CzechTrade poskytl bezplatné služby exportérům v hodnotě více než 12,5 milionů

CzechTrade poskytl bezplatné služby exportérům v hodnotě více než 12,5 milionů

Servis v hodnotě více než 12,5 milionů korun poskytla agentura CzechTrade tuzemským firmám během pandemie koronaviru. Bezplatných cca 750 individuálních exportních služeb využilo na 350 malých a středních podniků. CzechTrade zavedl dočasný servis zdarma po konzultaci s Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) na pomoc exportérům krátce po vyhlášení nouzového stavu. Podnikatele podpořil také vzdělávacími akcemi on-line a vyřizováním dotazů v Klientském centru. To vše s cílem tuzemským exportním společnostem co nejvíce usnadnit podnikání, a to i s využitím moderních informačních a komunikačních technologií.

„Firmy potvrzují, že státní podpora je po úspěšný export velmi důležitá, protože otevírá dveře. Celosvětová pandemie koronaviru také víc než dřív ukázala, že je nutné reagovat rychle a operativně se přizpůsobovat měnícím se podmínkám“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodává: „Pracovníci zahraničních kanceláří CzechTradu tak českým exportérům i během pandemie pomáhali vyhledávat potenciální odběratele, propojovali s nimi naše firmy, jednoduše dělali vše proto, aby identifikované obchodní příležitosti tuzemští podnikatelé maximálně využili. A je samozřejmostí, že v tom budou i nadále pokračovat.“

„Situace s nákazou COVID-19 mnohdy zvýšila poptávku po české produkci. Je třeba toho promptně využít. Mám radost, že jsme mohli pomoct například Itálii, která potřebovala roušky, zájem projevilo 20 tuzemských dodavatelů a spolupráci se podařilo navázat,“ říká náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro EU a zahraniční obchod Martina Tauberová a dodává: „Nejde ale jen o osobní ochranné pomůcky. Např. na poptávku po interiérovém vybavení do Belgie reagovalo 11 českých podniků, i zájem svařovat žebříkové rámy z hliníkových profilů ve stejné zemi projevilo devět našich firem. Indický výrobce zase hledal dodavatele elektromotorů pro pohon svých elektrických vozítek, zatím jsme jej propojili se čtyřmi firmami z České republiky.“

Karanténa v souvislosti s koronavirem ovlivnila také vzdělávací akce. A i na to CzechTrade operativně reagoval speciální on-line platformou. „Potřebné znalosti a informace nyní zájemci od našich zahraničních pracovníků získají, aniž by museli někam jezdit, z kanceláře či z domova prostřednictvím počítače připojeného na internet. Vzdělávací semináře on-line navštěvuje mnohem více lidí, než by to bylo možné fyzicky a jsou také mnohem víc interaktivní,“ říká generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal a dodává: „Na už realizované akce i ty, co se v brzké době plánují, se přihlásilo na 1 280 účastníků. Do konce května se exportní vzdělávání zaměří na ekonomiku a příležitosti pro české firmy v Mexiku, možnosti exportu v Německu, ale také na udržitelný design, inovativní materiály a jejich použití v souladu s principy cirkulární ekonomiky.“

Firmám pomáhá i Klientské centrum pro export, tedy společný projekt MPO, CzechTrade a Ministerstva zahraničních věcí. Letos v dubnu se počet dotazů kvůli koronaviru oproti stejnému období 2019 zvýšil o více než 20 %. Firmy začaly hledat nové odbytiště pro stávající či nové produkty, zajímaly se o export produkce, která již nasytila poptávku v ČR například v oblasti šití a dodávek roušek, různých ochranných prostředků, desinfekce apod. Nyní se ozývají další firmy, které se rozhodly využít služeb CzechTrade zdarma. V poslední době například ty, které chtějí exportovat ovocné sirupy či vyhledat odběratele a distributory pro koženou galanterii.

Lidé se také na Klientském centru pro export v poslední době často ptají na aktuální podmínky pro vycestování pracovníků do Španělska, na Slovensko a dalších zemí. CzechTrade také provozuje informační portál pro podnikatele Businessinfo.cz. V kontextu s pandemií koronaviru na něm mimo jiné zveřejňuje a pravidelně aktualizuje nejčastější otázky a odpovědi.

Z výše uvedeného je zřejmé, že se s pomocí MPO a její agentury CzechTrade českým exportérům daří uzavírat obchody průběžně a ani během celosvětové pandemie koronaviru se chuť exportovat nesnížila, spíše naopak. Mluví o tom i samotné firmy. Například výrobce plastových a hliníkových oken na Meeting Pointu CzechTrade, což je pravidelná konzultační akce na pomoc exportérům, jednal o certifikaci oken do Austrálie a nyní je před finálním podepsáním první objednávky oken.

„Dostal jsem kontakt na normálního člověka, který to má v hlavě srovnané. Sedli jsme si jak technicky, obchodně, i lidsky. Doufám, že se spolupráce rozjede i s dalším kontaktem od vás,“ popisuje spolupráci majitel firmy DYNAL Martin Sklenář. V Rumunsku se zase podařilo zrealizovat pro Vojenské lesy a statky ČR v rámci bezplatné asistence screening trhu vhodných potenciálních obchodních partnerů. „Poskytnuté informace jsou pro nás neocenitelné. Spolupráce byla na profesionální úrovni a velice si ji vážíme,“ říká vedoucí obchodu VLS Jiří Horák. V Belgii se zase podařilo najít pro firmu Linia zahraničního odběratele a jejich roušky jsou už na cestě do lékáren a obchodů.

Pandemie koronaviru ukázala, že při zvládnutí krizových situací hrají velmi významnou roli digitalizace a inovace. V ČR mají velký potenciál, výsledky transferu technologií by mělo být samozřejmě možné využívat i v době po koronaviru. Důležité je také zaměření exportu na přidanou hodnotu, kdy nejen na technologických projektech je patrné, že ČR může být inspirativní zemí pro budoucnost.

Zdroj informací

CzechTrade a NejBusiness.cz

Datum

26. května 2020

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

4. srpna 2025

Půjčka pro podnikatele nabízí velmi atraktivní možnosti

Jednoduchý scénář je za dveřmi, pro nečekané výdaje ve světě podnikání je tu malý úvěr. Ten se obejde bez...

7. července 2025

Stát podpoří pěstitele ovoce a zeleniny: Sezónní zaměstnanci v těchto sektorech získají slevu na pojistném a větší časový rozsah dohod

Sezónní zaměstnanci, kteří pracují v ovocnářství a zelinářství, získají slevu 7,1 % na sociálním...

3. července 2025

Program turistických voucherů pro Jeseníky přinesl regionu téměř 300 milionů korun

rogram turistických voucherů pro Jeseníky realizovaný Ministerstvem pro místní rozvoj (MMR) ve spolupráci...

11. června 2025

SÚIP: V roce 2024 provedl bezmála 19 000 kontrol a udělil pokuty za téměř 470 miliónů

Celkem 18 969 provedených kontrol, 5 595 udělených pokut v celkové výši 468 994 500 korun, ale i 1 934...

6. června 2025

První vysokorychlostní trať v ČR „Moravská brána“ je blíže realizaci

První vysokorychlostní trať v České republice uspěla v procesu posouzení vlivů na životní prostředí (EIA)...

4. června 2025

Firmy v železničním průmyslu nabízejí stovky pracovních míst pro letošní absolventy technicky zaměřených středních škol

Členské firmy Asociace podniků českého železničního průmyslu - ACRI letos nabízejí stovky pracovních míst,...

16. května 2025

Samsung přebírá špičkového globálního výrobce HVAC zařízení FläktGroup

Společnost Samsung Electronics oznámila, že uzavřela dohodu o převzetí veškerých akcií skupiny FläktGroup,...

27. dubna 2025

SGEF reportuje 36% nárůst financování strojů a technologických zařízení

Société Générale Equipment Finance (SGEF), tuzemský lídr nebankovního financování firem a člen Skupiny...

25. dubna 2025

Flexibilních kanceláří v Česku už je přes 172 500 metrů čtverečních. A bude jich více i v regionech

Flexibilní kanceláře v Česku zažívají rekordní růst. Po utlumení poptávky během pandemie sledujeme výrazné...

22. dubna 2025

IROP v roce 2024: 2 409 podpořených projektů a investice za 26,5 miliardy korun

Integrovaný regionální operační program (IROP) v roce 2024 významně podpořil rozvoj regionů napříč všemi...

Reklama

Page generated in 1.5936 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál