Asociace WIACA začala se zálohováním nápojových plechovek v ČR. Jako první na trhu

Asociace WIACA začala se zálohováním nápojových plechovek v ČR. Jako první na trhu

Zálohování nápojových plechovek se v Česku dočkalo reálné podoby. Tři výrobci nápojů v plechovkách, sdružení v asociaci WIACA, dávají svým zákazníkům možnost vrátit na vybraných místech prodeje plechovky od jejich produktů do speciálních košů. Za každou vrácenou plechovku následně dostane zákazník zpět jednu korunu. Vytříděné plechovky členové asociace na vlastní náklady dopraví do recyklačního zařízení v zahraničí. V České republice totiž žádné takové zařízení není. Hlavním cílem kampaně #replechuj, kterou asociace spustila souběžně se zavedením vratné zálohy, je zahájení veřejné debaty o zálohování a recyklaci nápojových plechovek.

Kampaň #replechuj, která informuje o zálohování nápojových plechovek ze strany asociace WIACA, tvořenou třemi tuzemskými značkami nápojů, si klade za cíl jít příkladem ostatním hráčům na trhu. Hlavně výrobcům piva a nealkoholických či energetických nápojů. Ti totiž dohromady emitují miliony plechovek ročně, jenž končí ve směsném odpadu a svoje zákazníky nijak nemotivují k jejich recyklaci. Zálohování nápojových plechovek je přitom osvědčenou metodou, která již dlouhodobě funguje v několika státech Evropy. Statistiky říkají, že například v Německu se díky záloze vytřídí a poté zrecykluje sedm z deseti nápojových plechovek.

„Ve vyspělých státech Evropy je zálohování a recyklace plechovek naprosto běžným standardem.“

Hlavní myšlenkou projektu #replechuj je zavedení celoplošné zálohy na nápojové plechovky v České republice a zvýšení podílu vytříděných a zrecyklovaných plechovek. „Chceme ukázat trhu, že zálohování plechovek je možný a správný krok zodpovědný směrem k životnímu prostředí a jeho ochraně. Stačí chtít a začít pro to něco dělat. Ve vyspělých státech Evropy je zálohování a recyklace plechovek naprosto běžným standardem. Pokud tedy společnosti vyváží své produkty do zahraničí, nebo ze zahraničí pocházejí, tak o zálohování a recyklaci plechovek vědí. V České republice však směrem k celoplošnému zálohování plechovek neudělal nikdo nic. Ani stát, ani soukromý sektor,“ vysvětluje současnou situaci Jan Langhans, výkonný ředitel společnosti Vi WINE, která je členem asociace a dodává, „my, jako asociace WIACA, jsme se rozhodli, že podstoupíme zvýšení nákladů i větší nápor na kapacity a zavedeme na naše produkty vratnou zálohu jednu korunu, která bude zákazníky motivovat k zodpovědnosti a vrácení plechovek. Jde totiž o správnou věc. To, že v této oblasti zatím selhávají státní instituce, neznamená, že se zodpovědnosti nemůžeme my, výrobci a prodejci, chopit sami.“

Miliony plechovek končí ve směsném odpadu. WIACA to chce změnit

Prakticky všechny vyprodukované nápojové plechovky nyní končí v koších na směsný odpad. To však bude již minulostí. Na vybraných prodejních místech produktů asociace WIACA jsou ode dneška rozmístěny speciální koše na recyklaci plechovek. Po jejich naplnění členové asociace na vlastní náklady všechny vytříděné plechovky odvezou do recyklačního centra v zahraničí, kde je bezztrátově zrecyklují na nové plechovky. V České republice totiž žádné zařízení, které by dokázalo plechovky zrecyklovat neexistuje. Pro posílení motivace zákazníků třídit plechovky hodlá asociace na své produkty zavést vratnou zálohu 1 Kč, kterou zákazníci obdrží při vytřídění plechovky do speciálního koše.

„Trh chceme formovat a motivovat ke změně také pomocí petice, která ostatním ukáže, že změnu si přejí lidé této země, a ne pouze několik výrobců s pár set tisíci plechovkami. Podepsat ji mohou všichni, kdo vnímají recyklaci plechovek jako krok správným směrem, na webu asociace www.wiaca.org,“ říká Dominik Hašek, výkonný ředitel společnosti Smarty.

Recyklace plechovek je bezztrátová. Jsou nejekologičtějším obalem

Recyklace plechovek se oproti ostatním typům obalů jako je papír, plast nebo sklo pyšní takzvanou bezztrátovostí. Plechovky je totiž možné recyklovat jedna k jedné. Od momentu, co prázdnou plechovku vytřídíte, to trvá přibližně osm týdnů, než z té samé zrecyklované plechovky pijete znovu. Tento proces recyklace lze navíc opakovat prakticky donekonečna.

„Hliníku, ze kterého se plechovky vyrábějí, je na planetě omezené množství. Jako národ, natož lidstvo, si tedy nemůžeme dovolit s ním jen tak plýtvat a kvůli jeho získávání ničit životní prostředí. Přesně kvůli tomu jsme se rozhodli na vlastní náklady, bez dotací či pomoci státu, tuto iniciativu zrealizovat, abychom veřejnosti ukázali, že společně můžeme věci změnit k lepšímu a být o něco zodpovědnější,“ říká Jana Drozdová, ředitelka provozu společnosti Vi WINE a předsedkyně asociace WIACA, jejíž členové dohromady ročně emitují plechovky v řádech statisíců, přičemž velkou většinu jich vyprodukuje Smarty. Pro úplnost je třeba dodat, že se započtením plechovek výrobců piva či energetických a jiných nealkoholických nápojů, se roční produkce plechovek v České republice rázem dostává do řádu desítek milionů kusů.

„Plechovky jako nápojový obal mají mnoho výhod a silných stránek. Jednak jsou bezztrátově recyklovatelné. Oproti sklu jsou dále značně odolnější a své o tom ví každý výrobce i přepravce. Když se převrátí kamion s lahvemi, je to pro výrobce pohroma, jelikož jsou všechny produkty zničené. Když se to samé stane s kamionem plným plechovek, tak jsou škody na zboží minimální,“ popisuje výhody plechovek Tomáš Polák, výkonný ředitel společnosti Secco+, která je také členem asociace WIACA a dodává, „plechovky jsou také lehčí a skladnější než skleněné lahve. Na přepravu stejného množství nápoje při plnění do plechovek zatížíte kamion výrazně méně. To vám dovoluje převést větší objem produktů na jednu jízdu a méně tak zatěžujete životní prostředí. Plechovky zároveň poskytují nápojům nejdelší trvanlivost. Navíc na rozdíl od skleněných lahví nepropouští světlo ani vzduch přes korek, což ocení hlavně vinaři. Víno nedozná během čekání na zákazníka žádnou změnu a ponechá si všechny správné chutě a vlastnosti. Kdo by se chtěl o plechovkách jako obalu dozvědět více, může se podívat na stránky naší asociace www.wiaca.org.“

Zdroj informací

WIACA a NejBusiness.cz

Datum

4. prosince 2018

Diskuse

Žádný komentář dosud nebyl vložen

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

O platformě Trh firem




Reklama

Page generated in 1.4731 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál