Letošní rok byl výzvou. Firmy se musely rychle vypořádat s náhlou změnou spojenou s pandemií COVID-19, otřesem ekonomiky s výjimečnými podmínkami. Francouzská rodinná společnost Bonduelle i přesto hlásí za uplynulý rok růst obratu o 2,8 %. I když se kvůli koronakrizi firma potýká s dramatickými výkyvy prodejů, kdy výrazně posílil odbyt konzervovaných a mražených produktů, ale oslabil prodej pro gastro provozy, optimalizuje strategii. Bonduelle se bude ucházet i o zásadní certifikaci B-Corporation, chce se stát vzorem pro další společnosti v oblasti odpovědnosti, udržitelnosti a ekologie.
Společnost Bonduelle, která se specializuje na produkci rostlinných potravin, oznámila za uplynulý rok růst výnosů, a to i navzdory nepříznivé situaci okolo pandemie COVID-19. V celosvětových příjmech si společnost připsala souhrnný obrat téměř 2,9 miliardy EUR a oproti předchozímu roku zaznamenala růst o 2,8 %. „Růst obratu se blíží našim původním cílům, turbulence a nejistá situace na trhu ale měly silně nepříznivý dopad na profitabilitu. Nejvíce se pandemie odrazila v Evropě, kde obrat společnosti stagnoval, zatímco mimoevropské trhy rostly o více než 5 % a ve výsledku představovaly 55 % obratu,“ říká obchodní ředitel společnosti Bonduelle pro Česko a Slovensko Michal Skála.
Koronavirovou krizí nebyly zasaženy konzervované produkty, které meziročně rostly o 9,6 %, dobře si vedly i produkty mražené, jejichž prodej se zvýšil o 4,1 %. Oslabení ale zaznamenaly čerstvé výrobky a lahůdky, ty meziročně oslabily o 4,3 %. „Zaznamenali jsme obrovské disproporce mezi prodejními kanály – zatímco prodeje do gastronomie se výrazně propadly a tento pokles nás trápí dodnes, retailové, a zvláště pak internetové prodeje velmi dynamicky narostly. Oba tyto extrémy se bohužel negativně odrazily na stavu zásob. I přes optimalizaci nám i celému odvětví hrozí před následující sklizní výpadky,“ vysvětluje Skála.
I společnost Bonduelle musela rychle a pružně reagovat na situaci kolem koronavirové pandemie. Investovala do hygienických a dalších opatření na ochranu zaměstnanců a zákazníků. Vedle toho se musela vypořádat s obecným snížením produktivity vzhledem k ochranným opatřením, zvýšením skladovacích nákladů, výkyvy v logistických tocích i se stagnujícími zásobami produktů pro gastronomii. „S našimi farmáři máme silné pouto, společnost se podílí na kompenzaci ztrát producentům zaviněných třeba počasím. V době koronakrize jsme rovněž navýšili odměny zaměstnancům v konzervárenských provozech, kteří v kritických časech, kdy poptávka dramaticky vzrostla, prokázali neskutečné úsilí. V rámci vypořádání se zvýšenými náklady se vedení společnosti dohodlo s akcionáři na snížení odměny vrcholných manažerů a členů výkonné rady a byl podán návrh na snížení dividendy o 20 %. I tak se odhadovaný dopad všech opatření na ziskovost společnosti pohybuje mezi sedmi a deseti miliony eur,“ vypočítává Michal Skála. Provozní zisk společnosti v důsledku souběhu těchto negativních faktorů meziročně poklesl o 12,1 %.
Posilování rostlinné stravy je trendem posledních let. Konzumenti stále častěji vyhledávají zdravější, bezpečnější a cenově dostupnější potraviny nezatěžující životní prostředí. To představuje silný potenciál pro další růst Bonduelle. Společnost podporuje udržitelnou ekonomiku s pozitivními přínosy pro planetu, pro celou společnost i pro místní komunity. Proto podporuje své farmáře, kteří dnes pěstují plodiny na více než 126 000 hektarech. Cílem je podpora biologické rozmanitosti, ochrana přírodních zdrojů, respekt vůči půdě, vodě i vzduchu. Toho chce dosáhnout skrze efektivní, ekologické a inteligentní zemědělství, výzkumem, vývojem, inovacemi a podporou udržitelné a diverzifikované produkce. „Společenská odpovědnost je pro nás klíčovou prioritou. Snažíme se pracovat na lepší budoucnosti, chceme přinášet udržitelná, inovativní řešení pro dostupnější, zdravější a chutné rostlinné potraviny s respektem vůči přírodě a planetě. Příroda je naše budoucnost a my chceme naším modelem inspirovat další společnosti,“ říká Skála.
Společnost Bonduelle své cíle spojené s ekologií, udržitelností a odpovědností vůči planetě dokládá i tím, že se systematicky připravuje na získání náročné certifikace B-Corporation. Ta je exkluzívním světovým klubem společností vyznávajících rovnováhu mezi generováním profitu a sociálně-environmentální udržitelností.
Francouzská rodinná společnost Bonduelle je jedním z největších světových zpracovatelů zeleniny. Disponuje 56 zpracovatelskými závody ve dvanácti zemích, spolupracuje s více než třemi tisíci farmáři a její produkty se prodávají pod šesti různými prémiovými značkami ve více než sto zemích světa. Srdcem produktového portfolia je konzervovaná a mražená zelenina a houby, na některých trzích ale společnost nabízí i čerstvé zeleninové produkty a výrobky založené na rostlinné bázi.
BONDUELLE, spol. s r.o. a NejBusiness.cz
13. prosince 2020
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....