Home office se může prodražit zaměstnancům i zaměstnavatelům

Home office se může prodražit zaměstnancům i zaměstnavatelům

V době koronakrize se stal běžným pracovním režimem. Skrývá přitom nejedno úskalí a mnohá rizika. Nevěnuje se mu detailně ani jinak důkladný zákoník práce. Řeč je o práci z domova, kterou podle Mezinárodního měnového fondu využívá celosvětově až sto milionů lidí. Jak vyplývá z průzkumu Manpower Group, jen v Česku tento mechanismus zavedlo kolem 11 % firem napříč obory.

Zmíněná legislativní norma také uvádí, že home office nelze nařídit. Pokud s tím tedy zaměstnanec nesouhlasí a zaměstnavatel není schopen zajistit práci na pracovišti, nezbývá mu než poslat zaměstnance domů v režimu tzv. překážky v práci na straně zaměstnavatele. V takovém případě musí pracovníkovi hradit poměrnou část mzdy. Nejlepší je proto zvolit vzájemně prospěšnou dohodu.

Zaměstnanci ušetří, ale…

Dalším aspektem je vybavení a související náklady. Zaměstnanci sice ušetří například na dojíždění do práce, spotřebují však doma více energie, vody apod. Podle zákoníku práce je na to třeba myslet a najít spravedlivé řešení. Firma může zaměstnanci také poskytnout pracovní prostředky, jako třeba notebook, mobilní telefon nebo i nábytek. „Samozřejmě i s tím vznikají procesní a administrativní náklady a potřeba vnitrofiremní evidence. S použitím vhodných online řešení to však nebývá problém,“ říká Lucie Češpivová, majitelka poradenské a technologické společnosti SMA, a.s.

Raději v kanceláři než doma

„U kreativních činností, jako je třeba marketing, je home office problém, který s jeho délkou využívání narůstá. Chybí zejména osobní kontakty a brainstormingy při vytváření řešení. Lidé jsou po tolika měsících práce z domova už unaveni,“ shrnuje Markéta Vesecká, CEO agentury DORLAND. Ta se rozhodla v rámci epidemie home office kombinovat se zajištěním bezpečného pracovního prostředí a umožňuje svým pracovníkům „odpočinout“ si od práce z domova v kancelářích. „V DORLANDu je práce mimo kanceláře součástí firemní kultury již několik let a vždy šlo o velmi oblíbený benefit. V letošním tak trochu jiném roce se setkáváme s novými preferencemi zaměstnanců – raději v kanceláři než doma. Naštěstí máme prostory uzpůsobené tak, aby to bylo bezpečné. V open space jsme nikdy nenašli zalíbení a i když to provozně znamená vyšší náklady, tak teď jsme za kanceláře rádi.“

Home office jako firemní kultura

Ideální je, pokud je home office vyloženě součástí firemní kultury a benefitů a je na něj pamatováno ve vnitřních předpisech společnosti a ve smlouvách k pracovněprávnímu vztahu. „Důležité je uzavření dohody, která definuje podmínky pro práci mimo pracoviště, včetně místa či míst výkonu práce, vzájemného vypořádání nákladů a také bezpečnosti práce,“ vysvětluje Češpivová, která je také členkou prezidia Asociace komunikačních agentur.

Zmíněná asociace se po jarních zkušenostech s home office rozhodla úplně zrušit svoje kanceláře a převést celý svůj chod na práci z domova. Zároveň také s ministerstvem práce a sociálních věcí řeší některé sporné otázky spojené s tímto druhem výkonu práce, aby mohla členským agenturám poskytnout co nejpodrobnější návod a podporu.

„Například bezpečnost práce představuje při home office docela problém a řada firem na to vůbec nemyslí. To, že zaměstnanec pracuje mimo pracoviště, však nezbavuje zaměstnavatele povinnosti spojené s bezpečností a ochranou zdraví, “ doplňuje Češpivová.

Na kontrolu do obýváku

Největším rizikem pro firmy je však míra poklesu efektivity práce zaměstnanců. I když někdo pracuje z domova, zaměstnavatel má právo jeho činnost kontrolovat. Bez efektivních on-line nástrojů to není možné. Těžko lze vyrazit za podřízenými domů a kontrolovat, zda opravdu pracují pro firmu, nebo zrovna malují obývák. Navíc má zaměstnanec na home office sice povinnost odpracovat plný počet pracovních hodin, ale zároveň má právo si pracovní dobu rozvrhnout dle svých potřeb. Takže i kdyby zaměstnavatel vyrazit na kontrolu chtěl, těžko správně určí kdy. Bez online nástrojů a správného nastavení hodnocení efektivity ve firmě se prostě neobejdete. Což přináší své pozitivní výsledky i mimo dobu virovou.

„Naše společnost se neustálým vývojem online nástrojů na zvýšení efektivity práce a správné nastavení firemních procesů zabývá již více než 10 let. A díky nim byly dopady na efektivitu u našich klientů v době covidové minimální, v jarní vlně naopak u většiny z nich efektivita rostla. Nyní se samozřejmě již projevuje únava, ale stále neklesají pod standardní hodnoty, kterých dosahovali před epidemií,“ vysvětluje Češpivová.

Zdroj informací

ManpowerGroup a NejBusiness.cz

Datum

13. prosince 2020

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

Reklama

Page generated in 1.4567 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál