Společnost Prochazka & Partners navazuje na svůj jarní klientský výzkum ohledně budoucnosti a využívání kanceláří. Průzkumu odehrávajícího se během druhého lockdownu, se kterým se ČR nyní potýká, se zúčastnilo bezmála 100 firem s podlahovou plochou přes 350 tis. m² (přibližně desetina pražského trhu). Aktuální krizi firmy řeší nejčastěji hledáním podnájemníka (16,5 %), redukcí kancelářské plochy (11,5 %) či přejednáním nájemní smlouvy za výhodnějších podmínek (8,2 %). Naopak 9,8 % dotázaných se navzdory krizi daří a expandují. Zbytek (54,1 %) pak čeká na konec nájemní smlouvy, jelikož jim aktuální podmínky brání v efektivnějším řešení nastalé situace.
„Určitým signálem pro budoucnost kancelářského trhu jsou odpovědi našich klientů – třetina dotázaných (33,9 %) věří, že kancelář jako primární místo pro výkon práce neohrozí ani pandemie a zbývající dvě třetiny chtějí buď až o 30 % redukovat pronajatou plochu (19,6 %), nebo kombinovat remote office pro většinu svých lidí s pravidelným setkáváním v kanceláři (44,3 %). Nikdo z dotazovaných neplánuje kanceláře úplně rušit, či přejít na čistě vzdáleně řízený provoz firmy,“ říká Radek Procházka, Managing Partner společnosti Prochazka & Partners.
Zajímavé také je, že model dvou firemních sídel (ať již s využitím coworkingu nebo pronájmu druhé kanceláře) je pro většinu firem kvůli vyšším nákladům neprůchodným. Volilo by jej jako cestu z aktuální krize pouze 2,2 % dotazovaných.
„Pokud se brzy nenajde řešení pandemické krize, je jasné, že neobsazenost kanceláří bude nadále růst. Do toho se firmám již dnes nedaří podnajímat své plochy, jak by si ideálně představovaly. Jakmile se navíc začnou ve velkém přejednávat dnešní smlouvy, kterým nyní zbývá polovina až třetina smluvního závazku, kancelářský trhu se bude muset ve světle neustále hrozícího lockdownu poprat s násobně větší neobsazeností než dnes,“ dodává Procházka.
Na trhu se nachází již více než 100 tisíc m² kanceláří k podnájmu, které jsou reálným konkurentem nové výstavby. Náš průzkum data k podnájmům dále doplňuje. Celkem 70,5 % nájemců k sobě podnájemce nechce, či nemá potřebu je hledat. Zbývající třetina dotázaných je pak rozdělená následovně – 11,5 % nyní aktivně hledá podnájemníka, 8,2 % již k sobě podnájemníka našla a 9,8 % zatím v tuto chvíli nehledá, ale uvažuje o tomto kroku, jako východisku ze situace, během které není pronajatá plocha dostatečně využívána. Pokud bychom průměrovali 30 % vůči trhu, tak bude reálná nabídka podnájmu výrazně vyšší, než je dnes komunikována. Nejčastěji přitom (dle našeho průzkumu) firmy chtějí udat plochu o velikosti 200–400 m² (60 %) a 400–1000 m² (20 %) zbytek je shodně po 10 % z opačného pólu rozpětí (100–200 m² či naopak 1000–2000 m²).
V rámci tradičního chování nájemců a jejich pronajaté kancelářské plochy – tzn. renegociace, expanze či redukce plochy – zmíníme pouze nejfrekventovanější odpovědi. Přes 80 % nájemníků se při renegociaci podařilo dosáhnout úspor. Ti, kterým se krizi navzdory daří (desetina dotazovaných), se naopak z poloviny rozšiřují do 10 % nad rámec dnes pronajaté plochy.
Naopak v rámci redukce plochy (kvůli remote office, či propouštění) více než dvě třetiny firem, které kanceláře zmenšovaly, snížily pronajatou plochu kanceláří až do 30 %, což je výrazně vyšší trend, než jsme očekávali. Kancelářský trh má bez debat nakročeno k výrazně vyšší neobsazenosti.
Společnost Prochazka & Partners v roce 2013 založil Radek Procházka a dnes je vedoucí společností výhradně zaměřenou na zastupování nájemců v oblasti komerčních nemovitostí. Poskytuje komplexní servis pro nájemce v segmentech Offices a Industrial (přejednání, relokace, expanze, nákup či výstavba na klíč) a svým klientům zajišťuje i architektonické a projektové poradenství a management (Design & Build). Společnost od roku 2016 vyhlašuje také odbornou soutěž Kanceláře roku.
Prochazka & Partners a NejBusiness.cz
16. listopadu 2020
Mind the gap. Hlášení, které v anglicky mluvících zemích upozorňuje cestující v metru na prostorovou...
Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...