Průzkum Stavební spořitelny České spořitelny ukázal, že pokud rodiče dávají dětem výbavu či věno, je právě uzavření sňatku téměř v polovině rodin příležitostí k jeho předání. Nejčastějším a nejoblíbenějším svatebním darem jsou v poslední době peníze, ale hmotná výbava má stále svou nezastupitelnou roli, a to i v generaci mladých dospělých. Sňatky svou symbolickou roli v předávání výbavy ale podle průzkumu ztrácejí. Zejména dcery pomoc do samostatného života dostávají mnohem dříve, většinou při odstěhování do vlastního. Odborníci rodičům radí: „Dejte hlavně penězům příběh.“
Dle průzkumu Buřinky materiální či finanční dar u příležitosti uzavření manželství dostalo 42 % obdarovaných. Překvapivé je, že vybavení do domácnosti či peníze přímo ke svatbě častěji dostávají synové (45 %) než dcery (39 %). Ty totiž na svou výbavu většinou nemusí čekat až do svatby a dostávají ji spíše postupně. Sňatky svou symbolickou roli v předávání výbavy ale podle průzkumu ztrácejí obecně. Zatímco v generaci 45 – 75 let dostalo výbavu k svatbě 60 % obdarovaných, u mladých dospělých ve věku 18 – 29 let čeká na věno a výbavu až do svatby ani ne každý desátý. Dostávají ji totiž mnohem dříve, většinou při odstěhování do vlastního nebo k různým příležitostem jako narozeniny či Vánoce.
„Největší radost mají Češi z peněz nebo stavebního spoření (82 %), potěší je ale stále i hmotná výbava,“ říká Stanislav Oliva ze Stavební spořitelny České spořitelny. Vděčnost za talíře, peřiny, hrnce a ručníky překvapivě nejčastěji cítí mladí dospělí. Potvrzuje to i zkušenost Martiny Viktorie Kopecké, farářky Církve československé husitské: „Vděčnost je mezi lidmi, které oddávám, častá. Děti si zatím váží toho, že o ně rodiče mají zájem, starost. Učme je, že vážit si daru je normální. Nic, co dostaneme, bychom neměli brát jako samozřejmost. I peníze jako dar je proto dobré spojit s emocemi, příběhem.“
S opuštěním hnízda je spojena i neochota rodičů vzdát se vlivu, který na své potomky doposud uplatňovali. Znát je to i při výběru věcí do výbavy, kde rodiče ohled na vkus dětí tolik neberou. Například povlečení, ručníky či záclony si smělo samo vybrat jen 27 % těch, kteří je od rodičů ve výbavě dostali. 7 % obdarovaných je vybíralo společně, ale skoro dvěma třetinám obdarovaných je rodiče vybrali sami podle svého vkusu.
Výzkum pro Stavební spořitelnu České spořitelny (Buřinku) prováděla v listopadu 2019 společnost STEM/MARK na reprezentativním vzorku populace ČR ve věkové kategorii 18-75 let v počtu 1009 osob.
Stavební spořitelna České spořitelny, a. s. a NejBusiness.cz
19. března 2020
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....