Společnost Unilever, jeden z největších dodavatelů produktů pro domácnost, oznámila, že ve svých čisticích a pracích prostředcích do roku 2030 nahradí 100 % složek pocházejících z fosilních paliv složkami z obnovitelného či recyklovaného uhlíku.
K tomuto kroku se společnost prostřednictvím svých značek Cif, Domestos, Savo, Coccolino, Surf nebo Seventh Generation rozhodla především pro to, aby mohla dosáhnout svých cílů v oblasti udržitelnosti.
Projekt Čistá budoucnost je jedinečný především snahou začlenit principy cirkulární ekonomiky do složení i obalů čisticích prostředků na celosvětové úrovni. Většina z dnes dostupných čisticích a pracích prostředků obsahuje složky, které jsou vyrobené z fosilních paliv, neobnovitelných zdrojů uhlíku. Ústup od těchto složek a přesun k obnovitelným a recyklovaným složkám uhlíku považuje společnost Unilever za další krok k dosažení budoucnosti bez fosilních paliv.
Složky používané v čisticích a pracích prostředcích společnosti Unilever se v rámci životního cyklu těchto produktů podílejí na největší části uhlíkové stopy (46 %). Tento nový přístup tak společnosti otvírá zcela nové možnosti ve snižování své uhlíkové stopy. Společnost dokonce očekává, že tato iniciativa sníží uhlíkovou stopu složení jejích produktů až o 20 %.
Peter ter Kulve, prezident Divize čisticích a pracích prostředků, říká: “Projekt Čistá budoucnost naplňuje naši vizi ještě více transformovat naše podnikání k udržitelnosti. Celé naše odvětví musí nalézt způsob, jak se obejít bez surovin původem z fosilních paliv. Musíme přestat získávat uhlík z podzemí, když je ho dostatek na zemi, jen se ho odtud musíme naučit lépe získávat.“
Lukáš Svienty, leader Divize čisticích a pracích prostředků společnosti Unilever za Česko a Slovensko, dodává: „Projekt Čistá budoucnost byl inspirací již pro několik inovací, které jsou dostupné i na českém trhu. Z těch nejnovějších jde o transformaci portfolia značky Cif do obalů z recyklovaného plastu. Řada Cif Nature’s Recipe je uvedena ve 100% recyklovaných lahvích, ubrousky této řady jsou vyrobené z textilíe s 0% příměsí plastu. Dokonce naše ikonické krémy Cif si u nás můžete zakoupit v lahvích, jež jsou z 50 % tvořeny recyklovanými plasty.
Co se týče pracích a avivážních prostředků, novinkou jsou ultrakoncentrované aviváže Coccolino Intense v lahvích ze 100% recyklovaného plastu. Úplnou novinku představují nové tablety do myčky značky Cif s certifikátem Ekolabel a 100% recyklovatelným obalem a 70% obsahem složek přírodního původu, navíc jsou vyráběny v závodě s nulovou uhlíkovou stopou.“
Investice společnosti Unilever do projektu Čistá budoucnost v hodnotě 1 miliardy euro budou směřovat na financování výzkumu v oblasti biotechnologií, využití CO2 a odpadu a nízkouhlíkové chemie, což urychlí přechod od chemikálií pocházejících z fosilních paliv. Tyto investice budou také použity na vývoj biologicky rozložitelných a vodu šetřících formulací produktů, snížení používání panenského, tedy nerecyklovaného plastu do roku 2025 na polovinu a na podporu rozvoje komunikace značek, díky nimž budou tyto technologie atraktivní pro spotřebitele.
Program Čistá budoucnost, doplněk k Fondu na ochranu klimatu a přírody společnosti Unilever, který obnáší další 1 miliardu euro, je ovšem zaměřen především na vytvoření cenově dostupných čisticích a pracích prostředků, které poskytují vynikající účinnost s výrazně nižším dopadem na životní prostředí.
Čistá budoucnost již nyní podporuje špičkové oborové projekty po celém světě, které mění složení a způsob výroby čisticích a pracích prostředků. Například na Slovensku spolupracuje společnost Unilever s lídrem v oblasti biotechnologií Evonik Industries na vývoji výroby rhamnolipidů, což jsou obnovitelné a biologicky rozložitelné povrchově aktivní látky, které se již používají v tekutých prostředcích Sunlight na mytí nádobí například v Chile nebo Vietnamu.
Ústředním bodem v projektu Čistá budoucnost je tzv. Uhlíková duha, což je nový přístup k diverzifikaci uhlíku využívaného ve složení produktů. Neobnovitelné fosilní zdroje uhlíku (v Uhlíkové duze nazvané černým uhlíkem) budou nahrazeny zachyceným CO2 (fialový uhlík), rostlinnými a biologickými zdroji (zelený uhlík), mořskými zdroji, jako jsou řasy (modrý uhlík), a obnoveným uhlíkem z odpadu (šedý uhlík).
Peter ter Kulve, prezident Divize čisticích a pracích prostředků společnosti Unilever, shrnuje: “Dostávali jsme opakovaně zpětnou vazbu od spotřebitelů, že si přejí udržitelné, ale cenově dostupnější čisticí produkty, které mají stejné účinky jako ty tradiční. Rychlý vývoj v oblasti vědy a techniky nám umožňuje tohoto přání dosáhnout. Věříme, že přineseme na trh takové produkty, které ocení naši spotřebitelé, i příroda.“
Unilever a NejBusiness.cz
18. září 2020
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....