„V letošním ročníku ocenění Mastercard Obchodník roku byly do výzkumu nově zařazeny čtyři kategorie: e-shopy, lékárny, hračky a knihy. Zařazení těchto kategorií mělo vliv i na celkové pořadí obchodníků z minulých let. Nové kategorie jsou silné a jejich nejvýraznější obchodníci se zařazují na přední příčky všech parametrů i celkového skóre,“ řekl Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
„Z průzkumu mimo jiné vyplývá, že nejvýraznějším trendem na retailovém trhu tohoto roku je nárůst e-commerce, což potvrzují i nákupní data Mastercard, kde jsme zaznamenali téměř třetinový nárůst obratů. V posledním roce jsme byli svědky dynamického růstu e-shopů – s trochou nadsázky se dá říct, že každý den se objevovaly nové. Růst konkurence – zejména v tradičních odvětvích, jako jsou sportovní potřeby, drogerie nebo obuv – pak smazává v očích zákazníků rozdíly mezi nimi. Pro obchodníky je tedy stále těžší najít to, co by zákazníci vnímali jako jejich jednoznačnou odlišující výhodu,“ dodal Michal Čarný. „Zajímavý vývoj tak můžeme pozorovat i na poli e-shopů s potravinami – zařazením obchodů jako Kosik.cz a Rohlik.cz do kategorie potravin v tomto roce sice nezamíchalo s nejvyššími příčkami celkového skóre, ale například v parametru důvěry se Rohlik.cz letos dostává na druhé místo.“
Vítězové sortimentních kategorií a absolutní vítěz ocenění Mastercard Obchodník roku byli určeni na základě výsledků reprezentativního průzkumu. Při vyhodnocení výsledků byly zohledněny dvě skupiny faktorů, kterým byla přiřazena stejná váha:
1. místo
Absolutním vítězem se každoročně stává obchodník, který dosáhne v rámci reprezentativního výzkumu nejvyššího celkového skóre napříč všemi kategoriemi. Absolutním vítězem osmnáctého ročníku ocenění Mastercard Obchodník roku 2020 se staly lékárny Dr.Max. Společnost vítězí v celkovém skóre, je nejsilnějším hráčem v parametru zapamatovatelnosti a druhým nejsilnějším v loajalitě. Tyto dvě silné stránky ho vynášejí na celkové první místo.
2. místo
Společnost IKEA, která v čele ocenění stála po dobu sedmi po sobě jdoucích ročníků, se letos umístila v celkovém hodnocení s velmi těsným výsledkem na druhém místě. Je to tradiční, silný hráč, který o své zákazníky pečuje a má jejich velikou důvěru. IKEA je velmi silný obchodník v odlišení se od konkurence.
3. místo
Na třetím místě se v celkovém pořadí umístila společnost dm drogerie markt, která vyniká ve své kategorii a má vysoká skóre zvláště v loajalitě a důvěře. Naprostá většina zákazníků se k tomuto obchodníkovi ráda znovu vrací a jejich ochota doporučit ho se řadí k vůbec nejvyšším ze všech obchodníků, a to i mimo kategorii drogerie.
• Cenu Mastercard Obchodník roku s potravinami získal Lidl Česká republika. Lidl bodoval mimo jiné v parametru zapamatovatelnosti – spontánně jej jmenovalo 53 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci Lidlu v dané kategorii deklarují rovněž vysokou míru loajality. Druhé místo připadlo Kauflandu a na třetím místě je Globus.
• Vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku s drogerií a parfumerií se stala dm drogerie markt. Zákazníci prodejny deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Z hlediska souhrnného indexu důvěry zákazníků je dm drogerie markt, stejně jako loni, lídrem kategorie. Na druhém místě se umístila TETA drogerie a na třetím Rossmann.
• Společnost Zara se stala vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku s oděvy, a to především díky nejlepším výsledkům z hlediska souhrnného indexu důvěry zákazníků. Zákazníci Zara deklarují zároveň poměrně vysokou míru loajality v dané kategorii. Na druhém místě je loňský vítěz kategorie Pepco a na třetím HM.
• Ocenění Mastercard Obchodník roku s obuví získala společnost Deichmann. Její zákazníci deklarují vysokou míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 46 %. Druhé místo obsadil Baťa a třetí CCC.
• Vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku se sportovními oděvy a potřebami je Decathlon. Jeho zákazníci deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 55 %. Druhé místo obsadil loňský vítěz Sportisimo a třetí místo Nike.
• Společnost OBI se stala vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku pro dům, zahradu a chovatele, a to především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 54 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci OBI zároveň deklarují vysokou míru loajality. Na druhém místě se umístil Hornbach a na třetím Zoohit.cz.
• V kategorii Mastercard Obchodník roku s nábytkem a bytovými doplňky zvítězila IKEA Česká republika, a to především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 59 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci IKEA deklarují zároveň nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Na druhém místě se umístil JYSK a na třetím je Möbelix.
• Společnost Alza.cz se stala vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku s elektrem a elektronikou. Zákazníci Alza.cz deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment je, 45 %. Druhý se umístil Datart a třetí CZC.cz.
• Vítězem kategorie Mastercard Čerpací stanice s prodejnou se stala Benzina ORLEN, a to především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 63 % respondentů. Zákazníci Benzina ORLEN deklarují zároveň nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Na druhém místě skončil Shell a na třetím je Tank ONO.
• Ocenění Mastercard Obchodník roku s knihami získala společnost Knihy Dobrovský, a to především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti. Spontánně ji jmenovalo 63 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci knihkupectví Knihy Dobrovský deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii. Na druhém místě se umístil Luxor a na třetím Megaknihy.cz.
• V kategorii Mastercard Obchodník roku s hračkami zvítězila společnost Dráčik, a to především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti. Spontánně ji jmenovalo 53 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci obchodů Dráčik deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii. Druhé místo obsadila Bambule a třetí Hracky-4kids.cz.
• Společnost Dr.Max se vedle získaného titulu Absolutní vítěz stala také vítězem kategorie Mastercard Lékárna roku. Vítězem se stala především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 78 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci lékáren Dr.Max deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii. Druhé místo obsadila lékárna Benu a třetí Pilulka.cz.
• Titul Mastercard E-shop roku získal Lidl-shop.cz. Jedničkou mezi e-shopy se stal především z hlediska souhrnného indexu důvěry. Devět z deseti zákazníků je ochotných Lidl-shop.cz doporučit, stejně vysoký je i podíl těch, kteří jsou připraveni k opětovnému nákupu. Zákazníci Lidl-shop.cz deklarují také vysokou míru loajality. Na druhém místě se v kategorii umístila Alza.cz a na třetím místě Zalando.cz.
Skokan roku
Titul Skokan roku získal prodejce obuvi CCC. Společnost CCC se oproti roku 2019 zlepšila ve všech sledovaných parametrech. V celkovém skóre napříč dlouhodobě měřenými kategoriemi se posunula o celkem 24 příček, ze 49. na 25. místo. V rámci své kategorie, Mastercard Obchodník roku s obuví, se posouvá o tři příčky a dostává se do TOP 3 nejlepších obchodníků v kategorii. Největší posun zaznamenala společnost CCC v parametru důvěry, kde si meziročně polepšila o celých 11 bodů. Zlepšení je ale viditelné i v parametrech zapamatovatelnosti a loajality zákazníků.
Vítěze kategorie Mastercard Obchodník roku 2020 – Cena veřejnosti určilo veřejné hlasování veřejnosti, které probíhalo prostřednictvím internetových stránek www.obchodnik-roku.cz od 19. října 2020 do 17. ledna 2021. Celkem hlasovalo 114 080 osob a hlasující rozdělili mezi nejrůznější obchodníky 479 594 platných hlasů. V kategorii Mastercard Obchodník roku 2020 – Cena veřejnosti zvítězil Lidl Česká republika s 90 257 hlasy. Na druhém místě byla společnost Kaufland, která získala 48 529 hlasů, a na třetím místě Albert s 29 844 hlasy. Každý hlasující se mohl zodpovězením tipovací otázky zúčastnit soutěže o 10 iPadů a 100 předplacených karet Mastercard v hodnotě 1 000 Kč.
Mastercard a NejBusiness.cz
20. února 2021
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....