Od počátku pandemie covid-19 se skupina ČSOB intenzivně zaměřila na pomoc všem skupinám klientů a soustředila se na zajištění dostupnosti služeb fyzicky i online 24/7. Čistý zisk skupiny za devět měsíců letošního roku činil 6,3 miliardy Kč. Objem klientských úvěrů, vkladů i aktiv pod správou meziročně stoupl.
„Procházíme jedním z nejsložitějších období v historii. Od počátku pandemie covid-19 věnujeme pozornost zdraví a bezpečí klientů i zaměstnanců a zajištění dostupnosti služeb online i na pobočkách. Schválili jsme téměř 65 tisíc odkladů splátek, a i po skončení plošného moratoria jsme stále připraveni klientům pomáhat. Pozitivní je, že lidé i v tomto čase v mnohem větší míře spoří a přibývá i těch, co pravidelně investují. Charakteristický je také daleko větší příklon zákazníků k digitálním a online službám,” komentuje výsledky generální ředitel ČSOB John Hollows a dodává: „Velmi mě těší prestižní ocenění Nejlepší banka a Klientsky nejpřívětivější banka. Je to odměna za práci celé skupiny ČSOB, naše investice do inovací a zákaznických služeb, a také povzbuzení do dalšího náročného období, kterému musíme společně čelit. Skupina ČSOB dále zvýšila kapitálovou přiměřenost a zůstává objemem poskytnutých úvěrů pro občany i firmy nejsilnějším hráčem na trhu. Všem kolegům patří velké poděkování za mimořádnou pracovní aktivitu a úsilí v náročné pandemické době.“
Čistý zisk skupiny ČSOB za devět měsíců letošního roku klesl kvůli růstu opravných položek k úvěrům a nižším provozním výnosům. Meziroční porovnání také negativně ovlivnila vyšší základna roku 2019, která byla ovlivněna jednorázovými zisky z přecenění podílu v ČMSS a prodeje ČSOB Asset Management. Bez zmíněných mimořádných faktorů a dopadu konsolidace ČMSS by byl čistý zisk meziročně nižší o 48 procent.
Kvalita úvěrového portfolia zůstává vysoká, vyšší náklady na riziko odrážejí předpokládané dopady zhoršeného ekonomického vývoje. Opravné položky k úvěrům vzrostly na 5,1 miliardy Kč v souvislosti s očekáváním ekonomických dopadů pandemie covid-19. Podíl úvěrů v selhání z celého úvěrového portfolia byl na konci 3. čtvrtletí nízkých 2,12 procenta.
Celkové portfolio úvěrů meziročně vzrostlo o tři procenta díky růstu v retailovém segmentu včetně úvěrů na bydlení, kde skupina ČSOB (do níž patří Hypoteční banka a ČMSS) udržela postavení jedničky na trhu. Úvěry na bydlení, tedy hypotéky a úvěry ze stavebního spoření, meziročně narostly o 5 procent. Objem vkladů stoupl o deset procent a objem majetku pod správou se zvýšil o pět procent.
Počet aktivních uživatelů mobilního bankovnictví Smartbanking se meziročně zvýšil o 35 procent a počet transakcí narostl dokonce o 44 procent. Klienti rovněž platili častěji kartami, využívali nákupy online a v menší míře vybírali hotovost. „Výhody naší dlouhodobé strategie Digitálně a s lidmi a orientace na technologické inovace pandemie ještě zvýraznila. I nadále chceme lidem život zpříjemňovat a zjednodušovat tak, abychom pro ně zůstali první volbou. Lidé většinu produktů a služeb zvládají online, ale pro složitější životní situace potřebují poradenství a konzultace,” uvádí člen představenstva ČSOB zodpovědný za retail Jan Sadil. „Právě pilotujeme nový obslužný systém pro pobočky, kde budou i zóny pro financování bydlení, o které je bez ohledu na covid-19 velký zájem,” dodává Jan Sadil.
Pomáháme, kde můžeme. Od jarní karantény jsme darovali 1 922 kusů IT techniky 50 neziskovým a příspěvkovým organizacím. Notebooky, tablety, stolní počítače i monitory putovaly prostřednictvím organizací a škol hlavně k žákům a studentům ze sociálně slabých a pěstounských rodin. Podporujeme také seniory v domovech, aby mohli snadněji navázat kontakt s rodinou v době, kdy byly a nyní stále jsou zakázané návštěvy.
Spolupracujeme 25 let také s Výborem dobré vůle - Nadací Olgy Havlové a společně poskytujeme studentům se sociálním a zdravotním znevýhodněním studijní stipendium. Na podzim jej nově získalo dalších 22 studentů středních a vysokých škol. Aktuálně tak z Fondu vzdělání podporujeme celkem 90 mladých lidí se zdravotním postižením, z dětských domovů nebo sociálně znevýhodněných rodin. Na jaře i na podzim jsme vyčlenili 30 našich telefonních operátorů, aby pomohli při trasování v rámci Chytré karantény.
Šetrnost k životnímu prostředí a udržitelnost jsou dlouhodobou součástí firemní DNA a filozofie společenské odpovědnosti ČSOB. Ekologické smýšlení skupina promítá do svých budov, bankovních i pojišťovacích produktů i aktivit. Vlajkovou lodí je ČSOB Kampus v Praze, který patří mezi nejmodernější a nejekologičtější kancelářská sídla v Evropě. Tisíce klientů využívají zelenou platební kartu, která snižuje uhlíkovou stopu o 7 gramů CO2. Mezi další ekologické produkty patří zelená hypotéka, zelená autopůjčka nebo podílový fond vodního bohatství. Jen za posledních pět let ČSOB snížila produkci odpadů o téměř dvě třetiny a loni ušetřila 132 tun papíru.
Vybrané ukazatele skupiny ČSOB |
Tři čtvrtletí 2019 |
Tři čtvrtletí 2020 |
Meziroční změna |
Čistý zisk (mld. Kč) |
14,7 |
6,3 |
-57 % |
Poměr nákladů a výnosů |
44,9 % |
52,8 % |
+8,0 p.b. |
Objem úvěrů (mld. Kč) |
775,9 |
795,5 |
+3 % |
Objem vkladů (mld. Kč) |
978 |
1 078 |
+10 % |
Aktiva pod správou (mld. Kč) |
233,6 |
245,5 |
+5 % |
Kapitálový poměr Tier 1 (CET 1) |
18,7 % |
22,8 % |
+4,1 p.b. |
Ukazatel nákladů na úvěrové riziko (CCR) |
0,05 % |
0,64 % |
+0,59 p.b. |
Skupina ČSOB
je vedoucím hráčem na bankovním trhu v České republice. Naše motto „Digitálně a s lidmi“ nejlépe vyjadřuje probíhající investice do inovací a digitalizace, díky nimž neustále zjednodušujeme a zkvalitňujeme obsluhu našich klientů v pobočkách i online prostředí. Naše služby jsou k dispozici 24 hodin denně 7 dnů v týdnu. Stavíme na unikátním bankopojišťovacím modelu, který nabízí pod jednou střechou vše pro řešení finančních potřeb – od bankovních služeb pod značkou ČSOB či Poštovní spořitelna přes pojištění od ČSOB Pojišťovny až po úvěry na bydlení od Hypoteční banky či Českomoravské stavební spořitelny, ČSOB Penzijní společnost, ČSOB Leasing, ČSOB Asset Management, ČSOB Factoring a Patria Finance. Své služby poskytujeme všem typům zákazníků – fyzickým osobám, malým a středním podnikům i korporátní a institucionální klientele. Skupina ČSOB je součástí mezinárodní bankopojišťovací skupiny KBC, která působí především v Belgii a v regionu střední a východní Evropy.
Československá obchodní banka, a. s. a NejBusiness.cz
14. listopadu 2020
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....