin týdně. To je o 38 procent více než předchozí rok.
„Bylo to velmi náročných dvanáct měsíců, ale je dobré vidět, že z nich vzešlo i něco pozitivního. Příkladem může být právě celoevropský kulinářský boom. Základním posláním naší značky je dopřávat lidem požitek z toho, co jim dělá radost, ať už prostřednictvím našich partnerů, jedinečných zážitků, které lidem zprostředkováváme, anebo právě pohodlnými a bezpečnými způsoby platby za předměty každodenní potřeby,” říká Michal Čarný, generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
Podle poslední studie společnosti Mastercard1 si oblíbená rodinná jídla, jako je u nás guláš či u sousedů na Slovensku tradiční kapustnica, stále zachovávají svou popularitu. Přesto téměř dvě třetiny Čechů uvedly, že v kuchyni nyní častěji experimentují s novými a nevyzkoušenými postupy a recepty. Více než polovina dotazovaných se ke zkoušení nových věcí v kuchyni inspirovala televizními pořady, streamovacími službami nebo sociálními sítěmi.
Vedle stránky praktické s sebou zvýšený zájem o domácí vaření přinesl i zájem o zdravý životní styl (44 procent Čechů), nové dovednosti (41 procent) a více času stráveného s blízkými (37 procent). Necelá polovina (45 procent) Čechů uvedla, že se u stolu začali opět scházet s ostatními členy domácnosti, a 66 procent z nich věří, že si rituál společných jídel udrží i do budoucna.
Poslední rok byl také svědkem znovuzrození „domácí párty s večeří“, kdy necelá polovina (45 procent) Čechů tam, kde to bylo možné a bezpečné, zvala na večeři členy rodiny, přátele nebo členy stejné sociální skupiny. Dalších 15 procent respondentů pořádalo společné virtuální večeře a polovina (50 procent) uvedla, že se společné večeře stanou pevnou součástí jejich společenského kalendáře, jakmile to situace dovolí.
Omezení spojená s pandemickou situací změnila i způsob, jak a kde čeští spotřebitelé nakupují. Každý čtvrtý (26 procent) v uplynulém roce poprvé nakupoval potraviny online a 28 procent respondentů uvedlo, že při nákupu potravin online utratí více, neboť impulzivně přidávají nové potraviny a přísady. Tento fakt potvrzují také transakční data společnosti Mastercard – za loňský rok se celkový obrat e-commerce v České republice zvýšil téměř o třetinu. Velký podíl na tom měl zejména strmý nárůst nákupů potravin na internetu, které se zvýšily dokonce o 184 procent. Čtvrtina respondentů (27 procent) uvedla, že potraviny bude nakupovat online i po skončení stávajících omezení.
Ve zkoumaném období vzrostly i další výdaje spojené se stravováním. Nárůst popularity zaznamenaly kuchyňské potřeby, nádobí, skleničky, ale například i nábytek. Zájem ovšem vzrostl i o další doplňky užitečné pro posezení u večeře: 12 procent českých respondentů zmínilo nákup chytrých reproduktorů pro účely hudebního doprovodu a další třetina (35 procent) atmosféru večeří vylepšilo nově zakoupenými svíčkami.
Mastercard je technologická společnost s celosvětovou působností v oboru zprostředkování plateb. Zajišťováním bezpečných, jednoduchých, chytrých a snadno dostupných platebních transakcí Mastercard podporuje a propojuje inkluzivní digitální ekonomiku prospěšnou všem, kdekoliv na světě. Inovace a řešení využívající zabezpečených dat a sítí, partnerství a energie společnosti Mastercard pomáhají jednotlivcům, finančním institucím, vládním orgánům i firmám naplňovat beze zbytku jejich potenciál.
Firemní kultura společnosti a vše, co Mastercard dělá uvnitř i navenek, se řídí firemním kvocientem slušnosti. Se společností Mastercard je možné se spojit ve více než 210 zemích a oblastech. Mastercard vytváří udržitelný svět, v němž se všem nabízejí možnosti k nezaplacení.
Mastercard a NejBusiness.cz
23. března 2021
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....