Koronavirus zásadně mění spotřebitelské chování napříč Evropou

Koronavirus zásadně mění spotřebitelské chování napříč Evropou

Globální pandemie COVID-19 zcela proměnila nákupní chování Evropanů. Situace se liší dle rozsahu přijatých opatření jednotlivých zemí proti šíření nákazy. Spotřebitelsky neplatí ani tradiční dělení na západní, střední a východní Evropu jako doposud. V Maďarsku počet objednávek narostl až o 56 %, zatímco ve Finsku je propad okolo 5 %. Česká republika se drží uprostřed. Největší propad je ve Španělsku. Data vycházejí z analýzy nákupního chování zákazníků společnosti Alensa, která provozuje přes 50 e-shopů s kontaktními čočkami, brýlemi a dalším příslušenstvím ve 29 zemích Evropy a Rusku. Vzorkem bylo přes 15 tisíc objednávek od 4. do 17. března 2020, které byly porovnány s období před zavedení opatření jednotlivými státy Evropy.

Španělsko se propadá, Italové nakupovat nepřestávají

Největší nárůst objednávek až o desítky procent je v Maďarsku +56,2 %, Bulharsku +45,5 %, Estonsku +42,2 %, Rumunsku +32,7 %, Litvě +28,7 %, Řecku +27,2 % nebo Polsku +23,8 %. Střední růst Alensa eviduje v Lotyšsku +11,8 %, Německu +12 %, Velké Británii +13 % nebo České republice +14 %. Překvapivě o +13,3 % roste i Itálie, která jako první vstoupila do celonárodní karantény. Nejklidnější situace je v Rakousku +3,7 %, Holandsku +7,8 % nebo Švédsku +7,8 %. Propad objednávek je naopak ve Finsku -5 %. Nejvíc na aktuální situaci doplácí Španělsko, kde je řada míst prakticky odříznutá od světa, a proto je zde propad největší a to celých -13,2 %.

„Obecně evidujeme větší košíky a nárůst objednávek. Aktuálně jsou dva typy zákazníků. V zemích, kde ještě nejsou takové restrikce, se lidé spíše předzásobují. Tam, kde už restrikce jsou nebo je třeba zavedena karanténa, pozorujeme přelívání zákazníků z kamenných prodejen do on-linu. Dobrá zpráva pro ekonomiku je, že lidé nepřestávají nakupovat,“ komentuje data Jan Jelínek, analytik společnosti Alensa.

Alensa e-shop group

4. - 17. 3. 2020

Země

Objednávky

Španělsko

-13,24%

Finsko

-5,01%

Rakousko

3,70%

Holandsko

7,80%

Švédsko

7,87%

Portugalsko

9,01%

Slovensko

9,76%

Dánsko

10,01%

Lotyšsko

11,81%

Německo

12,00%

Velká Británie

13,07%

Itálie

13,34%

Česká republika

14,00%

Francie

14,27%

Irsko

15,22%

Malta

15,63%

Slovinsko

15,75%

Ukrajina

16,08%

Chorvatsko

20,87%

Belgie

23,49%

Polsko

23,84%

Řecko

27,25%

Litva

28,74%

Romunsko

32,72%

Estonsko

42,22%

Bulharsko

45,53%

Maďarsko

56,28%

Zboží je dostatek, omezení v dopravě přibývá

Jak uvedl Jan Jelínek, zákazníci se dělí na dvě skupiny. Ti, kteří se předzásobují, aby jim např. čočky nedošly v nejbližších týdnech, jsou nejčastěji stálými zákazníky. „S touto situací počítáme, naše sklady jsou velmi dobře předskladněné jak v množství zboží, tak i rozsahu a variant dioptrií. Disponujeme jedním z největších skladů v Evropě,“ komentuje přezásobování analytik společnosti Alensa. Druhou skupinou jsou zákazníci, kteří nakupují poprvé. „Situaci si vysvětlujeme tím, že tito zákazníci nemohou nebo nechtějí chodit do kamenných optik. Například v Itálii, která je už delší dobu pod karanténou, máme nárůst nových zákazníků o 71 % oproti stavu před třemi týdny. Očekáváme takový vývoj i v dalších zemích. Spousta i konzervativnějších zákazníků zjistila, že čočky lze objednat on-line. Absolutně největší nárůst až o 400 % je však v segmentu dioptrických brýlí. Ty je také možné si nechat vyrobit a doručit až do domu, bez návštěvy kamenné prodejny,“ doplňuje Jelínek změnu spotřebitelského chování.

Nejvíce se proměňuje situace v logistice, která se mění prakticky ze dne na den. Doručování koncovým zákazníkům je zatím možné, ale mění se způsoby doručení. „Hlavní přeshraniční trasy jsou víceméně průjezdné, někde se čeká v řádu jednotek hodin. Uvidíme, jaká bude situace třeba za týden nebo 14 dní. Situace však velmi ovlivnila zahraniční výdejní místa – tady očekáváme největší omezení. Ve Francii jsou zcela mimo provoz. V baltských zemích se doručuje například pouze do výdejních boxů. Výdejny jsme začali synchronizovat i v e-shopu, aby se nezobrazovala výdejních míst, která jsou problematická. V Česku byl menší výkyv první den po zavedení opatření, dnes už ale výdejní místa, jako např. Zásilkovna, fungují bez větších potíží,“ vysvětluje Jelínek. Další omezení je, že velká část dopravců zakázala práci s hotovostí a doporučuje platby kartami, což komplikuje dobírky. Někde se dobírky i vrací a nedoručují. E-shop proto doporučuje více využívat bezhotovostní platby.

Zdroj informací

Alensa s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

21. března 2020

Fotogalerie

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

10. března 2025

Česká EAG ohlásila dvě akvizice v Německu za více než miliardu

osud roztříštěný evropský trh se softwarovými, datovými a analytickými nástroji pro obchodování s novými i...

28. února 2025

Evropská komise schválila Česku podporu na výrobu tepla z biomasy

Evropská komise schválila podle pravidel EU pro veřejnou podporu český program ve výši přibližně 2,6...

27. ledna 2025

Nůžky odměňování žen a mužů v Česku jsou pořád rozevřené

Mind the gap. Hlášení, které v anglicky mluvících zemích upozorňuje cestující v metru na prostorovou...

22. ledna 2025

Půjčka pro podnikatele je spojená s minimální administrativou

Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

Reklama

Page generated in 1.478 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál