E-commerce roste o 26 % a čeká zostření války o talenty

E-commerce roste o 26 % a čeká zostření války o talenty

Český e-commerce zažívá v posledních letech obrovský boom. Růst oboru akcelerovala epidemie koronaviru, kdy řada firem urychlila digitalizaci a přechod na online řešení. Zároveň omezení prodejů v kamenných prodejnách přivedlo větší podíl zákazníků do e-shopů. Zrychlený růst celého odvětví ještě více odhalil problémy s nedostatkem kvalitních pracovních sil. Zvláště v případě vyšších manažerských pozic nastává doslova válka o talenty.

Podle údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) vzrostl český e-commerce trh meziročně o 26 % a přiblížil se hranici 200 miliard. „Jedná se o téměř dvojnásobné tempo růstu v porovnání s růstem mezi roky 2019 a 2020. To je samozřejmě způsobeno přesunem spotřeby z offline do online prostředí v důsledku pandemie koronaviru. Na celkových maloobchodních prodejích se e-commerce podílí již z 16 %. I když vznikla řada nových e-shopů, největší mírou se na nárůstu e-commerce podíleli zavedení prodejci, ať už z řad online hráčů nebo e-shopy kamenných obchodů," popsal Matěj Kapošváry, obchodní a marketingový ředitel společnosti Shopsys.

Na trhu chybí pracovníci do vyššího managementu

Růst oboru však může zkomplikovat nedostatek kvalifikovaných pracovních sil. O ty stávající pak nastává na trhu doslova rvačka. „Český e-commerce přes svoji relativní ‘mladost‘ již dokázal vygenerovat lídry, kteří stojí v pozadí stabilních, ale i rychle rostoucích značek na českém trhu,“ vysvětlil Ivar Mesenský ze společnosti Wolf Hunt, která se na externí nábor a hledání talentů v e-commerce specializuje. Podle něj ale firmy potřebné zkušenosti nezískávají snadno a často je personální nedostatky v růstu zbrzdí, protože nejsou schopny je interně řešit.

„Po počáteční fázi, ve které silný lídr, většinou zakladatel firmy, dokáže nabudit své okolí, následuje uvědomění, že nadšení nemůže nahradit zkušenost a že je nutné jednotlivé role v týmu rozdělit. V následné růstové fázi se stává, že nároky a cíle firmy rostou rychleji než výkon aktuálního kádru a pak je vhodné přivést někoho zvenčí,“ dodává s tím, že vzhledem k nedostatku takových lidí je pro menší či střední firmu složité takového odborníka najít, a proto je v tu chvíli pravý čas obrátit se na externí specialisty. Podle něj je nalezení správného člověka do vyššího managementu zpravidla běh na delší trať. „Díky rozvoji digitálních technologií a stále větším digitálním stopám jednotlivce je nyní snazší získat kontakty na vytipovaný talent. Úměrně ale zároveň roste i míra resistence vybraných kandidátů reagovat na přímé oslovení. Ochota pokračovat v jednání je pak na zkušenostech a know-how konkrétního headhuntera,“ řekl Ivar Mesenský.

V kurzu jsou odborníci na přechod do online

Globální pandemická situace v tuto chvíli urychluje přechod mnoha firem do on-line, což mění i požadavky na hledané pracovníky. „Firmy stále častěji usilují o získání manažerů, kteří mají s transformací do online prostředí zkušenosti a pomohou tak zkrátit náskok, který mají velcí hráči. Zkušenosti manažerů v této oblasti mohou v budoucnu rozhodovat o bytí a nebytí společností, které zatím nejsou v e-commerce tak silní,“ popsal Ivar Mesenský.

Zdroj informací

WOLF HUNT s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

7. února 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

Reklama

Page generated in 1.7254 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál