Jak kvalitní je rozhodování v českých podnikatelských rodinách?

Jak kvalitní je rozhodování v českých podnikatelských rodinách?

Cílem studie bylo analyzovat a vyhodnotit kvalitu rodinného podnikání prostřednictvím kritérií “Kvality v rodinném podnikání”, která hodnotí rodinný podnik podle toho:

  • jak kvalitně funguje rodina vlastníků,
  • jak kvalitně je řízena rodina i podnik,
  • jak kvalitně je řízena nástupnická strategie,
  • jak kvalitně je řízena rovnováha mezi zájmy rodiny a rodinného podniku v oblasti vlastnictví a financí.

Průzkum se zaměřil na hodnocení klíčových aspektů rodinných podniků, ve kterých se významně odlišují od jiných organizačních forem podnikání. Těmi je překrývání tří zcela odlišných systémů – emocionálních vztahů v rodině, racionality podnikání a odpovědnou správou rodinného i podnikového vlastnictví. Kvalitní řízení rodinného podniku se pak promítne do úspěšného mezigeneračního předání. Uvedené aspekty bylo možno shrnout do dvou klíčových výzkumných otázek, na které se průzkum primárně zaměřil:

Jak kvalitně podnikající rodiny řídí svůj vztah k podnikání proto, aby se současně budovaly zdravé vztahy v rodině a zároveň prosperovalo podnikání?
Jak vlastníci rodinných podniků vnímají pojem „nástupnictví“ a co dělají proto, aby rodinný podnik mohl kvalitně a úspěšně fungovat i v další generaci?

Klíčovým výstupem studie bylo poznání, že:

V případě, kdy do managementu rodinného podnikání již vstoupili nástupníci, je patrná snaha o kvalitní řízení rodinných vztahů prostřednictvím vypracování písemného dokumentu ve formě rodinné charty, rodinné ústavy, etického kodexu, kodexu chování apod., na jehož tvorbě se podílí všichni rodinní příslušníci.

Majitelé rodinných podniků jsou plně oddáni rodinnému podnikání a usilují o jeho dlouhodobou prosperitu; věnují kvalitní péči svým zaměstnancům, zákazníkům, dodavatelům; pozitivně ovlivňují po ekonomické a společenské stránce lokalitu, kde působí; kvalita produktů, komunikace, vztahů je pro ně absolutní prioritou.

Na co se v rámci kvality rodinného podnikání více majitelé zaměří? Musí se naučit lépe rozlišovat tři klíčové role, které často současně hrají – manažeři v rodinné firmě, členové rodiny, která podniká a vlastníci rodinné firmy. Do strategického plánování businessu zahrnou i strategické plánování ve vztahu k rodině, budou se snažit rozlišovat manažerské a vlastnické předání podniku. Pokusí se pochopit, že v případě růstu a expanze rodinného podniku je možno upřednostnit do manažerských pozic najaté profesionály oproti rodinným příslušníkům, ti mohou dále zastávat významné funkce ve správních orgánech rodinných podniků.

Libor Musil, místopředseda představenstva AMSP ČR a garant asociačního projektu Rodinná firma, k výstupům dodává: “Rodinné firmy jsou nejzranitelnější v době předávání. V této dekádě dochází k předávání většiny rodinných firem u nás. Práce univerzitních odborníků pomáhá dostat k nám zkušenosti expertů ze zahraničí. Pokud se k tomu přidá i účinná pozornost a pomoc vlády, tak to většina rodinných firem zvládne a tento podstatný segment našeho hospodářství bude pokračovat i v další generaci rodinných podnikatelů.”

Naděžda Petrů, předsedkyně hodnotitelské komise, k výše uvedenému konstatuje: „Rodinné podniky bylo možno ohodnotit jako firmy s vysokou nebo velmi dobrou kvalitou svého podnikání v oblasti administrativně psychologické, manažerské i ekonomicko-finanční. Co mají společného? Snahu o zachování mezigenerační kontinuity, neutíkají od podnikání v době, kdy se nedaří a hledají cesty dalšího rozvoje. Jsou hrdí na úspěchy své i úspěchy firemní, na kvalitu vlastních produktů, služeb, komunikaci se zaměstnanci, zákazníky i dodavateli, na vlastní značku, kterou zaštiťují „svojí tváří“, svým jménem. Do práce dávají srdce, a to je odlišuje od velkých a nerodinných společností.“

„Rodinné firmy jsou nyní často v situaci, kdy jejich majitelé- zakladatelé předávají firmu druhé generaci. Není to skutečně jednoduchý proces, a proto jsme chtěli pomoci aspoň tím, že jsme společně s odborníky a Asociací připravili pro rodinné společnosti praktickou brožuru o předávání firem. Zároveň jsme ve spolupráci s ČMZRB připravili speciální úvěry a záruky. Rovněž mě těší, že studie potvrdila, že se rodinné společnosti dál a dál profesionalizují, ale při tom si udržují svou ohromnou pozitivní energii a zapálení. Ministerstvo průmyslu a obchodu a Rada kvality České republiky je připravena dále tyto projekty podporovat,“ uvádí ředitel odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání Ministerstva průmyslu a obchodu a zároveň místopředseda Rady kvality ČR.

Studie byla realizována za finanční podpory Rady kvality ČR, která spadá pod MPO.

Zdroj informací

Asociace malých a středních podniků a živnostníků a NejBusiness.cz

Datum

23. prosince 2020

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

Reklama

Page generated in 1.6095 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál