„Náš výrobek je lepší než ten konkurenční“ – protiprávní, ale v Česku bohužel poměrně běžná obchodní strategie, a to i ve stavebnictví. Reklama, která nápadně zvýhodňuje vlastní produkt na úkor konkurence, však často bývá klamavá. Nepoctiví prodejci jen šikovně zneužívají toho, že spotřebitel-laik se v daném oboru dobře nevyzná, i když si třeba myslí opak. V případě tepelné izolace ho přitom neznalost může stát nemalé peníze, v extrémním případě dokonce i život.
Typickým případem aktuální klamavé reklamy je úmyslná záměna odborných termínů samozhášivost a nehořlavost. Například prodejci stříkané PUR pěny a jiných plastových izolací vám bez mrknutí oka budou tvrdit, že materiál nehoří, a ještě to názorně předvedou se zapalovačem v ruce. Je to ale jen polovina pravdy.
„To, že je materiál samozhášivý, vůbec neznamená, že je nehořlavý, jen to, že když se plamen oddálí, izolace hořet přestane – což ovšem v případě požáru nenastane. Ze samozhášivého materiálu se navíc uvolňují do okolí toxické zplodiny a kouř, které jsou pro člověka nebezpečnější než vlastní oheň,“ vysvětluje Marcela Kubů, ředitelka Asociace výrobců minerální izolace (AVMI).
Tvrzení AVMI potvrdil i požární experiment v opuštěném domě ve středních Čechách pod dozorem Zbyňka Valdmanna, odborníka na požární bezpečnost staveb. V podkrovní místnosti domu určeného k demolici byla aplikována stříkaná PUR pěna, která je při rekonstrukcích velmi populární především kvůli snadné aplikaci. Po necelých čtyřech minutách zdánlivého klidu PUR pěna prudce vzplála a z místnosti se začal valit žlutý kouř, který se rychle změnil v hustý černý dým.
„Intenzita zahoření mě překvapila. Jakmile se plamen dostal na izolaci, došlo k jejímu rychlému odpařování a poté k obrovskému nárůstu kouře a pulznímu hoření,“ komentuje průběh experimentu Zbyněk Valdmann. Video z pokusu, který proběhl za asistence hasičů, je k dispozici zde: https://www.avmi.cz/single-post/2018/10/04/Smejdi-to-zkouseji-ve-stavebnictvi-PUR-peny.
Asociace jen během letošního roku zaznamenala desítky případů klamavých srovnání s minerální vatou. Většina prodejců reklamu obratem stáhla, několik případů skončilo až u soudu. Naposledy to bylo s firmou Honter Company s.r.o. Podrobnosti viz https://www.avmi.cz/single-post/2018/06/20/honterzakaz.
„Proti nekalým praktikám prodejců izolačních materiálů, kteří uveřejňují nepravdivé informace a poškozují tím spotřebitele i výrobce izolačních materiálů, se nám daří bojovat. Uspěli jsme doposud v každém případě, který jsme se rozhodli řešit,“ říká Marcela Kubů, ale zároveň doplňuje: „Je to však nekonečný boj, protože na trhu je mnoho malých firem, které nesprávně používají srovnávací reklamu a klamou tak spotřebitele. Každý spor se tak musí řešit individuálně.“
Klamavá reklama se dá snadno poznat podle přehnaných tvrzení o kvalitě a výjimečných vlastnostech prodávaných materiálů. Před několika lety šlo hlavně o různé nano-fólie a nátěry, které byly údajně produktem kosmického výzkumu, ale přitom v laboratorních testech stěží dosahovaly průměrných izolačních vlastností. Cena v porovnání s klasickými izolačními materiály byla přitom vysoká. Momentálně jsou v kurzu právě stříkané pěny, u kterých se často uvádí zkreslené informace o jejich vlastnostech či se zamlčuje jejich hořlavost.
„Zásadním kritériem výběru při nákupu izolace by měl být, bez ohledu na momentální trend, poměr ceny k tepelněizolačním vlastnostem materiálu, nehořlavost a zdravotní nezávadnost. Na místě je i konzultace s odborníkem, který doporučí správné řešení pro konkrétní projekt zateplení,“ radí Marcela Kubů.
Tvrzení o velmi snadné aplikaci, neodolatelné cenové nabídce a „nesmrtelnosti“ materiálu bývají lživá. Podezřelé jsou především reklamy a prezentace, ze kterých není zřejmé, jaká firma za nimi stojí, jsou neoznačené, respektive skryté pod „komerční sdělení“, nebo když výrobce svůj materiál porovnává s konkurencí, přičemž inzerovaný výrobek má jen samé výhody a konkurenční z něj vychází jako úplný propadák.
„Doporučujeme spotřebitelům nakupovat certifikované materiály u prověřených výrobců. Jen tak se zákazník vyhne nepříjemnému překvapení v podobě nefunkční, nebo dokonce nebezpečné izolace,“ uzavírá Marcela Kubů. Podvedený spotřebitel navíc obvykle nefunkčnost nebo nekvalitní materiál odhalí až za několik let, kdy je na reklamaci pozdě. Spory s dodavatelem, pokud bude na trhu ještě vůbec existovat, se pak mohou táhnout roky.
Jak poznat klamavou reklamu |
Jak vybírat kvalitní tepelnou izolaci |
Nemožnost dohledat zdroj informací (např. protokoly o výsledcích zkoušek). |
Dávat důraz na tepelněizolační vlastnosti, nehořlavost a zdravotní nezávadnost. |
Neznámé zahraniční a tuzemské certifikace. |
Informovat se o zvukově-izolačních vlastnostech a schopnosti odolávat vlhkosti či zabraňovat kondenzaci vodních par. |
Důraz na převratné vědecké objevy a neznámé vědecké kapacity garantující kvalitu. |
Vybírat mezi ověřenými výrobci izolačních materiálů: nehazardovat s neznámými či neověřenými prodejci. |
Výrobek, který je označen jako převratná novinka a inovace řešící všechny neduhy bydlení. |
|
Nadstandardní cena (odůvodněná neověřitelnými „zázračnými“ vlastnostmi) |
Pozor na instalační firmy nabízející zaručené „novinky“ (může se jednat o předražené materiály, které dlouho nevydrží). |
Příliš snadná instalace (kvalitní izolační materiály je třeba odborně aplikovat). Absence ověřitelných referencí či reference pouze u malých staveb. |
Cena odpovídající průměru na trhu. |
Těžko uvěřitelné fyzikální vlastnosti (minimální tloušťka a přitom téměř nulové tepelné úniky). |
|
Důraz na podivné nestandardní vlastnosti (ochrana před elektrosmogem, geopatogenními zónami a podobně). |
|
4. října 2018
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....