Prodeje prémiových paliv během pandemie rostly hlavně díky velmi nízkým cenám

Prodeje prémiových paliv během pandemie rostly hlavně díky velmi nízkým cenám

Spotřeba prémiových paliv kontinuálně roste. Podle odborníků jsou za tím nejen vyšší nároky motoristů, ale také poměrně levné pohonné hmoty. Jejich ceny byly extrémně nízké během jarní koronavirové krize, což přispělo k ještě větší oblibě prémiové nafty i benzínu. Například v odběrech prostřednictvím tankovacích karet poskytovaných nákupní aliancí Axigon se podíl prémiových paliv v posledních letech téměř zdvojnásobil. Ne každá dražší varianta paliva je však nutně prémiová. Pro prémiové palivo totiž neexistuje jednotný standard nebo norma.

Prémiová paliva přinášejí zákazníkům přidanou hodnotu díky přídavku speciálních aditiv. Ta svým složením zlepšují jakostní parametry paliva nad rámec platných technických norem, které musí splňovat všechna motorová paliva dodávaná na trh. Zákazník by měl poznat určité benefity například v nižší spotřebě, čistotě palivové soustavy, nižších nákladech na údržbu i vyšším výkonu vozidla.

„Celá škála aditiv obsažených v prémiových palivech zajišťuje komplexní péči o motor a palivovou soustavu a vede i k nižší spotřebě. Jde hlavně o detergenční, antioxidační, mazivostní či protikorozní aditiva a speciální druhy aditiv zlepšující konkrétní jakostní parametr. V dnešní době je důležitá i nižší emisní stopa CO2 v palivech, a proto jsou podstatné například biosložky v benzínech. Jde o obnovitelný zdroj, který v palivu zvyšuje obsah kyslíku, čímž snižuje emise CO2.  Biosložky se využívají v různých formách, jako je biolíh nebo ETBE. U prémiových naft pak přísady nebo bio komponenty jako HVO zvyšují cetanové číslo. Používají se ale i přísady na snížení pěnivosti nafty a depresanty na zlepšení nízkoteplotních vlastností, a tedy provozní spolehlivosti nafty v zimě,“ popisuje Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) s tím, že spotřeba prémiových paliv v posledních letech roste.

To potvrzují také údaje nákupní aliance Axigon, která podnikatelům a firmám poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil. „Zejména v průběhu první vlny koronaviru jsme zaznamenali rekordní zájem o prémiová paliva, která tak letos tvoří již 13 procent obratu a jejich procentuální podíl se v posledních letech zdvojnásobil. V absolutní hodnotě to za letošní rok představuje již téměř pět milionů litrů,“ říká Damir Duraković, generální ředitel Axigonu. „Díky extrémně nízkým cenám paliv byly například i pohonné hmoty Shell V-Power velmi cenově příznivé. V dubnu tak bylo možné tankovat litr V-Power Diesel, a dokonce i V-Power Race 100 s naší tankovací kartou za 23,39 koruny. Paliva od té doby samozřejmě podražila, sleva 2,20 koruny na litr prémiových paliv v síti Shell je ale možné využívat stále,“ dodává Damir Duraković.

Pro složení prémiových paliv nicméně není určen žádný všeobecný standard. Příslušné jakostní normy totiž platí univerzálně pro všechny pohonné hmoty, ale definice složení nadstandardního prémiového paliva neexistuje. Různé petrolejářské firmy tak vyvíjejí vlastní formulaci pod různými obchodními názvy a rovněž v některých diskontních sítích čerpacích stanic může být k dostání i „vylepšená“ a dražší varianta paliva. Spotřebitel by se ale neměl spoléhat na to, že dražší palivo bude automaticky prémiové a měl by se konkrétně informovat o benefitech aditivace a prokazatelných výsledcích laboratorních i motorových zkoušek.

„Palivo, u něhož se výrobce zaměří pouze na mírné vylepšení jednoho parametru, nelze považovat za prémiové palivo v pravém slova smyslu. Skutečně prémiová paliva, jaká dodávají na trh firmy z naší asociace, vynikají komplexní a nadstandardní aditivací,“ vysvětluje Václav Loula. Přínosy prémiových paliv by pak měly být vždy podložené odbornými testy v laboratořích a motorových zkušebnách. „Renomovaní dodavatelé, jako například Shell, se při aditivaci prémiových paliv opírají o vlastní vývoj, úzkou spolupráci s automobilovým průmyslem i motoristickým sportem a samozřejmě aditivářskými společnostmi,“ doplňuje Damir Duraković.

Zdroj informací

Axigon a NejBusiness.cz

Foto: Shell

Datum

30. října 2020

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

Reklama

Page generated in 1.9022 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál