Stále více zákazníků zajímá původ a výroba oblečení, stejně tak recyklace

Stále více zákazníků zajímá původ a výroba oblečení, stejně tak recyklace

Stále více lidí přemýšlí nad tím, kde a jak vzniká oblečení, které si kupují. Až 80 % evropských spotřebitelů chce vědět o dopadech jeho výroby, říká studie Fashion Revolution. I v České republice lze sledovat trend změny. Lidé chtějí vědět, kdo jejich oblečení šije, jakého původu je použitý materiál, v jakých podmínkách se výrobky zhotovují a jaký je dopad výroby zejména na svět a klima. Pomáhají v tom nastupující generace mileniálů i nové technologie.

Zájem dokazuje i studie Fashion Revolution, která byla provedena v pěti největších evropských zemích (Velká Británie, Španělsko, Německo, Itálie a Francie), kde bylo dotazováno 5 000 respondentů. Cílem studie bylo zjistit, jakými parametry jsou lidé ovlivňováni při nákupu oděvů, obuvi nebo módních doplňků a jaké informace chtějí, aby výrobci sdíleli. Výsledky prokázaly, že 80 % dotazovaných si myslí, že by měly módní značky informovat o sociálních dopadech a dopadech na životní prostředí. Nejdůležitější pro respondenty bylo, aby výrobci snížili své dlouhodobé dopady na svět (84 %), konkrétně pak změny klimatu (85 %), ochranu životního prostředí (88 %) a genderovou nerovnost (77 %).

Také spotřebitelé v České republice jsou stále citlivější na původ a dopady výroby módy, kterou kupují a nosí. O tuto problematiku se zajímají především mileniálové, pro které je odívání velmi důležitou součástí života. Snaží se, aby je to, co si oblékají, charakterizovalo a vyjadřovalo jejich postoje. Potrpí si na etický rozměr svého šatníků a dělají maximum pro to, aby svými nákupy co nejméně škodili planetě, proto jejich šatní skříně plní módní kousky etické a udržitelné módy. Tyto postoje hlasitě propagují a tím také problematiku dostávají do povědomí a na tato témata upozorňují.

Etická a udržitelná móda

Etická móda se zabývá etickou stránkou výroby oblečení. Jedná se především o důsledné dodržování lidských práv. Cíleně jej nakupují ti, kteří odmítají nosit oblečení, které šili dětští dělníci v naprosto nelidských podmínkách. Etická móda je také ekologická, stejně, jako móda udržitelná. V čem spočívá tolik opěvovaná a s vysokým zájmem poptávaná udržitelná móda? Výrobci těchto produktů pečlivě dbají na co nejnižší negativní dopad výroby oblečení na životní prostředí. Zaměřují se především na ekologické pěstování bavlny, na hospodaření s vodou, spotřebu energií, využívání recyklovatelných materiálů, typu a využití barviv. V tomto případě se hlídá také ekologičnost oděvních obalů a distribuce zboží.

RFID: Potvrzení původu a kvality, zákazník zná cyklus výroby produktu až po recyklaci

Pravost produktu a sledování každého kroku celého životního cyklu oděvních výrobků pomáhají také nové technologie. Příkadem je americká společnost EON, která ve spolupráci s řadou módních výrobců po celém světě vytváří značky Digital Identity, které umožňují inteligentní sledování produktu v celém jeho životním řetězci.

Tato společnost představila jednu z prvních značek integrované digitální identifikace (RFID) ve formě nitě, která se během výroby vkládá přímo do oděvu. Tak dává každému produktu jedinečné ID a možnost prokázat jeho výrobu. „Vytvoření značky průkazné identity umístěné přímo v  oděvu přináší prodejcům i zákazníkům naprostou transparentnost. Otevírá také dříve nepředstavitelné příležitosti pro sledování celého výrobního a dodavatelského řetězce, autentizaci produktu, ale i zapojení spotřebitele do příběhu jeho nového výrobku,“ říká zakladatelka EON Natasha Franck. RFID tak nabízí nejen účinný nástroj proti výrobě a prodeji padělků, ale také nutné informace pro recyklaci produktů.

Oděvní recyklace

A právě recyklace je dalším trendem v oděvním průmyslu. Existují dva typy recyklace – oblečení se znovu vrátí do prodeje prostřednictvím second-handů, předá se charitativním organizacím, které s ním naloží dle svého uvážení a zaměření, anebo se použije na výrobu dalších výrobků. Oblečení recyklují také velké módní značky, jako je například společnost H&M, která propaguje svůj program sběru oblečení jako globální iniciativu, ve které usiluje o udržitelnou budoucnost módy.

Protože za sebou textilní průmysl stále i přes snahy o optimalizaci zanechává nemalou ekologickou stopu, mnoho výrobců se rozhodlo jít jinou cestou a vyrábí produkty z recyklovatelných materiálů. Například česká firma KAVE, objevila způsob, jak využít k výrobě obuvi kávový lógr. Kreativní využití takového produktu má za cíl změnit obuvnický průmysl pomocí pouze existujících materiálů a nástrojů, které v kombinaci s kreativním myšlením vytváří zcela nový nadčasový produkt. Jejich tenisky vyrobené z odpadních či zbytkových materiálů s důrazem na minimální ekologickou stopu získávají na popularitě.

Zlaté české ručičky

Ručně ušité oblečení nese punc originality, má svůj vlastní příběh a dá se říci, že i duši. Společně s rychlým vývojem technologií, které bezpochyby napomáhají lidstvu ulehčit mnoho věcí a zpříjemňovat život, lidé často tíhnou spíše k přírodě a řemeslu.

Příkladem může být znovuzrozená česká módní značka Styx. „Rozlišovacími prvky spodního prádla značky Styx je originální design a kvalitní materiály. Od samotné látky, potisku, přes gumu až po pečlivý výběr nití. Zde jsou zlaté ruce našich českých a moravských švadlen nenahraditelné, a právě dokonalý výsledek ruční práce naši zákazníci nejvíce oceňují. Každý vyrobený kus prádla navíc projde dvojitou ruční kontrolou,“ říká Adam Rožánek, spolumajitel e-shopu a sítě obchodů Trenýrkárna.cz, která značku Styx vlastní.

„Zákazníci preferují tuzemské výrobce také kvůli tomu, že se s nimi mohou ztotožnit a vybudovat si k nim vztah. Dalším důvodem může být menší uhlíková stopa, či snaha podporovat české výrobce,“ říká Karel Kotoun, manažer Consulting & Strategy společnosti Accenture.

Zdroj informací

Accenture a NejBusiness.cz

Datum

9. dubna 2020

Fotogalerie

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

Reklama

Page generated in 1.5871 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál