Všichni bychom chtěli jezdit po silnicích, které jsou hladké, bezpečné a dobře udržované. Tyto jejich vlastnosti jsou podstatné nejen pro bezproblémové fungování ekonomiky (průmysl, zemědělství, obchod), ale i pro naši osobní dopravu. Podle údajů Světové banky je ekonomická návratnost prostředků vložených do údržby silnic (Economic Rate of Return) téměř dvakrát vyšší než prostředky vložené do nové výstavby. Na preventivní údržbu českých komunikací se však u nás mnohdy zapomíná.
I když podle údajů Registru smluv přesahují roční náklady na údržbu k silnic a dálnic ve správě ŘSD částku 9 miliard korun, stále se setkáváme s měsíce a roky neopravovanými trhlinami a výtluky na komunikacích. Odkládaná údržba přitom vede k daleko rozsáhlejšímu poškození. Oprava výtluků jako součást preventivní údržby tvoří podle stejného zdroje (Registru smluv) jen 98 miliónů korun. To je pouhé 1 % z celkových nákladů na údržbu. Přitom právě v ČR byla vyvinuta inovativní technologie FUTTEC pro preventivní opravy poruch asfaltových vozovek (výtluků a trhlin) na principu mikrovlnné technologie. Ta je v porovnání s běžně používanými technologiemi ekologičtější, lze ji provádět po celý rok včetně zimy. A hlavně: je trvalá.
S jistou mírou nadsázky můžeme situaci na našich silnicích přirovnat k návštěvě zubaře. Tu často odkládáme, upřednostňujeme jiné výdaje. Když už pak ke stomatologovi skutečně musíme, místo jedné malé plomby v jediném termínu nás někdy čeká dlouhá série lékařských zákroků, vrcholící drahým implantátem. Vztaženo na silnice: jejich trvanlivé opravy nebudou vyžadovat opakované (a v dlouhodobém horizontu mnohem dražší) zásahy, jak je tomu v současnosti. Lépe udržovaná komunikace vydrží déle, prodlouží se intervaly mezi nutnými generálními rekonstrukcemi.
Ministerstvo dopravy amerického státu Kalifornie (California Department of Transportation – Caltrans) popisuje výhody prevence údržby vozovek na úkor jejich generálních oprav poměrem 1 : 6. Podle něj činí náklady na prevenci pouhou jednu šestinu oproti tomu, kolik by stála generální oprava vozovky: jinými slovy, 1 dolar vložený do prevence zabrání investici 6 dolarů, vynaložených na celkovou rekonstrukci komunikace. Přitom tato čísla podle Caltransu zahrnují pouze prvotní náklady: nepromítají se do nich např. náklady na opravy dopravních prostředků v důsledku nehod způsobených výtluky či trhlinami, opotřebení dopravních prostředků jezdících po špatných silnicích apod.
Zakladatel společnosti FUTTEC Jiří Rušikvas k tomu dodává: „Mikrovlnná technologie, kterou pro účely preventivních oprav vozovek vyvíjíme ve spolupráci s Akademií věd České republiky, je jediná, která dokáže zachovat vlastnosti původní vozovky. Zacelí poruchu (např. výtluk či trhlinu) beze změny původních parametrů komunikace – únosnosti a protismykových vlastností. Všechny ostatní technologie frézováním či bouráním rozšiřují opravenou plochu a vytvářejí spáru, nebo dodávají do vozovky materiál o složení odlišném od jejího původního materiálu, nebo do silnice dodávají materiál o jiné zrnitosti s nižní nosností. Technologie FUTTEC pracuje beze švů: při opravě nevzniká spára, do které by mohla zatékat voda a znovu silnici ničit. Preventivní oprava vozovky prostřednictvím našeho stroje FT3 znamená trvalou opravu, zachovávající vlastnosti původní vozovky. Výsledkem je vyšší bezpečnost silničního provozu, méně časté zásahy silničářů a díky tomu dlouhodobé úspory financí na údržbu komunikací, menší opotřebení dopravních prostředků a v neposlední řadě také větší spokojenost řidičů.“
Společnost FUTTEC a.s. byla založena v roce 2011 s cílem vyvinout unikátní systém opravy výtluků na silnicích. Technologie, která je výsledkem dlouholetého výzkumu a zdokonalování, vznikla ve spolupráci s Ústavem chemických procesů Akademie věd ČR. Společnost FUTTEC za ni získala ocenění Vizionáři 2019 ve stejnojmenné soutěži sdružení CzechInno. Navíc se jí z Evropské komise v rámci programu EU Horizon 2020 podařilo získat dotaci ve výši 1,8 mil. euro na komercionalizaci této inovativní technologie, kterou tak díky získaným financím bude moci dále zdokonalovat a uvádět ji v širším měřítku na český i zahraniční trh.
Technologie FUTTEC je určena k trvalým opravám výtluků a dalších poruch asfaltových povrchů na pozemních komunikacích, cyklostezkách a dalších asfaltových plochách. Funguje na principu ohřevu asfaltových směsí pomocí mikrovlnné technologie, díky čemuž je zajištěn hloubkový ohřev opravovaného místa bez degradace asfaltové směsi. Výsledkem je vysoká pevnost a dlouhá životnost opraveného místa. Díky tomuto principu může být oprava silnic realizována celoročně, tedy i v zimním období.
Tato technologie je ukryta v srdci unikátního zařízení FT3, které nyní společnost nabízí zákazníkům k prodeji. Ve druhé polovině roku 2020 bude na trh uveden třikrát výkonnější model FT4, který opravy zrychlí.
FUTTEC a.s. a NejBusiness.cz
13. července 2020
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....