Poslanecká sněmovna v prvním čtení projednala návrh novely zákona o dráhách, který stanovuje jednotné podmínky na železnici v rámci Evropské unie a na národní úrovni zavádí monitoring doby řízení drážního vozidla na dráze celostátní nebo regionální.
„Jedním z našich cílů v oblasti železnice je další zvýšení její bezpečnosti a zlepšení podmínek pro drážní dopravu na evropském trhu. Tomu pomůže i projednávaný návrh novely zákona o dráhách. V něm obsažená úprava monitoringu doby řízení drážního vozidla na dráze celostátní nebo regionální umožní efektivnější výkon kontroly dodržování pravidel upravujících délku směny a dobu řízení drážního vozidla v mezinárodní dopravě,“ přibližuje ministr dopravy Karel Havlíček.
Hlavním cílem návrhu zákona je provedení transpozice evropských směrnic: Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/797 ze dne 11. května 2016 o interoperabilitě železničního systému v Evropské unii a směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/798 ze dne 11. května 2016 o bezpečnosti železnic, které jsou zaměřeny na interoperabilitu (vzájemnou spolupráci) železnice v evropském prostoru a její bezpečnost. Oba unijní předpisy jsou součástí technického pilíře čtvrtého železničního balíčku a většinou jde o závazné a přímo použitelné předpisy. Cílem unijní úpravy je uceleněji a přehledněji vymezit podmínky celkové kompatibility (interoperability) železničního systému Evropské unie, podpořit rozvoj služeb železniční dopravy v EU a dokončit vytvoření jednotného evropského železničního prostoru.
Návrh zákona tak stanoví základní podmínky a pravidla provozní a technické propojenosti dráhy celostátní, drah regionálních, vybraných drah jiných členských států a na nich provozovaných drážních vozidel. Vymezují se např. nové podmínky pro uvedení dráhy do provozu či uvedení drážních vozidel na trh. Návrh zákona též počítá s postupným přechodem od národních registrů drážních vozidel k centrálně (na úrovni Evropské unie) vedenému registru dle práva Evropské unie v roce 2024.
Po projednání návrhu zákona v prvém čtení následuje jeho projednání ve výborech a druhé čtení. Celým legislativním procesem by měl návrh zákona projít do konce volebního období.
Ministerstvo dopravy ČR a NejBusiness.cz
25. prosince 2020
Integrovaný regionální operační program (IROP) v roce 2024 významně podpořil rozvoj regionů napříč všemi...
V uplynulém roce 2024 bylo při kontrolách Státního úřadu inspekce práce odhaleno téměř 2 tisíce nelegálně...
ABB, Smart View a Keyence uspořádali RoboVision Hackathon, který studentům nabídl jedinečnou možnost...
České firmy přehodnocují své exportní strategie v reakci na geopolitický vývoj, regulatorní změny a...
osud roztříštěný evropský trh se softwarovými, datovými a analytickými nástroji pro obchodování s novými i...
Evropská komise schválila podle pravidel EU pro veřejnou podporu český program ve výši přibližně 2,6...
Mind the gap. Hlášení, které v anglicky mluvících zemích upozorňuje cestující v metru na prostorovou...
Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...