Za oběd platíme už 120 korun. Útraty Čechů rychle rostou.

Za oběd platíme už 120 korun. Útraty Čechů rychle rostou.

Ještě před třemi lety stačilo si s sebou vzít na oběd do kapsy papírovou stokorunu. Dnes už si k ní Češi musejí přidat ještě dvacetikorunu minci, aby měli jistotu, že oběd zaplatí. Průměrná útrata za jídlo totiž rychle roste. Loni v prosinci se vyšplhala na rekordních 119 korun a osmdesát haléřů. Za jediný rok to znamená nárůst skoro o osm korun, během tří let se útraty za obědy zvýšily dokonce o více než osmnáct korun. Vyplývá to z Ticket Restaurant® Card Indexu. Ten je sestavený z plateb více než 150 tisíc tuzemských zaměstnanců, kteří k úhradě obědů v restauracích používají platební stravenkovou kartu Ticket Restaurant® od společnosti Edenred. Statistiku každý měsíc tvoří téměř 1,3 milionu transakcí v restauracích všech tuzemských regionů.

Co je příčinou rychlého růstu útrat za obědy? Pokud se zaměříme na poslední čtvrtletí loňského roku, tak to byl mírný nárůst cen v restauracích, zapříčiněný zejména zdražováním surovin v čele se zeleninou. Zároveň si Češi stále častěji vybírají o něco dražší jídla než dříve. Kuchaři je připravují z lepších a kvalitnějších surovin a takové pokrmy logicky stojí více peněz. „Zaznamenali jsme, že se mění skladba jídel v poledních menu. Restauratéři se již nebojí na obědový jídelníček zařadit jídla, která často stojí výrazněji přes sto korun a na jejichž přípravě se nešetří tolik jako v minulosti. Češi si tato jídla dopřávají stále častěji. Oběd pro nás už není spojen s povinností dostat něco do žaludku jako dříve, jdeme si na jídle pochutnat,“ říká Jiří Brych, manažer Ticket Restaurant ve společnosti Edenred.

První výrazná vlna růstu cen i útrat v restauracích nastala již před dvěma lety, tehdy restauratéři promítli do cen náklady spojené s legislativními změnami v čele se zavedením EET. „Po cenovém skoku se na několik měsíců tempo útrat zpomalilo. Díky zvyšujícím se příjmům a rostoucí kupní síle to byl jen přechodný útlum. V roce 2018 se již ceny i útraty opět výrazně zvýšily, a to bez ohledu na legislativu. Češi zkrátka chtějí kvalitu a restaurace jim vycházejí vstříc,“ uvádí Jiří Brych.

Vůbec nejvíce lidé za jídlo v restauraci utrácejí v Praze, je to jediné místo v Česku, kde za oběd v průměru zaplatí přes 130 korun. Zároveň zde útraty i nejrychleji rostou – během tří let je to skoro o pětinu. Nejpomalejší je nárůst na severu Čech – během tří let se útraty v Ústeckém i Libereckém kraji zvýšily jen o cca 15 procent.

Na růst cen a útrat reagují i firmy. Svůj příspěvek na stravování v loňském roce zvýšilo 35 procent českých společností a úřadů. Hodnota „nejčastější“ stravenky se díky tomu zvýšila na 100 korun. Dnes ji zaměstnancům nabízí plných 25 procent firem. Několik předchozích let přitom dominovaly stravenky osmdesátikorunové. Firmy nyní podle Brycha žádají již i stravenky o nominálech 110 a 120 korun. „Tyto stravenky jsou stále žádanější. Souvisí to se snahou firem nabízet v době nízké nezaměstnanosti atraktivní a přitom daňově výhodné benefity. Takovým benefitem jsou stále častěji stravenky s nominální hodnotou, při které firmy i zaměstnanci dosáhnou maximální daňové úspory. Hodnota takové ideální stravenky je dána vyhláškou ministerstva práce a sociálních věcí o sazbě stravného pro daný kalendářní rok. V loňském roce byla sazba stanovena na 118 korun, od 1. ledna letošního roku pak vstoupila v platnost nová vyhláška zvyšující její denní sazbu na 123 Kč.

Podle Jiřího Brycha na tuto hodnotu dosáhnou letos mnohem častěji zaměstnanci firem, které využívají stravenkové karty Ticket Restaurant Card, než ti, kdo mají papírové stravenky. „Je to dáno i tím, že u papírových stravenek firmy volí častěji zaokrouhlené částky na desetikorunu, u karet ale tento přístup neplatí,“ doplňuje Jiří Brych.

Společnost Edenred sleduje reálné útraty zaměstnanců za obědy formou Ticket Restaurant® Card Indexu od prosince 2016 a zveřejňuje výsledky na svých webových stránkách www.edenred.cz.

Zdroj informací

Edenred a NejBusiness.cz

Datum

4. ledna 2019

Fotogalerie

Diskuse

Žádný komentář dosud nebyl vložen

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

Reklama

Page generated in 1.805 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál