Dvě třetiny firem přehodnocují tradiční model kanceláří

Dvě třetiny firem přehodnocují tradiční model kanceláří

Společnost Prochazka & Partners navazuje na svůj jarní klientský výzkum ohledně budoucnosti a využívání kanceláří. Průzkumu odehrávajícího se během druhého lockdownu, se kterým se ČR nyní potýká, se zúčastnilo bezmála 100 firem s podlahovou plochou přes 350 tis. m² (přibližně desetina pražského trhu). Aktuální krizi firmy řeší nejčastěji hledáním podnájemníka (16,5 %), redukcí kancelářské plochy (11,5 %) či přejednáním nájemní smlouvy za výhodnějších podmínek (8,2 %). Naopak 9,8 % dotázaných se navzdory krizi daří a expandují. Zbytek (54,1 %) pak čeká na konec nájemní smlouvy, jelikož jim aktuální podmínky brání v efektivnějším řešení nastalé situace.

„Určitým signálem pro budoucnost kancelářského trhu jsou odpovědi našich klientů – třetina dotázaných (33,9 %) věří, že kancelář jako primární místo pro výkon práce neohrozí ani pandemie a zbývající dvě třetiny chtějí buď až o 30 % redukovat pronajatou plochu (19,6 %), nebo kombinovat remote office pro většinu svých lidí s pravidelným setkáváním v kanceláři (44,3 %). Nikdo z dotazovaných neplánuje kanceláře úplně rušit, či přejít na čistě vzdáleně řízený provoz firmy,“ říká Radek Procházka, Managing Partner společnosti Prochazka & Partners.

Zajímavé také je, že model dvou firemních sídel (ať již s využitím coworkingu nebo pronájmu druhé kanceláře) je pro většinu firem kvůli vyšším nákladům neprůchodným. Volilo by jej jako cestu z aktuální krize pouze 2,2 % dotazovaných.

„Pokud se brzy nenajde řešení pandemické krize, je jasné, že neobsazenost kanceláří bude nadále růst. Do toho se firmám již dnes nedaří podnajímat své plochy, jak by si ideálně představovaly. Jakmile se navíc začnou ve velkém přejednávat dnešní smlouvy, kterým nyní zbývá polovina až třetina smluvního závazku, kancelářský trhu se bude muset ve světle neustále hrozícího lockdownu poprat s násobně větší neobsazeností než dnes,“ dodává Procházka.

Podnájmy – silný fenomén covid krize

Na trhu se nachází již více než 100 tisíc m² kanceláří k podnájmu, které jsou reálným konkurentem nové výstavby. Náš průzkum data k podnájmům dále doplňuje. Celkem 70,5 % nájemců k sobě podnájemce nechce, či nemá potřebu je hledat. Zbývající třetina dotázaných je pak rozdělená následovně – 11,5 % nyní aktivně hledá podnájemníka, 8,2 % již k sobě podnájemníka našla a 9,8 % zatím v tuto chvíli nehledá, ale uvažuje o tomto kroku, jako východisku ze situace, během které není pronajatá plocha dostatečně využívána. Pokud bychom průměrovali 30 % vůči trhu, tak bude reálná nabídka podnájmu výrazně vyšší, než je dnes komunikována. Nejčastěji přitom (dle našeho průzkumu) firmy chtějí udat plochu o velikosti 200–400 m² (60 %) a 400–1000 m² (20 %) zbytek je shodně po 10 % z opačného pólu rozpětí (100–200 m² či naopak 1000–2000 m²).

Řešení koronavirové krize ze strany nájemců

V rámci tradičního chování nájemců a jejich pronajaté kancelářské plochy – tzn. renegociace, expanze či redukce plochy – zmíníme pouze nejfrekventovanější odpovědi. Přes 80 % nájemníků se při renegociaci podařilo dosáhnout úspor. Ti, kterým se krizi navzdory daří (desetina dotazovaných), se naopak z poloviny rozšiřují do 10 % nad rámec dnes pronajaté plochy.

Naopak v rámci redukce plochy (kvůli remote office, či propouštění) více než dvě třetiny firem, které kanceláře zmenšovaly, snížily pronajatou plochu kanceláří až do 30 %, což je výrazně vyšší trend, než jsme očekávali. Kancelářský trh má bez debat nakročeno k výrazně vyšší neobsazenosti.

Prochazka & Partners

Společnost Prochazka & Partners v roce 2013 založil Radek Procházka a dnes je vedoucí společností výhradně zaměřenou na zastupování nájemců v oblasti komerčních nemovitostí. Poskytuje komplexní servis pro nájemce v segmentech Offices a Industrial (přejednání, relokace, expanze, nákup či výstavba na klíč) a svým klientům zajišťuje i architektonické a projektové poradenství a management (Design & Build). Společnost od roku 2016 vyhlašuje také odbornou soutěž Kanceláře roku.

Zdroj informací

Prochazka & Partners a NejBusiness.cz

Datum

16. listopadu 2020

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

10. března 2025

Česká EAG ohlásila dvě akvizice v Německu za více než miliardu

osud roztříštěný evropský trh se softwarovými, datovými a analytickými nástroji pro obchodování s novými i...

28. února 2025

Evropská komise schválila Česku podporu na výrobu tepla z biomasy

Evropská komise schválila podle pravidel EU pro veřejnou podporu český program ve výši přibližně 2,6...

27. ledna 2025

Nůžky odměňování žen a mužů v Česku jsou pořád rozevřené

Mind the gap. Hlášení, které v anglicky mluvících zemích upozorňuje cestující v metru na prostorovou...

22. ledna 2025

Půjčka pro podnikatele je spojená s minimální administrativou

Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

Reklama

Page generated in 1.5425 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál