Nový mobilní osvětlovací systém pomůže malým letištím, jejichž technika dožívá

Nový mobilní osvětlovací systém pomůže malým letištím, jejichž technika dožívá

Dá se složit do vozíku, zapřáhnout za osobní auto a odvézt kamkoliv. To je jedna z výhod systému MoLiS, mobilní letištní světelné soustavy, kterou vyvinula firma TRANSCON ELECTRONIC SYSTEMS ve spolupráci se Leteckým ústavem Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně. MoLiS by mohl na malých letištích nahradit zastaralé systémy, které na mnoha místech dosluhují. Využití ale najde i jako záložní soustava pro velká letiště, nebo v případě, že je potřeba připravit přistávací dráhu v místě, které jako letiště běžně neslouží.

„Na malých letištích se dodnes používají systémy vyvinuté v Československu někdy na počátku 60. let. Tehdy vznikly primárně pro vojenské použití, nicméně později se začaly používat i na malých aeroklubových letištích, kde přežívají dodnes. Jejich technický stav je ale stále obtížněji udržitelný, na původní systémy se již nevyrábí náhradní díly a řada malých letišť proto musela noční lety ukončit. To nás vedlo k nápadu pokusit se vyvinout systém zcela nový,“ popisuje Jiří Chlebek z Leteckého ústavu FSI.

Výzkumníci spojili síly s renomovaným výrobcem letištních světel, českou firmou TRANSCON ELECTRONIC SYSTEMS. Na jejích bedrech ležel vývoj systému po technické stránce, Letecký ústav pracoval zejména na testování soustavy. „Systém MoLiS byl zkoušen na řadě letišť po celé republice. Jednalo se jak o letiště, která disponují starým systémem, případně jej už nemají v provozu, tak o letiště, která zatím s nočním provozem neměla zkušenosti. Už během testování projevila řada malých letišť o nový systém zájem,“ dodává Chlebek.

Výsledkem spolupráce je prototyp systému určený pro dráhy do 1200 metrů, kdy maximální délka dráhy je závislá na její šířce. Celá světelná soustava se vejde do vozíku za auto, což je velký rozdíl oproti starému systému, který v původní vojenské verzi potřeboval k převozu několik nákladních vozů. K soustavě MoLiS patří ještě druhý vozík s větrným rukávem a osvětlením k němu, což je předpisy daná povinnost pro noční provoz na letišti.

Na rozdíl od zahraničních osvětlovacích soustav pro malá letiště není český systém napájen z baterií nebo solárních panelů, ale prostřednictvím kabelového rozvodu. „Chtěli jsme, aby údržba systému byla pro malá letiště co nejjednodušší a údržba baterií se nám zdála příliš náročná. Z důvodu co nejnižších nároků na elektrický generátor sloužící pro napájení systému využívá systém v co nejširší míře LED technologie,“ vysvětluje Chlebek. Po "rozbalení" a instalaci osvětlovacího systému tak má letiště k dispozici kompletní osvětlení pro noční provoz letadel.

Nový systém, nová pravidla

Součástí tříletého projektu MoLiS byla i příprava certifikované metodiky. Ta má pomoci definovat požadavky na světelné soustavy pro malá letiště, nyní ji schvaluje Ministerstvo dopravy. Nové předpisy by měly narovnat současný stav, kdy se počítá s použitím pevných osvětlovacích soustav pro letiště se stálým nočním provozem, v praxi ale malá letiště provozují noční lety jen pár měsíců v roce. Tomu jde vstříc i MoLiS, který je mobilní a počítá se s jeho využitím po omezenou dobu.

„Na malých letištích je noční provoz převážně sezonní záležitostí. V létě je krátká noc a na letištích je přes den velký provoz, takže toto období není pro noční lety ideální. Naopak jaro nebo podzim jsou pro provoz v režimu VFR NIGHT, tedy noční lety za podmínky vizuálního kontaktu se zemí, mnohem lepší. Malá letiště obvykle potřebují noční provoz kvůli výcviku pilotů třeba jeden až dva měsíce na jaře a stejně tak na podzim. Je proto žádoucí, aby vznikl předpis pro toto použití osvětlovacích soustav,“ uzavírá Chlebek.

Zdroj informací

Vysoké učení technické v Brně a NejBusiness.cz

Datum

27. ledna 2021

Fotogalerie

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

27. dubna 2025

SGEF reportuje 36% nárůst financování strojů a technologických zařízení

Société Générale Equipment Finance (SGEF), tuzemský lídr nebankovního financování firem a člen Skupiny...

25. dubna 2025

Flexibilních kanceláří v Česku už je přes 172 500 metrů čtverečních. A bude jich více i v regionech

Flexibilní kanceláře v Česku zažívají rekordní růst. Po utlumení poptávky během pandemie sledujeme výrazné...

22. dubna 2025

IROP v roce 2024: 2 409 podpořených projektů a investice za 26,5 miliardy korun

Integrovaný regionální operační program (IROP) v roce 2024 významně podpořil rozvoj regionů napříč všemi...

17. dubna 2025

Inspekce práce v loňském roce při kontrolách odhalila téměř 2 tisíce nelegálně pracujících osob

V uplynulém roce 2024 bylo při kontrolách Státního úřadu inspekce práce odhaleno téměř 2 tisíce nelegálně...

9. dubna 2025

ABB, Smart View a Keyence otevřely studentům dveře do reálného světa robotiky na RoboVision Hackathonu

ABB, Smart View a Keyence uspořádali RoboVision Hackathon, který studentům nabídl jedinečnou možnost...

8. dubna 2025

Exportéři hledají nové trhy. Diverzifikace je klíčem ke stabilitě a odolnosti

České firmy přehodnocují své exportní strategie v reakci na geopolitický vývoj, regulatorní změny a...

10. března 2025

Česká EAG ohlásila dvě akvizice v Německu za více než miliardu

osud roztříštěný evropský trh se softwarovými, datovými a analytickými nástroji pro obchodování s novými i...

28. února 2025

Evropská komise schválila Česku podporu na výrobu tepla z biomasy

Evropská komise schválila podle pravidel EU pro veřejnou podporu český program ve výši přibližně 2,6...

27. ledna 2025

Nůžky odměňování žen a mužů v Česku jsou pořád rozevřené

Mind the gap. Hlášení, které v anglicky mluvících zemích upozorňuje cestující v metru na prostorovou...

22. ledna 2025

Půjčka pro podnikatele je spojená s minimální administrativou

Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...

Reklama

Page generated in 1.3133 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál