Osobní data se nemusí krást pouze online. Z průzkumu společnosti Kaspersky vyplynulo, že část Čechů nepamatuje při vyřazování starého počítače, notebooku, ale například i flash disku, na vymazání dat. Ta se pak můžou dostat do neoprávněných rukou. Zvlášť v případech, kdy jsou se tato zařízení nabízejí dál k prodeji, což podle stejného průzkumu činí 16,5 % respondentů. Výsledky korespondují se zjištěním týmu Kaspersky v Německu, který náhodně nakupoval použitá PC a disky, aby zjistil, v kolika případech se z nich podaří obnovit data dřívějších uživatelů. Závěry jsou poměrně tristní.
Češi jsou v tomto ohledu relativně zodpovědní, data z vyřazovaných nebo prodávaných zařízení maže 78 % respondentů. Naopak vůbec se tím nezabývá 8 % respondentů, i když výsledky se liší podle regionů. Nejbenevolentnější jsou uživatelé na Vysočině a v Karlovarském kraji, kde každý pátý vyhazuje nebo prodává zařízení, aniž by jej předtím zbavil veškerých osobních dat (na Vysočině to uvedlo 20 % respondentů, v Karlovarském kraji 19 %). „Když už data z vyřazovaných zařízení nemažou, děje se to především proto, že toto zařízení už nejde spustit, protože nefunguje (57 % případů), případně na to uživatelé nemají čas nebo je jim to jedno (21 %). Takřka pětina respondentů (19 %) také neví, jak data ze zařízení odstranit,“ přiblížil Michal Lukáš, Head of Presales ve společnosti Kaspersky pro region střední a východní Evropy.
Vyřazovaná zařízení se často dostávají dále do oběhu. Ačkoli 42 % respondentů uvádí, že je odnáší do speciálních kontejnerů na elektroodopad nebo do sběrných dvorů, tam si je může kdokoli odnést a znovu použít. Téměř 17 % Čechů tato zařízení nabízí dále k prodeji a pouhá dvě procenta je zlikvidují tak, že je už není možné používat. Ze zařízení, která se nabízejí dál k prodeji, jde často data obnovit, a to i v případě, že byla smazána. Potvrdila to zkušenost výzkumného a analytického týmu (GReAT) společnosti Kaspersky v Německu, který prostřednictvím dvou největších internetových obchodů nakoupil 185 použitých paměťových médií a interních disků. Na 90 % z nich bylo možné detekovat datové stopy, u 16,4 % zařízení měli analytici dokonce přímý přístup k datům a u 78,3 % bylo možné data obnovit pomocí carvingových souborů.
Většina nalezených nebo obnovených dat bylo soukromých (92,6 %), ale nechyběly i případy firemních dat (6,7 %), což je varovná informace zejména pro IT manažery. V obou případech šlo takto získané informace zneužít, například k metodám sociálního inženýrství a následným phishingovým útokům, ale také k vydírání. Mezi obnovenými daty totiž nechyběly fotografie velmi osobního charakteru, jako např. intimní snímky partnerů, pornografie, party s užíváním drog, naskenované průkazy totožnosti a řidičské průkazy, lékařské zprávy, výplatní pásky nebo daňová přiznání.
"Mezi lidmi je široce rozšířená mylná představa, že jednoduchým smazáním předtím, než se zařízení nabídne k prodeji, se data úplně odstranění. Pokud se však nevymažou správně, jejich obnova je poměrně jednoduchá a stačí k ní i bezplatné nástroje dostupné na internetu. Správně by měl uživatel přepsat všechna data na paměťovém nosiči. Ani zastaralá zařízení by se neměla prodávat bez obav ze zneužití, protože citlivé osobní údaje málokdy ztrácejí na hodnotě, a to i po letech," varuje Christian Funk, vedoucí GReAT týmu společnosti Kaspersky pro region DACH (Německo, Rakousko a Švýcarsko).
Vedle citlivých osobních dat se na vyřazených zařízeních často objevuje i malware. Společnost Kaspersky proto doporučuje všem, kdož kupují paměťová média z druhé ruky, aby je nejprve zkontrolovali pomocí bezpečnostního softwaru, a předešli tak infikování vlastního zařízení.
Průzkum společnosti Kaspersky realizovala agentura Instant Research na 526 respondentech z České republiky ve dnech 3. až 5. února 2021.
Kaspersky je globální společnost zaměřená na kybernetickou bezpečnost, která byla založena v roce 1997. Odborné znalosti společnosti Kaspersky v oblasti bezpečnostních hrozeb a zabezpečení se neustále transformují do inovativních bezpečnostních řešení a služeb na ochranu firem, kritické infrastruktury, vlád a uživatelů po celém světě. Komplexní portfolio zabezpečení, jež tato společnost nabízí, zahrnuje špičkovou ochranu koncových bodů a řadu specializovaných bezpečnostních řešení a služeb, jež pomáhají čelit sofistikovaným digitálním hrozbám, jakkoli se neustále proměňují. Technologie společnosti Kaspersky chrání více než 400 milionů uživatelů a pro 250 000 firemních klientů přinášíme ochranu všeho, co je pro ně v digitální oblasti nejcennější.
Kaspersky a NejBusiness.cz
14 února 2021
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....